Na rynku istnieją różne rodzaje opon, a w tym opony asymetryczne, symetryczne i kierunkowe. Różnią się one od siebie dość mocno i wpływają zarówno na komfort jazdy, jak i bezpieczeństwo kierowcy. Aktualnie asymetryczna opona stała się bardzo popularna nie tylko ze względu na świetne parametry jezdne, które gwarantuje, ale także na efektowny wygląd. Żeby zrozumieć, jak prawidłowo założyć opony asymetryczne trzeba jednak najpierw dowiedzieć się, jak są zbudowane.
Opony asymetryczne – jak rozpoznać?
Opona
asymetryczne – co to znaczy, pozostaje częstym pytaniem. Opony asymetryczne różnią się od innych
rodzajów opon tym, że mają niesymetryczny bieżnik. Bieżnik ma nieco inny wzór
nie bez powodu. Każda ze stron odpowiada za nieco inne zadanie. Wyróżnia się:
·
opony outside,
·
opony inside.
Nie ma zaś rozróżnienia na opony
asymetryczne lewe i prawe. Wszystkie oznaczania znajdują się na
poszczególnych oponach i trzeba ja zawsze zakładać w odpowiedni sposób. W
przeciwnym razie parametry jezdne ulegną pogorszeniu.
Opony w tej wersji są tak zaprojektowane, by łączyć zalety opon
kierunkowych i symetrycznych. Strona zewnętrzna opony zapewnia przyczepność na
suchej nawierzchni, podczas gdy opona zewnętrzna zapewnia szybkie odprowadzanie
wody i polepszenie trakcji w deszczu. Dzięki takiej technologii można osiągnąć
świetne rezultaty, jeśli chodzi o uniwersalne opony na deszcz i suchy asfalt. W
praktyce tylko najlepsze sportowe opony wykorzystywane na rajdach są w stanie
zapewnić lepszą przyczepność w konkretnych warunkach, jednak w autach cywilnych
z oczywistych przyczyn się ich nie stosuje.
Opony asymetryczne – jak zakładać?
Opony
asymetryczne – jak montować, to również częste pytanie i bardzo
uzasadnione. Jeśli zamontuje się je odwrotnie, straci się na przyczepności w
warunkach mokrych. Różnica będzie widoczna szczególnie na zakrętach, ale też na
prostej drodze. W kontekście jazdy po suchej nawierzchni, niewiele to zmieni,
jeśli chodzi o przyczepność, jednak opony
asymetryczne letnie będą pracowały o wiele głośniej, co może wpłynąć na
komfort jazdy.
Opony
asymetryczna oznaczenia znajdują się na boku opony. Montować należy
je napisem „outside” i „inside” do
zewnątrz. Sam proces montowania opony jest identyczny, jak w innych i robi się
to u wulkanizatora.
Opony asymetryczne – zalety
Opony
asymetryczne opinie mają dobre między innymi dlatego, że świetnie
sprawują się zarówno w deszczu, jak i na suchej nawierzchni. Opony asymetryczne zakładanie jest
wskazane więc osobom, które chcą jeździć w nich na co dzień. Mogą to być na
przykład opony asymetryczne Continental
lub dowolnej innej firmy, takie jak opony
Michelin. Nie trzeba ich zmieniać w zależności od warunków panujących na
drodze, co sprawia, że stały się uniwersalnym rozwiązaniem.
Kolejna zaleta to lepsza ochrona przed poślizgiem, czyli
aquaplaningiem. Takie opony o wiele lepiej trzymają się drogi przy mokrej
nawierzchni. Dla właścicieli aut, którzy dbają też o kwestie wizualne, takie
opony są też bardziej atrakcyjne pod względem estetyki.
Opony asymetryczne – pierwsza produkcja
Pierwsze opony asymetryczne powstały
1964 roku. To właśnie ochrona przed poślizgiem w warunkach deszczowych i
odpowiednio dobra przyczepność na suchej drodze przy jednoczesnym zachowaniu
wysokiego poziomu trwałości sprawiła, że opony stały się popularne na całym
świecie. Od tamtego momentu wszyscy producenci zaczęli wdrażać ten rodzaj opon
do swojej oferty.
Jakie są najlepsze opony asymetryczne?
Opony w wersji asymetrycznej dostępne są wśród
asortymentu wszystkich liczących się na rynku producentów. Oznacza to, że wybór
odpowiednie wersji jest zależny od konkretnych potrzeb klienta, jednak tak jak
w przypadku innych rodzajów opon, w pierwszej kolejności należy dobrać opony asymetryczne pod kątem rozmiaru.