Samochody ciężarowe, z uwagi na swoje gabaryty wymagają specjalistycznego ogumienia. Zapewnia ono bezpieczeństwo nie tylko kierowcy ciężarówki, ale również pozostałych uczestników ruchu, których napotyka on po drodze. Opony ciężarowe różnią się jednak między sobą, a każdy producent specjalizuje się w nieco innych kwestiach, co ma wpływ na konkretne parametry pojazdu. Zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem, w którym wskazujemy, na co należy zwrócić uwagę kupując opony do ciężarówki i czym jest kalkulator opon ciężarowych. Mamy nadzieję, że wiedza ta okaże się pomocna.
Opony ciężarowe – kiedy trzeba zastanowić się nad ich wymianą?
Opona
jest elementem pojazdu, który chyb najczęściej wymaga wymiany, ponieważ zużywa
się. Opony ciężarowe tracą nie tylko wytrzymałość, ale przede wszystkim niektóre
parametry, a to stanowi już realne zagrożenie na drodze. Na pewno upływ czasu
powinien dać kierowcy do myślenia, jednak trzeba zwracać również uwagę na inne
kwestie, jak:
- uszkodzenie
opon, którego nie da się już naprawić – wówczas należy je natychmiast
wymienić na nowe; jeśli na oponach pojawiają się pęknięcia lub
nierówności, albo bieżnik ma wysokość mniejszą niż 1,6 mm jest to sygnał
do bezwzględnej wymiany,
- zakup
samochodu od innego kierowcy i brak wiedzy na temat stanu ogumienia –
jeśli nie znasz przeszłości ogumienia, a pojawiają się jakiekolwiek
wątpliwości – zdecyduj się na wymianę opon, poza tym każdy kierowca ma
nieco inny styl jazdy, co wpływa również na zużycie opon,
- jeśli
zależy Ci na tym, aby jazda była bardziej ekonomiczna, a osiągi pojazdu
lepsze, zdecyduj się na nowe opony – producenci starają się dzisiaj
produkować opony bardzo nowoczesne pod względem technologicznym, a te
doskonale wpływają na komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Jak dobrać opony ciężarowe?
Niezależnie
od tego, czy chcesz kupić opony
zimowe, czy całoroczne do ciężarówki, musisz
wiedzieć, jakie powinny być ich techniczne parametry, aby móc dopasować
właściwy model. O czym powinieneś pamiętać? Na pewno są to takie kwestie, jak
rozmiar ogumienia, dopasowanie do danego modelu samochodu oraz indeksy nośności
i prędkości.
W sklepach motoryzacyjnych można znaleźć opony, które różnią się
również ze względu na to, na jaką oś pojazdu należy je montować. Wyróżniamy oś
napędową, kierowaną, wleczoną i uniwersalną. Tutaj nie ma jednak jednolitego
systemu znakowania opon na ich etykietach i każdy producent ma prawo stosować
swoje własne symbole. Bardzo ważne, aby dokładnie zapoznać się z opisem
producenta i jego instrukcją, a w przypadku wątpliwości skonsultować ze
sprzedawcą. Na pewno będzie on również w stanie wskazać zamienniki opon
ciężarowych, które bywają znacznie tańsze, a wcale nie odbiegają jakością
od oryginalnego ogumienia, z jakim pojazd był sprzedawany. Naturalnie nie każdy
oferowany zamiennik jest rozwiązaniem korzystniejszym, ponieważ wiele zależy tu
od parametrów ogumienia.
Oznaczenia opon ciężarowych - jak odczytać rozmiar?
Rozmiar
opony ma kolosalne znaczenie i jest najważniejszym parametrem, który trzeba
określić przed zakupem. Rozmiar producenci oznaczają zwykle jako ciąg cyfr i
znaków:
- pierwsza wartość
oznacza szerokość opony,
- druga to jej profil,
a więc stosunek procentowy wysokości do szerokości,
- litera R oznacza
gumy radialne, a D – diagonalne,
- kolejna wartość
określa indeks nośności opon, czyli jego maksymalne obciążenie, kiedy
pojazd porusza się ze swoją maksymalną dopuszczalną prędkością,
- litera M służy do
określenia indeksu prędkości – maksymalna prędkość pojazdu, z jaką może
poruszać się przy maksymalnym obciążeniu wynikającym z indeksu nośności.
