Oznaczenia M+S, 3PMSF - opony całoroczne czy zimowe?

Sezon zimowy bywa dla wielu kierowców bardzo stresującym okresem w roku. Sprawność samochodu, a zwłaszcza jego ogumienia poddawana jest wymagającym testom każdego dnia. Mokra, oblodzona nawierzchnia stwarza poważne ryzyko spowodowania groźnej kolizji czy wypadku drogowego. Dlatego tak ważne jest zadbanie o wysokiej jakości, sprawdzone, wytrzymałe opony zimowe lub opony całoroczne. Niektórzy właściciele pojazdów decydują się jednak na modele wielosezonowe. Odpowiednio dobrane mogą być równie skuteczne i bezpieczne w użytkowaniu. Warto więc wiedzieć, jakie jest oznaczenie opon całorocznych, a jak oznaczone są opony zimowe.

Oznaczenia opon wielosezonowych i zimowych

Jeszcze do niedawna nie obowiązywały żadne standardy, regulujące oznakowanie poszczególnych rodzajów ogumienia. Kierowcy nie wiedzieli, jakie oznaczenie ma opona wielosezonowa i w jaki w sposób odróżnić ją od modelu zimowego czy letniego. Wiele lat upłynęło, nim pojawiły się specjalne wytyczne. Wszelkie wątpliwości rozwiały szczegółowe regulacje w zakresie oznakowania opon samochodowych, wprowadzone przez ONZ i Unię Europejską w 2012 roku. Przepisy zawierają dokładne wyjaśnienie takich symboli jak M+S czy 3MPSF. To bardzo ważne, aby każdy kierowca potrafił rozróżnić poszczególne te znaki.

 

Jak rozpoznać oponę na zimę?

Ogumienie przeznaczone na zimową porę roku ma za zadanie przede wszystkim zapewniać pasażerom i innym uczestnikom ruchu najwyższy poziom bezpieczeństwa, doskonałą przyczepność i niezawodną wytrzymałość na wymagającej nawierzchni. Nie każdy jego rodzaj posiada takie same właściwości. Warto więc wiedzieć, jakie mają oznaczenia opony zimowe, aby móc wybrać odpowiedni ich model. Mokra, oblodzona nawierzchnia wymaga od pojazdu:

·         łatwego ruszania,

·         krótkiej drogi hamowania,

·         stabilności na zakrętach.

To wszystkiego w dużej mierze zapewniają opony M+S zimowe, które wyposażone są w znacznie gęstszy system lameli, a także o wiele więcej nacięć na bieżniku.

 

Czy opona M+S poradzi sobie w każdych warunkach?

Opony z oznaczeniem M+S, czyli Mud+Snow przeznaczone są dla ośnieżonych i oblodzonych nawierzchni. Zgodnie z zapewnieniami producenta w tych trudnych warunkach sprawdzają się one znacznie lepiej niż standardowe ich modele. Należy jednak pamiętać, że tego rodzaju ogumienie występuje również jako produkt wielosezonowy, a więc nie każda opona M+S posiada specjalne właściwości zimowe. Niekoniecznie poradzi sobie w najtrudniejszych warunkach tej pory roku. Choć wyróżnia się większą ilością nacięć na bieżniku i miękką mieszanką, to niewystandaryzowane testy mogą okazać się mylące, wprowadzając kierowców w błąd.

 

Opony całoroczne - oznaczenie M+S

Niekiedy kierowcy zastanawiają się, jak oznaczone są opony całoroczne. Na swoim ogumieniu muszą one posiadać:

·         odpowiednie oznakowanie rozmiaru,

·         odpowiednie oznakowanie typu,

·         piktogram przedstawiający płatek śniegu,

·         symbol M+S.

Opony całoroczne M+S, czyli Mud+Snow przeznaczone są na rynek amerykański. Ich specjalna konstrukcja oraz budowa bieżnika umożliwiają skuteczne odprowadzanie śniegu, a także błota spod koła. Dzięki temu ogumienie to cechuje się znacznie lepszą przyczepnością oraz stabilnością podczas jazdy. Takie oznaczenie może występować nie tylko na modelach zimowych, ale także wielosezonowych, a nawet letnich.

 

Opony całoroczne – czy warto?

