Opony ciężarowe - jak dobrać je prawidłowo?

Samochody ciężarowe, z uwagi na swoje gabaryty wymagają specjalistycznego ogumienia. Zapewnia ono bezpieczeństwo nie tylko kierowcy ciężarówki, ale również pozostałych uczestników ruchu, których napotyka on po drodze. Opony ciężarowe różnią się jednak między sobą, a każdy producent specjalizuje się w nieco innych kwestiach, co ma wpływ na konkretne parametry pojazdu. Zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem, w którym wskazujemy, na co należy zwrócić uwagę kupując opony do ciężarówki i czym jest kalkulator opon ciężarowych. Mamy nadzieję, że wiedza ta okaże się pomocna.

Opony ciężarowe – kiedy trzeba zastanowić się nad ich wymianą?

Opona jest elementem pojazdu, który chyb najczęściej wymaga wymiany, ponieważ zużywa się. Opony ciężarowe tracą nie tylko wytrzymałość, ale przede wszystkim niektóre parametry, a to stanowi już realne zagrożenie na drodze. Na pewno upływ czasu powinien dać kierowcy do myślenia, jednak trzeba zwracać również uwagę na inne kwestie, jak:

  • uszkodzenie opon, którego nie da się już naprawić – wówczas należy je natychmiast wymienić na nowe; jeśli na oponach pojawiają się pęknięcia lub nierówności, albo bieżnik ma wysokość mniejszą niż 1,6 mm jest to sygnał do bezwzględnej wymiany,
  • zakup samochodu od innego kierowcy i brak wiedzy na temat stanu ogumienia – jeśli nie znasz przeszłości ogumienia, a pojawiają się jakiekolwiek wątpliwości – zdecyduj się na wymianę opon, poza tym każdy kierowca ma nieco inny styl jazdy, co wpływa również na zużycie opon,
  • jeśli zależy Ci na tym, aby jazda była bardziej ekonomiczna, a osiągi pojazdu lepsze, zdecyduj się na nowe opony – producenci starają się dzisiaj produkować opony bardzo nowoczesne pod względem technologicznym, a te doskonale wpływają na komfort i bezpieczeństwo jazdy.

 

Jak dobrać opony ciężarowe?

Niezależnie od tego, czy chcesz kupić opony zimowe, czy całoroczne do ciężarówki, musisz wiedzieć, jakie powinny być ich techniczne parametry, aby móc dopasować właściwy model. O czym powinieneś pamiętać? Na pewno są to takie kwestie, jak rozmiar ogumienia, dopasowanie do danego modelu samochodu oraz indeksy nośności i prędkości.

W sklepach motoryzacyjnych można znaleźć opony, które różnią się również ze względu na to, na jaką oś pojazdu należy je montować. Wyróżniamy oś napędową, kierowaną, wleczoną i uniwersalną. Tutaj nie ma jednak jednolitego systemu znakowania opon na ich etykietach i każdy producent ma prawo stosować swoje własne symbole. Bardzo ważne, aby dokładnie zapoznać się z opisem producenta i jego instrukcją, a w przypadku wątpliwości skonsultować ze sprzedawcą. Na pewno będzie on również w stanie wskazać zamienniki opon ciężarowych, które bywają znacznie tańsze, a wcale nie odbiegają jakością od oryginalnego ogumienia, z jakim pojazd był sprzedawany. Naturalnie nie każdy oferowany zamiennik jest rozwiązaniem korzystniejszym, ponieważ wiele zależy tu od parametrów ogumienia.

 

Oznaczenia opon ciężarowych - jak odczytać rozmiar?

 

Rozmiar opony ma kolosalne znaczenie i jest najważniejszym parametrem, który trzeba określić przed zakupem. Rozmiar producenci oznaczają zwykle jako ciąg cyfr i znaków:

  • pierwsza wartość oznacza szerokość opony,
  • druga to jej profil, a więc stosunek procentowy wysokości do szerokości,
  • litera R oznacza gumy radialne, a D – diagonalne,
  • kolejna wartość określa indeks nośności opon, czyli jego maksymalne obciążenie, kiedy pojazd porusza się ze swoją maksymalną dopuszczalną prędkością,
  • litera M służy do określenia indeksu prędkości – maksymalna prędkość pojazdu, z jaką może poruszać się przy maksymalnym obciążeniu wynikającym z indeksu nośności.

