Pompowanie kół azotem – zalety, wady i sposoby

Kwestia, która od dłuższego czasu budzi spore kontrowersje, a która jest niezwykle istotna z punktu widzenia bezpieczeństwa i komfortu jazdy dotyczy tematu, czym pompować opony. Coraz więcej serwisów oponiarskich posiada w swojej ofercie azot. Wielu kierowców zastanawia się więc, czy jest to skuteczne i przede wszystkim opłacalne rozwiązanie. Przez lata w oponach znajdowało się bowiem zwykłe powietrze.

Jednak, jak podają eksperci i producenci ogumienia, właściwości tlenu przyspieszają proces jego starzenia. Wchodząc w różne reakcje z gumą, tlen powoduje szybsze jej twardnienie, kruszenie i utratę elastyczności. Zarówno opony zimowe, jak i letnie muszą posiadać prawidłowy poziom ciśnienia, aby zapewnić stabilną jazdę i doskonałą przyczepność. Coraz więcej kierowców zwraca więc uwagę na to, jaki gaz do opon stosują.

Pompowanie opon – nieco podstawowych zagadnień

Niezależnie od tego, czy kierowcy wybierają pompowanie azotem, helem, czy zwykłym powietrzem swoich opon, równie istotny jest sam sposób wykonywania tej czynności. Utrzymanie prawidłowego ciśnienia w kołach jest niezwykle ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa kierowcy, jego pasażerów oraz pozostałych uczestników ruchu. Należy pamiętać, że nawet najnowsze modele, posiadające fabryczne wentyle i precyzyjnie dobrane nakrętki, z czasem wytrącają ciśnienie. Proces ten wzmaga się z każdym kolejnym rokiem stosowania tego samego ogumienia. Powietrze zmienia swoją objętość zależnie od panującej temperatury. Zarówno opony pompowane azotem, jak i zwykłym tlenem muszą mieć właściwe ciśnienie. Informacja na temat prawidłowego jego poziomu umieszczona jest na klapie wlewu paliwa, w instrukcji obsługi samochodu lub na drzwiach po stronie kierowcy.

 

Pompowanie kół w samochodzie – kilka prostych porad

Kierowca, który decyduje się na napełnianie azotem, helem czy tlenem swoich opon, musi pamiętać o następujących zasadach:

·         powinien mierzyć poziom ciśnienia w ogumieniu i regulować go za pomocą kompresora na zimnych oponach,

·         powinien sprawdzić szczelność oraz wytrzymałość opony poprzez napompowanie jej powyżej optymalnego poziomu, a następne zmniejszenie go do zalecanej wartości,

·         powinien zachować bezpieczną odległość od samochodu podczas pompowania opon, ponieważ może dojść do eksplozji jednej z nich,

·         powinien napompować także oponę zapasową, która nawet nieużywana, wytrąca ciśnienie,

·         powinien udać się do serwisu oponiarskiego, jeżeli podejrzewa, że ogumienie mogło zostać uszkodzone, a jego struktura naruszona.

Przestrzeganie powyższych wskazówek zapewni wysokie bezpieczeństwo oraz komfort jazdy.

 

Sprężony azot czy tradycyjne powietrze? Oto jest pytanie

Wielu kierowców zastanawia się, jaki gaz do swoich opon powinni wybrać i co daje pompowanie kół azotem, które w ostatnim czasie jest tak popularne. Eksperci zwracają uwagę na fakt, że choć zwykłe powietrze składa się w ponad trzech czwartych z azotu, to jednak reszta jego składu to inne pierwiastki. Tlen wchodzi w reakcję z gumą, przyspieszając proces jej twardnienia i kruszenia. W efekcie traci ona swoją elastyczność i przestaje być bezpieczna w użytkowaniu. Natomiast główną zaletą azotu jest utrzymywanie przez niego stabilnego poziomu ciśnienia bez względu na wahania temperatury. Dlatego też pompowanie opon azotem jest stosowane zwłaszcza w samochodach ciężarowych, które przebywają bardzo długie trasy w zmiennych warunkach pogodowych. Wadą tego rozwiązania jest z kolei wysoki koszt oraz trudności ze zmierzeniem faktycznie występującego poziomu ciśnienia.

 

Czy zatem warto zamienić tradycyjne powietrze na czysty azot?

Coraz więcej serwisów oponiarskich posiada w swojej ofercie pompowanie opon azotem Opinie na ten temat są jednak podzielone. Kierowcy, którzy spędzają w trasie długie godziny, mogą z powodzeniem zastosować to rozwiązanie. Jednak krótkie i rzadkie podróże nie wymagają od właścicieli pojazdów napełniania kół specjalnym gazem. Zwykłe powietrze w zupełności wystarczy. Należy tylko pamiętać o właściwościach, jakie posiada tlen. Mianowice, przyspiesza on twardnienie, kruszenie oraz utratę elastyczności w ogumieniu. Z kolei efekty korzystania z azotu będą widoczne po wielu przebytych kilometrach. Jest to więc rozwiązanie, które przynosi korzyści w dłuższej perspektywie czasu. Wybór zależy od właściciela pojazdu, stylu jazdy, jaki on preferuje, a także ilości czasu, jaki spędza za kierownicą.

 

Czysty azot nie sprawdzi się u każdego

Czysty azot w oponach wiąże się z wieloma korzyściami. Należy do nich:

·         wyższy poziom bezpieczeństwa podczas jazdy,

·         większy komfort prowadzenia pojazdu,

·         mniejsze zużywanie się ogumienia,

·         stosunkowo niski koszt.

Z drugiej strony napełnianie opon azotem utrudnia kontrolowanie powstających ubytków, a więc utrzymanie w nich prawidłowego ciśnienia. Z tego rozwiązania korzystają wyłącznie zawodowi kierowcy, którzy spędzają w trasie długie godziny. Azot jest także stosowany w pojazdach sportowych, poprawiając ich osiągi podczas wyścigów czy rajdów. Dla użytkowników, którzy poruszają się wyłącznie po mieście, różnica będzie praktycznie niezauważalna.