Wiedząc już, jakie obowiązują oznaczenia opon całorocznych, warto zastanowić się, czy użycie ich będzie opłacalnym, bezpiecznym i skutecznym rozwiązaniem. To właściciel pojazdu dokonuje wyboru. Na rynku znajduje się wiele wielosezonowych modeli, które sprawdzają się w nawet najtrudniejszych warunkach. Jednym z nich jest właśnie ogumienie oznakowane symbolem M+S. Producenci nie polecają ich jednak tym kierowcom, którzy pokonują bardzo duże odległości i preferują szybki styl jady. W takim przypadku doskonałym wyborem na zimową porę roku będzie ogumienie oznaczone znakiem 3MPSF. Są to opony zimowe, wyprodukowane z myślą o bezpiecznym przemierzaniu ośnieżonych i oblodzonych dróg.

 

Opony 3PMSF – gwarancja zimowych osiągów

Od tego, jakie oznaczenia mają opony zimowe, w dużej mierze zależy bezpieczeństwo kierowców, pasażerów i pozostałych uczestników ruchu drogowego. Ogumienie ze znakiem 3PMFS przedstawia płatek śniegu na tle trzech górskich szczytów. Przeznaczone jest do jazdy w ujemnych temperaturach, po ośnieżonych i oblodzonych nawierzchniach. Przed dopuszczeniem ich do użytkowania muszą przejść surowe testy jakości. Pozytywne ich zaliczenie oznacza, że opony te sprawdzą się w najtrudniejszych warunkach pogodowych. Należy pamiętać, że opony ze znakiem 3PMFS są modelami zimowymi, a nie całorocznymi.

 

Opony zimowe 3PMSF w Polsce

W Polsce nie istnieje obowiązek sezonowej wymiany ogumienia, choć czynność ta jest jak najbardziej zalecana przez producentów. Gdy średnia dobowa temperatura spada poniżej siedmiu stopni Celsjusz, należy udać się do serwisu wulkanizacyjnego. Dzięki temu kierowcy będą pokonywać kolejne kilometry w znacznie bezpieczniejszych i komfortowych warunkach. Dobrym wyborem będą opony zimowe M+S czy te ze znakiem 3PMFS. Gwarantują one doskonałą przyczepność i stabilność. Za sprawą większej ilości nacięć na bieżniku, opona natychmiast odrzuca nadmiar śniegu czy błota poza tor jazdy samochodu. Wybierając się do innych europejskich krajów, warto wcześniej sprawdzić, czy jest konieczne posiadanie opon zimowych.

 

W jakich warunkach testowane są opony 3PMSF?

Takie opony jak Dębica M+S, Goodyear M+S czy Goodride M+S przechodzą niezwykle surowe testy, które mają na celu sprawdzenie ich wytrzymałości w najtrudniejszych warunkach pogodowych. Środowisko, jakie występuje podczas testowania ogumienia, cechuje się:

·         maksymalnym poziomem nachylenia terenu wynoszącym 2o,

·         płaskim terenem z ubitego śniegu,

·         odpowiednią długością i szerokością toru,

·         temperaturą przy gruncie wynoszącą od -2oC do -15oC,

·         temperaturą śniegu wynoszącą od 4oC do -15oC,

·         grubością warstwy wierzchniej śniegu wynoszącą 2 cm,

·         grubością ubitej warstwy śniegu wynoszącą co najmniej 3 cm.

Dzięki tak opracowanym testom kierowcy mogą być pewni wysokich parametrów użytkowych ogumienia.

 

Jak interpretuje się wyniki pomiarów?

Odpowiednie oznaczenia opon samochodowych M+S wynikają z efektów przeprowadzonych testów. Właściwe przystosowanie ogumienia do trudnych warunków pogodowych określa wysoki indeks przyczepności na śniegu w porównaniu z modelem wzorcowym. Często wykorzystuje się również metodę pomiaru trakcji na ośnieżonej nawierzchni. Chcąc mieć pewność wysokich standardów bezpieczeństwa, kierowcy powinni sięgać po opony zimowe ze znakiem 3PMSF. 

 

Jakie opony wybrać?

Symbol M+S na oponie oznacza, że kierowca ma do czynienia z ogumieniem wielosezonowym, przeznaczonym na rynek amerykański. Nie jest ono dedykowane wyłącznie na sezon zimowy, gdyż jego właściwości mogą okazać się niewystarczające podczas jazdy na ośnieżonej czy oblodzonej nawierzchni. Znacznie lepszym wyborem będą opony typowo zimowe ze znakiem 3PMSF. Ich budowa oraz konstrukcja zapewniają doskonałą przyczepność, a także stabilność toru jazdy.