 

Zamienniki opon ciężarowych

Ogumienie dla samochodów ciężarowych może znacznie różnić się w sklepach ceną sprzedaży. Dotyczy to nawet tych samych modeli, ale oferowanych w nieco innych rozmiarach. Kierowcy starają się więc dokonać wyboru ekonomicznego i poszukują zamienników. Zamiennik opon ciężarowych nie powinien mieć jednak innego rozmiaru, ponieważ każda zmiana rozmiaru na inny może oznaczać zmianę poziomu oporu toczenia i właściwości trakcyjnych samochodu.

Auto może poruszać się głośniej, mieć gorsze osiągi, a jednocześnie spada komfort jazdy i jej bezpieczeństwo. Najważniejsze, aby montować opony w rozmiarach wskazywanych przez producenta w instrukcji. W przypadku kontroli, kierowca pojazdu, który zamontował niezgodne z prawem dla swojej ciężarówki opony w złym rozmiarze z pewnością otrzyma mandat karny i punkty karne od Policji. Ma to bowiem realny negatywny wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Trzeba pamiętać również o tym, że pojazd może spalać znacznie więcej paliwa, jeśli nie jeździ na oponach o zbieżnym rozmiarem z oponami homologowanymi.

 

Przeznaczenie pojazdu a dobór opon ciężarowych

Samochody ciężarowe przeznaczone są do różnych rzeczy. Producenci ogumienia przeznaczonego do ciężarówek mogą mieć całkiem inne parametry techniczne, ponieważ przystosowywane są do konkretnych prac wykonywanych przez dany samochód. W sklepach można więc spotkać:

  • opony do transportu miejskiego,
  • opony do transportu regionalnego,
  • opony do transportu długodystansowego,
  • opony do transportu mieszanego,
  • opony do transportu zimowego,
  • opony do transportu terenowego.

Ogumienie wysokiej klasy z górnej półki występuje zwykle we wszystkich dostępnych rodzajach. W przypadku klasy średniej królują raczej hybrydy, które mogą łączyć właściwości kilku różnych modeli opon. Najniższa półka to zaledwie kilka rodzajów opon ciężarowych.

 

Opony ciężarowe zimowe czy całoroczne?

Kupując opony lub zamiennik opon ciężarowych, trzeba dobrze zastanowić się nad wyborem ogumienia zimowego i na wiosnę oraz lato. Decyzja powinna być oparta na podstawie tego, jak często auto podróżuje w jakich klimatach atmosferycznych, czy też jaki rodzaj zadań i prac wykonuje. W krajach Europy Środkowej i Południowej kierowcy wybierają raczej ogumienie całoroczne, ale już na północy naszego kontynentu sprawdzają się bardziej opony sezonowe, które należy zmieniać. Kierowca bierze jednak odpowiedzialność za bezpieczeństwo pojazdu, dlatego powinien upewnić się, czy dany kraj nie wymaga prawem stosowania opon zimowych, przynajmniej na osiach napędowych oraz napędowych kierujących. Ich brak oznaczał będzie sporej wysokości mandat karny.

 

Opony ciężarowe bieżnikowane

Nowe opony do ciężarówek nie są tanie. Jeśli chcielibyśmy wymienić całe ogumienie w pojeździe na model najwyższej klasy, trzeba liczyć się z kosztem nawet kilkunastu tysięcy złotych. Wielu użytkowników wybiera więc opony, które można ponownie bieżnikować. Trzeba jednak pamiętać o tym, że używane już opony znacznie szybciej ulegają rozwarstwieniu i uszkodzeniom, jak również mają dłuższą drogę hamowania. Na pewno jest to tak zwana opcja ekonomiczna.