Opona z dętką – charakterystyka

Opony kojarzą się właścicielom aut głównie z aktualnie najbardziej popularnymi oponami nieposiadającymi dętki. Na początku, gdy przemysł oponiarski dopiero się rozwijał, takich opon jeszcze nie wynaleziono, a stosowano opony z dętkami. Pozostaje więc pytanie, czym różni się dętka, a opona. Są to dwa różne elementy niezależne od siebie, które w oponach dętkowych tworzyły jedną całość, a następnie w oponach bezdętkowych kompletnie się ich pozbyto, nieco zmieniając zarówno oponę, jak i budowę koła. Wiązało się to między innymi z dynamicznym rozwojem aut, które poruszały się coraz szybciej, a opony z dętkami były do tego niedostosowane.

Dętka samochodowa

Dętka samochodowa to produkt, który aktualnie już nie jest wykorzystywany. Na świecie stosuje się tego typu opony marginalnie, gdyż nie są one dostosowane do wymogów dzisiejszych samochodów. Podobne dętki stosowane są jednak nadal, tylko że nie wykorzystuje się ich w autach osobowych. Niekiedy klasyczne dętki samochodowe można spotkać w maszynach i pojazdach przemysłowych, a także w niektórych jednośladach. Podobny rodzaj dętek jest stosowany w rowerach. Z użycia w autach zostały jednak wyparte przez ograniczenia konstrukcyjne.

Opona z dętką – historia

Zanim powstała pierwsza opona bezdętkowa, zaczęły powstawać pierwsze wersje opon w podstawowych wersjach z dętką. Opona dętkowa była wykorzystywana od początku istnienia przemysłu motoryzacyjnego, gdy jeszcze auta poruszały się bardzo wolno i tego typu opony były wystarczająco solidne, a także praktyczne.  W całej pierwszej połowie XX wieku takie opony były jeszcze standardem. Następnie wdrożono do produkcji modele bezdętkowe, które okazywały się o wiele wygodniejsze  w użytkowaniu ze względu na to, że wytrzymywały dłuższy czas, a także były mniej awaryjne. Opony bezdętkowe zaczęły być powszechne na początku drugiej połowy XX wieku. Dętki do opon samochodowych aktualnie są już wykorzystywane tylko w maszynach, a w autach nie są stosowane.

Opona z dętką – budowa i zasady funkcjonowania

Opona dętkowa diametralnie różni się od wersji bez dętki. Podstawowa różnica tkwi w tym, że opona posiadające dętkę jest tylko nakładana na felgę, a powietrze wtłaczane jest do samej dętki. W wersji bezdętkowej działa to zupełnie inaczej. Opona zakładana jest w taki sposób, że ciasno oplata felgę, a powietrze jest wtłaczane do powierzchni pomiędzy oponą, a dętką przez specjalny wentyl umiejscowiony w feldze. Takie rozwiązanie jest przede wszystkim o wiele bardziej bezpieczne, gdyż nie istnieje aż tak duże ryzyko, że w czasie jazdy dętka pęknie i nagle straci się ciśnienie w kole.  Kolejną z bardzo dużych wad było to, że tego typu koła wymagały regularnego pompowania. Ciśnienie w oponach dętkowych spadało bowiem tak szybko, że właściwie co kilka dni należało dopompowywać koła, a to niewątpliwie jest bardzo problematyczne, zwłaszcza jak na dzisiejsze warunki.

Opony bezdętkowe samochodowe różnią się również tym, że mają nieco inną konstrukcję. Jednym z efektów tej różnicy jest to, że o wiele mocniej trzymają się koła.

Opona z dętką – wady i zalety

Opony dętkowe mają zdecydowanie więcej wad niż zalet, dlatego też zostały tak skutecznie wyparte z rynku. Przeciętna opona dętkowa charakteryzuje się aż około 20% niższą wytrzymałością, co jest skutkiem między innymi jej budowy. Nie jest to jedyna wada. Przede wszystkim takie opony nie mogą być stosowane w dzisiejszych autach ze względu na to, z jakimi prędkościami się one poruszają. Wersje bezdętkowe są o wiele bardziej bezpieczne i nie stwarzają takiego ryzyka, zwłaszcza w kontekście nagłej awarii. Wersje z dętką mają tylko taką zaletę, że o wiele łatwiej je założyć i zdjąć, gdyż nie wymagają pełnej szczelności pomiędzy felgą a samą oponą.

Innowacje które się nie przyjęły

Wersje bezdętkowe wyeliminowały wszystkie wady opon dętkowych, jednak najpierw próbowano modernizować te drugie. Jedna z prób polegała na stworzeniu opony z dwiema komorami. Teoretycznie miało to poprawić bezpieczeństwo, gdyż gdy jedna komora dętki pękała, to druga nadal miała odpowiednie ciśnienie. Ostatecznie zwiększyło to zdecydowanie koszty produkcji, a efekty i tak nie były satysfakcjonujące dla kierowców i producentów. Stosowano to pewien czas, ale i tak ostatecznie to opony bezdętkowe, takie jak opony Dunlop w pełni zdominowały rynek oponiarski.