Zamienniki opon ciężarowych
Ogumienie
dla samochodów ciężarowych może znacznie różnić się w sklepach ceną sprzedaży.
Dotyczy to nawet tych samych modeli, ale oferowanych w nieco innych rozmiarach.
Kierowcy starają się więc dokonać wyboru ekonomicznego i poszukują zamienników.
Zamiennik opon ciężarowych nie powinien mieć jednak innego rozmiaru, ponieważ
każda zmiana rozmiaru na inny może oznaczać zmianę poziomu oporu toczenia i
właściwości trakcyjnych samochodu.
Auto
może poruszać się głośniej, mieć gorsze osiągi, a jednocześnie spada komfort
jazdy i jej bezpieczeństwo. Najważniejsze, aby montować opony w rozmiarach
wskazywanych przez producenta w instrukcji. W przypadku kontroli, kierowca
pojazdu, który zamontował niezgodne z prawem dla swojej ciężarówki opony w złym
rozmiarze z pewnością otrzyma mandat karny i punkty karne od Policji. Ma to bowiem
realny negatywny wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Trzeba pamiętać
również o tym, że pojazd może spalać znacznie więcej paliwa, jeśli nie jeździ
na oponach o zbieżnym rozmiarem z oponami homologowanymi.
Przeznaczenie pojazdu a dobór opon ciężarowych
Samochody
ciężarowe przeznaczone są do różnych rzeczy. Producenci ogumienia
przeznaczonego do ciężarówek mogą mieć całkiem inne parametry techniczne,
ponieważ przystosowywane są do konkretnych prac wykonywanych przez dany
samochód. W sklepach można więc spotkać:
- opony do transportu
miejskiego,
- opony do transportu
regionalnego,
- opony do transportu
długodystansowego,
- opony do transportu
mieszanego,
- opony do transportu
zimowego,
- opony do transportu
terenowego.
Ogumienie
wysokiej klasy z górnej półki występuje zwykle we wszystkich dostępnych
rodzajach. W przypadku klasy średniej królują raczej hybrydy, które mogą łączyć
właściwości kilku różnych modeli opon. Najniższa półka to zaledwie kilka
rodzajów opon ciężarowych.
Opony ciężarowe zimowe czy całoroczne?
Kupując
opony lub zamiennik opon ciężarowych, trzeba dobrze zastanowić się nad
wyborem ogumienia zimowego i na wiosnę oraz lato. Decyzja powinna być oparta na
podstawie tego, jak często auto podróżuje w jakich klimatach atmosferycznych,
czy też jaki rodzaj zadań i prac wykonuje. W krajach Europy Środkowej i
Południowej kierowcy wybierają raczej ogumienie całoroczne, ale już na północy
naszego kontynentu sprawdzają się bardziej opony sezonowe, które należy
zmieniać. Kierowca bierze jednak odpowiedzialność za bezpieczeństwo pojazdu,
dlatego powinien upewnić się, czy dany kraj nie wymaga prawem stosowania opon
zimowych, przynajmniej na osiach napędowych oraz napędowych kierujących. Ich
brak oznaczał będzie sporej wysokości mandat karny.
Opony ciężarowe bieżnikowane
Nowe
opony do ciężarówek nie są tanie. Jeśli chcielibyśmy wymienić całe ogumienie w
pojeździe na model najwyższej klasy, trzeba liczyć się z kosztem nawet
kilkunastu tysięcy złotych. Wielu użytkowników wybiera więc opony, które można
ponownie bieżnikować. Trzeba jednak pamiętać o tym, że używane już opony
znacznie szybciej ulegają rozwarstwieniu i uszkodzeniom, jak również mają
dłuższą drogę hamowania. Na pewno jest to tak zwana opcja ekonomiczna.