Pierścienie centrujące – sposób na dopasowanie średnicy piasty do otworu centralnego felgi

Kierowcy, którzy chcą kupić nowe felgi do swojego pojazdu, coraz częściej decydują się na obręcze pochodzące z rynku wtórnego. Jest to rozwiązanie dużo tańsze niż nabycie zupełnie nowych, oryginalnych felg prosto od producenta. Ważną kwestią jest jednak wybór takiego modelu, który będzie idealnie dopasowany swoim otworem na piastę. W tym celu należy wykorzystać pierścień centrujący felgi, który pomoże dobrać odpowiedni ich typ. Warto zwrócić uwagę na fakt, że średnica piasty musi być całkowicie zgodna z otworem centralnym, który znajduje się w obręczy. Jest to najważniejsze kryterium. Trudność polega na tym, że różne samochody posiadają odmienne średnice piasty, w zależności od producenta. Kierowcy powinni zatem dokładnie sprawdzić poszczególne wymiary, aby nie popełnić błędu.

Średnica piasty i otwór centralny felgi

Zgodnie z budową samochodu, piasta stanowi jeden z jego kluczowych elementów, który łączy koło pojazdu z łożyskiem. Rozwiązanie to umożliwia zespolenie kół z nieruchomymi częściami układu zawieszenia. Innymi słowy, dzięki piaście koła mogą się kręcić. Jej średnica to inaczej wielkość kołnierza, na który zostaje zamontowane koło. Z kolei otwór centrujący odgrywa ważną rolę podczas wymiany felg. Jego rozmiar ma bezpośredni wpływ na wybór odpowiednich obręczy. Podawany jest w milimetrach i zwykle oznaczony skrótami CB lub CH.Zbyt mały lub zbyt duży otwór skutecznie uniemożliwi dalszy proces montażu. Tutaj pojawia się kwestia, jak dobrać pierścień centrujący, aby prawidłowo dopasować wielkość felgi do otworu piasty. Sposobów jest wiele, a czasami potrzebna będzie pomoc fachowców.

 

Za mały lub zbyt duży otwór centralny

Otwory centrujące w felgach muszą mieć dokładnie takie same wymiary jak średnica kołnierza piasty. Tylko wtedy możliwy będzie prawidłowy ich montaż. Często zdarza się, że rozmiary te nieznacznie się od siebie różnią. W takiej sytuacji wielu kierowców decyduje się naskorzystanie z usług tokarza, który wykona toczenie otworu centrującego. Jest to rozwiązanie tylko na pozór skuteczne. W wyniku ingerencji w budowę felgi może dojść do zmniejszenia jej stabilności. To z kolei przekłada się na mniejsze bezpieczeństwo podczas jazdy. Również siłowe dokręcanie śrub niesie za sobą poważne ryzyko spowodowania groźnej kolizji czy wypadku. Kierowca może bowiem stracić panowanie nad samochodem, który nie jest w stanie przyjąć tak silnych drgań, spowodowanych luzem pomiędzy kołem a piastą. Dlatego ważne jest, aby wykorzystać pierścienie centrujące rozmiary.

 

Pierścienie centrujące – jak dobrać?

Wielu kierowców zastanawia się, jakie pierścienie centrujące wybrać, aby mieć pewność, że nowo zakupiona felga zostanie idealnie dopasowana do otworu piasty. Samo to narzędzie jest niezwykle przydatne i pozwala na precyzyjne dobranie średnicy piasty do otworu centralnego, znajdującego się w kole. Rozmiary pierścienia odpowiadają kolejno:

·         większa średnica powiązana jest z otworem centralnym felgi,

·         mniejsza średnica powiązana jest wielkością kołnierza mocującego piasty.

Dobór odpowiedniego pierścienia jest kwestią najważniejszą. Dzięki niemu felga zostaje przymocowana w sposób stabilny i bezpieczny dla dalszego użytkowania. Mechanik może również wykonać dzięki niemu precyzyjne centrowanie. Wszelkie drgania, które powstają podczas jazdy, są skutecznie stłumione.

 

Jakie pierścienie centrujące wybrać?

Nakładki centrujące do felg zwykle wykonane są z plastiku, aluminium bądź różnych innych stopów metali. Warto tutaj wspomnieć, że ważniejsze niż materiał są ich precyzyjnie dobrane wymiary. Tylko dzięki temu felga może zostać prawidłowo osadzona, niezależnie od tego, czy wymianie poddane są opony letnie, czy zimowe. Choć plastik nie należy do najtrwalszego tworzywa, to wykonane z niego otwory centrujące felgi mają wyłącznie za zadanie dokonać ich właściwego centrowania. Nie odpowiadają więc one za trzymanie śrub, tylko za niwelowanie zjawiska bicia. Właściciele pojazdów mogą więc odetchnąć z ulgą, jeżeli ich mechanik stosuje właśnie tego rodzaju pierścienie.