Porady
Ustawianie zbieżności kół przednich i tylnych
Niewiele elementów pojazdu jest równie istotna z punktu widzenia bezpiecznej i stabilnej jazdy, co jego układ zawieszenia. Kontrola nad samochodem oraz komfort sterowanie są bezpośrednio uzależnione właśnie od stanu zawieszenia, dlatego jest to kwestia, której absolutnie nie powinno się bagatelizować. Istotną rolę odgrywają tu opony osobowe – geometria pojazdu decyduje o tym, jak sterowne jest dane auto, warto zatem wiedzieć, jak ja odpowiednio uregulować.
Geometria a zbieżność
Geometria kół jest ze zbieżnością bezpośrednio związana. Aby samochód prowadził się dobrze, koła muszą być prawidłowo ustawione, co sprowadza się głównie właśnie do ich zbieżności. Niestety, pozycja układu zawieszenia może zostać naruszona – ma to zazwyczaj miejsce w przypadku:
- kolizji z krawężnikiem czy niespodziewanym obiektem na jezdni,
- wymianie kół w samochodzie na nowe,
- zużyciem układu zawieszenia pojazdu.
Jak można się spodziewać, wypadki takie obniżają komfort jazdy, a często okazują się wręcz niebezpieczne. Zaburzona zbieżność musi być jak najszybciej uregulowana!
Zła zbieżność kół objawy
Ciężko poradzić sobie z problemem, jeśli się go wcześniej odpowiednio nie zidentyfikuje. Rozpoznanie braku zbieżności kół zależy głównie od stopnia ich zaburzenia, lecz przykładając należytą uwagę do sposobu prowadzenia pojazdem, można stosunkowo łatwo zorientować się w stanie zawieszenia samochodu. Najbardziej wyraźne i jednoznaczne objawy złej zbieżności kół to niestabilność podczas jazdy – auto ma wtedy problem z utrzymaniem prostego toru na drodze, a kierowca musi nieustannie operować kierownicą, aby taki utrzymać.
Zbieżność i geometria kół – czym jest?
Warto jednak nieco się cofnąć i wyjaśnić sobie, czym dokładnie jest zbieżność kół w samochodzie. Sprawne rozwiązanie problemu zaburzeń w układzie zawieszenia jest zdecydowanie łatwiejsze, jeśli jest się w stanie dokładnie go zidentyfikować i zrozumieć mechanizm działania konkretnych podzespołów, które się na niego składają. Zbieżność opon jest ich prawidłowym ustawieniem – powinny być one delikatnie skierowane do wewnętrznej części pojazdu, co przynosi dużą poprawę w jego stabilności. W neutralnej pozycji kierownicy, samochód powinien poruszać się w linii prostej, na drodze można jednak spotkać różne, nieprzewidziane sytuacje, a zwykła dziura w asfalcie jest w stanie spowodować wybicie auta z jego naturalnego toru. Oczywiście, kierowca może wyrównać trasę pojazdu, jednak wiąże się to z koniecznością szarpania kierownicy, co znacznie obniża komfort oraz bezpieczeństwo jazdy Odpowiednia zbieżność kół przednich sprawia, że samochód sam naprostowuje swoją jazdę.
Ustawianie zbieżności kół
Aby ustawić zbieżność kół, w pierwszej kolejności trzeba go skontrolować. Wystarczające okaże się tu standardowe badanie diagnostyczne, podczas którego sprawdza się interakcję kierownicy, kół oraz kierunku jazdy samochodu. Bardzo częstym błędem jest tu niesymetryczne ustawienie kół, przez które auto ma tendencję do skręcania w jedną stronę.
Jak ustawić zbieżność kół w samochodzie samemu?
W zdecydowanej większości przypadków ustawienie zbieżności kół domowym sposobem jest silnie odradzane. Jest to zadanie, które lepiej powierzyć fachowemu serwisowi, głównie z uwagi na ogromną precyzję, jaka jest przy nim wymagana. Do ustawienia prawidłowej zbieżności potrzebna jest również zaawansowana aparatura, która pozwoli na dokładne określenie, jaka jest geometria pojazdu, a następnie symetryczne wyrównanie kół, kierując je na jednakowy kąt nachylenia. Jak widać na przykładzie opony Goodyear , nie jest to usługa ani szczególnie kosztowna, ani czasochłonna – nic nie stoi zatem na przeszkodzie, aby korzystać z niej regularnie.
Regulacja zbieżności kół w motorsporcie
Zbieżność kół ustawianie prezentuje się dość ciekawie w przypadku sportów motorowych, gdzie konstrukcja pojazdów bywa drastycznie inna od samochodów osobowych, którymi porusza się po drogach. Jest to najbardziej wyraźne w przypadku samochodów tylnonapędowych, wśród których do pozycji zbieżnej sprowadza się nie przednie, a tylne koła. Jest to jednak kwestia nieco bardziej skomplikowana, gdyż w celu jak najlepszego dopasowania pojazdu do warunków na drodze oraz zoptymalizowania jego osiągów, technicy poświęcają na ustawienie kół kierowanych wiele czasu, dokonując dogłębnych analiz najlepszego ułożenia kół.
Dlaczego zbieżność jest taka istotna?
Komfort jazdy to nie wszystko. Koła, które nie są ustawione z myślą o prawidłowej zbieżności, wiążą się z szeregiem konsekwencji dla samochodu. Wymienić można tu następujące kwestie:
- zwiększone zużycie paliwa,
- pogorszenie sterowności samochodu,
- zwiększenie oporu toczenia
- nasilenie ścierania się bieżnika,
- ryzyko awarii ESP.
Informacje
W razie wątpliwości co do faktycznego stanu geometrii kół lub obaw o ustawienie zbieżności w samochodzie, dobrym rozwiązaniem może okazać się zaczerpnięcie wiedzy od specjalisty. Samochody poddawane są przeglądom nie bez powodu – pozwala to już zawczasu wykryć usterki, które mogłyby przyczynić się do potencjalnie niebezpiecznych sytuacji na drodze.