Niewiele elementów pojazdu jest równie istotna z punktu widzenia
bezpiecznej i stabilnej jazdy, co jego układ zawieszenia. Kontrola nad
samochodem oraz komfort sterowanie są bezpośrednio uzależnione właśnie od stanu
zawieszenia, dlatego jest to kwestia, której absolutnie nie powinno się
bagatelizować. Istotną rolę odgrywają tu opony osobowe – geometria pojazdu decyduje o tym, jak sterowne jest dane auto,
warto zatem wiedzieć, jak ja odpowiednio uregulować.
Ustawianie zbieżności kół przednich i tylnych
Niewiele elementów pojazdu jest równie istotna z punktu widzenia
bezpiecznej i stabilnej jazdy, co jego układ zawieszenia. Kontrola nad
samochodem oraz komfort sterowanie są bezpośrednio uzależnione właśnie od stanu
zawieszenia, dlatego jest to kwestia, której absolutnie nie powinno się
bagatelizować. Istotną rolę odgrywają tu opony osobowe – geometria pojazdu decyduje o tym, jak sterowne jest dane auto,
warto zatem wiedzieć, jak ja odpowiednio uregulować.
Geometria a zbieżność
Geometria kół jest ze zbieżnością
bezpośrednio związana. Aby samochód prowadził się dobrze, koła muszą być
prawidłowo ustawione, co sprowadza się głównie właśnie do ich zbieżności.
Niestety, pozycja układu zawieszenia może zostać naruszona – ma to zazwyczaj
miejsce w przypadku:
·
kolizji z krawężnikiem czy niespodziewanym obiektem na jezdni,
·
wymianie kół w samochodzie na nowe,
·
zużyciem układu zawieszenia pojazdu.
Jak można się spodziewać, wypadki takie obniżają komfort jazdy, a
często okazują się wręcz niebezpieczne. Zaburzona zbieżność musi być jak
najszybciej uregulowana!
Zła zbieżność kół objawy
Ciężko poradzić sobie z problemem, jeśli się go wcześniej
odpowiednio nie zidentyfikuje. Rozpoznanie braku zbieżności kół zależy
głównie od stopnia ich zaburzenia, lecz przykładając należytą uwagę do sposobu
prowadzenia pojazdem, można stosunkowo łatwo zorientować się w stanie
zawieszenia samochodu. Najbardziej wyraźne i jednoznaczne objawy złej
zbieżności kół to niestabilność podczas jazdy – auto ma wtedy problem z
utrzymaniem prostego toru na drodze, a kierowca musi nieustannie operować
kierownicą, aby taki utrzymać.
Zbieżność i geometria kół – czym jest?
Warto jednak nieco się cofnąć i wyjaśnić sobie, czym dokładnie
jest zbieżność kół w samochodzie. Sprawne rozwiązanie problemu zaburzeń
w układzie zawieszenia jest zdecydowanie łatwiejsze, jeśli jest się w stanie
dokładnie go zidentyfikować i zrozumieć mechanizm działania konkretnych podzespołów,
które się na niego składają. Zbieżność opon jest ich prawidłowym
ustawieniem – powinny być one delikatnie skierowane do wewnętrznej części
pojazdu, co przynosi dużą poprawę w jego stabilności. W neutralnej pozycji
kierownicy, samochód powinien poruszać się w linii prostej, na drodze można
jednak spotkać różne, nieprzewidziane sytuacje, a zwykła dziura w asfalcie jest
w stanie spowodować wybicie auta z jego naturalnego toru. Oczywiście, kierowca
może wyrównać trasę pojazdu, jednak wiąże się to z koniecznością szarpania
kierownicy, co znacznie obniża komfort oraz bezpieczeństwo jazdy Odpowiednia zbieżność
kół przednich sprawia, że samochód sam naprostowuje swoją jazdę.
Ustawianie zbieżności kół
Aby ustawić zbieżność kół, w pierwszej kolejności trzeba go
skontrolować. Wystarczające okaże się tu standardowe badanie diagnostyczne,
podczas którego sprawdza się interakcję kierownicy, kół oraz kierunku jazdy
samochodu. Bardzo częstym błędem jest tu niesymetryczne ustawienie kół, przez
które auto ma tendencję do skręcania w jedną stronę.
Jak ustawić zbieżność kół w samochodzie samemu?
W zdecydowanej większości przypadków ustawienie zbieżności kół
domowym sposobem jest silnie odradzane. Jest to zadanie, które lepiej
powierzyć fachowemu serwisowi, głównie z uwagi na ogromną precyzję, jaka jest
przy nim wymagana. Do ustawienia prawidłowej zbieżności potrzebna jest
również zaawansowana aparatura, która pozwoli na dokładne określenie, jaka jest
geometria pojazdu, a następnie symetryczne wyrównanie kół, kierując je
na jednakowy kąt nachylenia. Jak widać na przykładzie opony Goodyear, nie
jest to usługa ani szczególnie kosztowna, ani czasochłonna – nic nie stoi zatem
na przeszkodzie, aby korzystać z niej regularnie.
Regulacja zbieżności kół w motorsporcie
Zbieżność kół ustawianie prezentuje się dość ciekawie w przypadku sportów motorowych,
gdzie konstrukcja pojazdów bywa drastycznie inna od samochodów osobowych,
którymi porusza się po drogach. Jest to najbardziej wyraźne w przypadku
samochodów tylnonapędowych, wśród których do pozycji zbieżnej sprowadza się nie
przednie, a tylne koła. Jest to jednak kwestia nieco bardziej skomplikowana,
gdyż w celu jak najlepszego dopasowania pojazdu do warunków na drodze oraz
zoptymalizowania jego osiągów, technicy poświęcają na ustawienie kół
kierowanych wiele czasu, dokonując dogłębnych analiz najlepszego ułożenia
kół.
Dlaczego zbieżność jest taka istotna?
Komfort jazdy to nie wszystko. Koła, które nie są ustawione z
myślą o prawidłowej zbieżności, wiążą się z szeregiem konsekwencji dla
samochodu. Wymienić można tu następujące kwestie:
·
zwiększone zużycie paliwa,
·
pogorszenie sterowności samochodu,
·
zwiększenie oporu toczenia
·
nasilenie ścierania się bieżnika,
·
ryzyko awarii ESP.
W razie wątpliwości co do faktycznego stanu geometrii kół lub obaw
o ustawienie zbieżności w samochodzie, dobrym rozwiązaniem może okazać
się zaczerpnięcie wiedzy od specjalisty. Samochody poddawane są przeglądom nie
bez powodu – pozwala to już zawczasu wykryć usterki, które mogłyby przyczynić
się do potencjalnie niebezpiecznych sytuacji na drodze.