Opony asymetryczne

Na rynku istnieją różne rodzaje opon, a w tym opony asymetryczne, symetryczne i kierunkowe. Różnią się one od siebie dość mocno i wpływają zarówno na komfort jazdy, jak i bezpieczeństwo kierowcy. Aktualnie asymetryczna opona stała się bardzo popularna nie tylko ze względu na świetne parametry jezdne, które gwarantuje, ale także na efektowny wygląd. Żeby zrozumieć, jak prawidłowo założyć opony asymetryczne trzeba jednak najpierw dowiedzieć się, jak są zbudowane.

Opony asymetryczne – jak rozpoznać?

Opona asymetryczne – co to znaczy, pozostaje częstym pytaniem. Opony asymetryczne różnią się od innych rodzajów opon tym, że mają niesymetryczny bieżnik. Bieżnik ma nieco inny wzór nie bez powodu. Każda ze stron odpowiada za nieco inne zadanie. Wyróżnia się:

·         opony outside,

·         opony inside.

Nie ma zaś rozróżnienia na opony asymetryczne lewe i prawe. Wszystkie oznaczania znajdują się na poszczególnych oponach i trzeba ja zawsze zakładać w odpowiedni sposób. W przeciwnym razie parametry jezdne ulegną pogorszeniu.

Opony w tej wersji są tak zaprojektowane, by łączyć zalety opon kierunkowych i symetrycznych. Strona zewnętrzna opony zapewnia przyczepność na suchej nawierzchni, podczas gdy opona zewnętrzna zapewnia szybkie odprowadzanie wody i polepszenie trakcji w deszczu. Dzięki takiej technologii można osiągnąć świetne rezultaty, jeśli chodzi o uniwersalne opony na deszcz i suchy asfalt. W praktyce tylko najlepsze sportowe opony wykorzystywane na rajdach są w stanie zapewnić lepszą przyczepność w konkretnych warunkach, jednak w autach cywilnych z oczywistych przyczyn się ich nie stosuje.

 

Opony asymetryczne – jak zakładać?

Opony asymetryczne – jak montować, to również częste pytanie i bardzo uzasadnione. Jeśli zamontuje się je odwrotnie, straci się na przyczepności w warunkach mokrych. Różnica będzie widoczna szczególnie na zakrętach, ale też na prostej drodze. W kontekście jazdy po suchej nawierzchni, niewiele to zmieni, jeśli chodzi o przyczepność, jednak opony asymetryczne letnie będą pracowały o wiele głośniej, co może wpłynąć na komfort jazdy.

Opony asymetryczna oznaczenia znajdują się na boku opony. Montować należy je napisem „outside”  i „inside” do zewnątrz. Sam proces montowania opony jest identyczny, jak w innych i robi się to u wulkanizatora.

 

Opony asymetryczne – zalety

Opony asymetryczne opinie mają dobre między innymi dlatego, że świetnie sprawują się zarówno w deszczu, jak i na suchej nawierzchni. Opony asymetryczne zakładanie jest wskazane więc osobom, które chcą jeździć w nich na co dzień. Mogą to być na przykład opony asymetryczne Continental lub dowolnej innej firmy, takie jak opony Michelin. Nie trzeba ich zmieniać w zależności od warunków panujących na drodze, co sprawia, że stały się uniwersalnym rozwiązaniem.

Kolejna zaleta to lepsza ochrona przed poślizgiem, czyli aquaplaningiem. Takie opony o wiele lepiej trzymają się drogi przy mokrej nawierzchni. Dla właścicieli aut, którzy dbają też o kwestie wizualne, takie opony są też bardziej atrakcyjne pod względem estetyki.

 

Opony asymetryczne – pierwsza produkcja

Pierwsze opony asymetryczne powstały 1964 roku. To właśnie ochrona przed poślizgiem w warunkach deszczowych i odpowiednio dobra przyczepność na suchej drodze przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu trwałości sprawiła, że opony stały się popularne na całym świecie. Od tamtego momentu wszyscy producenci zaczęli wdrażać ten rodzaj opon do swojej oferty.

 

Jakie są najlepsze opony asymetryczne?

Opony w wersji asymetrycznej dostępne są wśród asortymentu wszystkich liczących się na rynku producentów. Oznacza to, że wybór odpowiednie wersji jest zależny od konkretnych potrzeb klienta, jednak tak jak w przypadku innych rodzajów opon, w pierwszej kolejności należy dobrać opony asymetryczne pod kątem rozmiaru.