Informacje
Obowiązkowe wyposażenie motocykla i motocyklisty
Sezon, w którym temperatura zaczyna rosnąć, a opady stają się coraz rzadsze na polskich drogach, zawsze oznacza coraz większą ilość motocyklistów. Rozpoczynając sezon na jazdę jednośladem, warto przypomnieć sobie, jakie obowiązki posiada motocyklista z zakresu obowiązkowego wyposażenia. Prawo w Polsce normuje to bardzo dokładnie i określa, jakie jestobowiązkowe oświetlenie motocykla, a także dodatkowe wyposażenie motocykla, które każdy musi mieć przy sobie. Poza tym, co jest obowiązkowe według prawa, istnieją jeszcze wytyczne, które warto spełnić, nawet jeśli nie są kodyfikowane prawem. Wiele elementów wyposażenia wpływa bowiem w dużej mierze na bezpieczeństwo na drodze, nawet jeśli nie jest to napisane w ustawie.
Wyposażenie obowiązkowe – czyli co mówi prawo?
Polskie prawo normuje wiele aspektów funkcjonowania kierowcy, ale w tym przypadku nie jest nazbyt precyzyjne, jeśli chodzi o wyposażenie obowiązkowe. Motocyklista według prawa musi mieć jedynie kask, co jest jego obowiązkowym wyposażeniem. Trzeba pamiętać, że dotyczy to każdego jednośladu poruszającego się po drogach i nie ma znaczenia tutaj moc posiadanego motocykla, prawo jazdy, które jest wymagane do poruszania się nim, czy też prędkość, z którą się jeździ lub rodzaj drogi. Na każdej drodze, zarówno wiejskiej, jak i w środku miasta, a także jeżdżąc dowolnym motocyklem, trzeba zawsze mieć ze sobą odpowiednio homologowany kask. Dotyczy to motocyklisty prowadzącego motocykl, jak i ewentualnego pasażera.
Kask zawsze musi posiadać odpowiednią homologację. Na rynku jest wiele rodzajów kasków, które są dopuszczone do użytku przed odpowiednie instytucje, więc tutaj motocyklista ma pole do wyboru. Nie muszą to być bardzo solidne kaski integralne, a mogą być na przykład kaski szczękowe, terenowe, czy otwarte.
Inne elementy wyposażenia motocyklisty są opcjonalne i zależą od niego. Dotyczy to ubioru, a także dodatkowych akcesoriów i osprzętu, który się może przydać. Należy jednak skorzystać z doświadczeń innych motocyklistów i lepiej wyposażyć się w kilka przydatnych akcesoriów.
Nieco inaczej wygląda sytuacja z obowiązkowym oświetleniem. Obowiązkowe oświetlenie motocykla jest dobrze opisane w prawie, które jednoznacznie kodyfikuje, jakie światła muszą być zamontowane w jednośladzie. Są to:
· światła mijania (potocznie mówiąc krótkie),
- światła drogowe (długie),
- światła hamowania,
- światła tablicy rejestracyjnej,
- kierunkowskazy,
- światła pozycyjne z tyłu,
- światła odblaskowe z tyłu.
Jeżdżąc bez powyższych świateł zamontowanych w motocyklu, motocyklista naraża się nie tylko na wypadek, ale także wysoki mandat. Prawo normuje jeszcze dodatkowe elementy, które motocykl musi spełnić, by zostać dopuszczonym do ruchu drogowego. Między innymi musi posiadać prędkościomierz i drogomierz. Motocyklista musi również mieć do dyspozycji lusterko po lewej stronie motocykla. W podstawowym wyposażeniu motocykla musi też być sygnał dźwiękowy, tłumik, hamulce przy każdym z kół, a dodatkowo urządzenie, które nie pozwoli, by osoba niepowołana mogła z łatwością użyć motocykla.
Wyposażenie niezbędne – czyli co mówi rozsądek?
Powyższe elementy wyposażenia to podstawa, by bezpiecznie poruszać się jednośladem. Warto jednak także wyposażyć się w dodatkowe elementy. Podstawą będzie tu na pewno odpowiedni strój dedykowany motocyklistom. Bez tego trudno o bezpieczną i komfortową jazdę. Na rynku jest wiele firm, które specjalizują się w produkcji spodni, butów, kurtek i bluz dedykowanych właśnie osobom poruszającym się jednośladami. Są one tak zaprojektowane, by nie krępować ruchów i umożliwiać bezpieczne kierowanie pojazdem, a także w razie wypadku ochronić motocyklistę tak dobrze, jak to możliwe. Poza specjalistyczną odzieżą warto zaopatrzyć się w o wiele prostszy gadżet, jakim jest kamizelka odblaskowa. Obowiązkowe oświetlenie motocykla to podstawa, jednak mając na sobie kamizelkę odblaskową, motocyklista będzie jeszcze lepiej widoczny dla innych uczestników ruchu, a także pieszych. Można też wykorzystać inne elementy odblaskowe, które zakłada się do dowolnej odzieży.
Kolejnym z elementów bardzo ważnych jest apteczka. Co prawda prawo polskie nic o tym nie mówi w przypadku jednośladów, gdyż obowiązek posiadania apteczki mają tylko kierowcy prowadzący auta, jednak warto mieć ze sobą apteczkę przynajmniej z podstawowym wyposażeniem.
Popularnym kierunkiem wypraw motocyklowych są Czechy, które dostarczają pięknych widoków
Wiedząc, jakie jest przydatne wyposażenie motocykla, można zacząć planować pierwsze wyprawy. Jednym z bardzo popularnych kierunków wśród Polaków są Czechy. Z większości miejsc w Polsce, nawet tych położonych najbardziej na północ do Czech można spokojnie dojechać w ciągu jednego dnia. Biorąc pod uwagę, że stan polskich dróg stale się poprawia, można to zrobić dość komfortowo, nawet dla motocyklisty. Po kilku lub kilkunastogodzinnej podróżny, można już znaleźć się w Czechach przejeżdżając wcześniej przez malowniczy Dolny Śląsk, województwo Śląskie lub Opolskie. Te regiony pokazują nieco, jak wyglądają krajobrazy za polską południową granicą. Motocykliści mogą tam spotkać piękne widoki, a także przemieszczać się po bardzo atrakcyjnych górskich trasach w słabo zurbanizowanym terenie.
Jak to wygląda w innych krajach Europejskich?
Ze względu na Konwencję wiedeńską o ruchu drogowym motocykliści chcący wyjechać z Polski i jeździć po innych krajach Europy muszą dostosować się do polskiego prawa. Jeśli spełnia polskie normy techniczne, to będzie też dopuszczony do ruchu w innych krajach. Ogólne wytyczne na zachodzie Europy są podobne do polskich, jednak mogą różnić się szczegółami. Warto w razie ewentualnych problemów mieć nieco dodatkowego wyposażenia, które w Polsce nie jest obowiązkowe, takiego jak apteczka, kamizelka odblaskowa, czy na przykład zapasowe żarówki obowiązkowe w Czechach.
Pamiętaj!
Wybierając się w dłuższą trasę, zawsze upewnij się, że motocykl spełnia wszystkie wymagania techniczne opisane w polskim prawie. Ponadto wyposaż się, by akcesoria, które są zalecane przed doświadczonych motocyklistów, którzy przez lata jazdy sprawdzili na własnej skórze, co przydaje się w terenie, nawet jeśli prawo nic o tym nie wspomina.Obowiązkowe oświetlenie motocykla, tak samo, jak stan techniczny pozostałych newralgicznych elementów powinien być sprawdzany regularnie, nawet jeśli jeździ się tylko po okolicy.