Opony zimowe w Europie. Kiedy i w jakich państwach konieczna jest zmiana opon na zimowe?
- 23 grudzień 2020
- 9 min
Chociaż w wielu aspektach prawodawstwo Unii Europejskiej jest
zunifikowane i obywatele Europy mogą cieszyć się tymi samymi prawami – dotyczy
to zakresu praw podstawowych czy naturalnych. Jeśli chodzi o przepisy drogowe
czy telekomunikacyjne, cały czas trwa globalizacja i również rzeczywistość, w
jakiej funkcjonują kierowcy czy użytkownicy telefonów podróżujący
międzynarodowo stale się do siebie upodabnia. Wciąż jednak różnice w
indywidualnych przepisach i regulacjach – zwłaszcza dotyczących jazdy zimą,
nocą i w innych trudnych warunkach – pomiędzy poszczególnymi państwami bywają
bardzo wyraźne i jeśli jest się kierowcą zawodowym lub turystą planującym
daleką podróż, trzeba je znać.
Obowiązek opon zimowych w Europie
Jazda z określoną prędkością regulowana jest przez szereg nakazów i
oznaczeń drogowych – obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa podczas jazdy
samochodem również, podobnie rzecz ma się z jazdą z zapalonymi światłami
przednimi pojazdu i wymianą opon zimowych w samochodzie. Naturalnie kwestia
tego, że tablica.pl opony zimowe mogą być odgórnie narzucone i wymagane
prawnie w wielu krajach nie oznacza jeszcze, że osoba mająca np. wielosezonowe opony całoroczne do swojego samochodu musi koniecznie kupować
nowy zestaw ogumienia dedykowanego wyłącznie zimowym warunkom drogowym,
albowiem o tym, jak dokładnie rozumiane jest ogumienie zimowe i jakie warunki
techniczne muszą być spełnione przez zestaw opon w samochodzie, aby został
uznany za bezpieczny zimą – decydują zawsze przepisy szczegółowe danego
państwa.
Naturalnie nie brakuje kierowców – zwłaszcza prywatnych, albowiem w
przypadku prowadzenia działalności transportowej i biznesu w logistyce niewielu
przedsiębiorców pozwoliłoby sobie na jazdę bez spełnienia wszystkich przepisów
szczegółowych – poszukujących oszczędności również w takim elemencie. Warto
jednak zawsze pamiętać o tym, że profesjonalne zimowe opony w Czechach jak
i Polsce mogą uchronić podróżującego nie tylko przed utratą kontroli nad
pojazdem w skrajnie trudnych warunkach drogowych.
Kraje bez obowiązku zmiany opon na zimowe
Nawet jeśli kolizja drogowa nie była winą prowadzącego dany pojazd,
jego ubezpieczyciel bez wątpienia będzie dokładnie badał wszystkie okoliczności
zdarzenia, a wykrycie niezgodności wyposażenia lub stanu technicznego samochodu
z przepisami lokalnymi w większości przypadków ułatwia ubezpieczycielowi
odrzucenie jakichkolwiek roszczeń odszkodowawczych. Dlatego decyzja o tym, aby
sprawdzić gdzie obowiązują opony zimowe jeszcze przed wyjazdem w dłuższą
trasę jest sposobem na uniknięcie nie tylko nieprzyjemnych sytuacji drogowych
czy poprawę bezpieczeństwa – to także obowiązek, jeśli chcemy być przygotowani
na najgorsze i liczymy na realne wsparcie ze strony posiadanego ubezpieczenia
OC i AC. Najbardziej liberalne przepisy w Europie dotyczącej tej kwestii, nie
wprowadzające żadnych regulacji i obowiązków na kierowców, obowiązują w następujących
krajach:
- Polska
- Wielka Brytania
- Irlandia
- Portugalia
- Holandia
- Belgia
- Luksemburg
- Węgry
- Albania
- Grecja
- Macedonia
- Bułgaria
- Dania
Kraje z obowiązkiem zmiany opon na zimowe
Oczywiście nikt nie ma
wątpliwości, że w warunkach wyjątkowo ciężkich nie tylko opony zimowe pomagają
podróżować bezpiecznie wtedy, gdy inne produkty kompletnie nie dają sobie rady.
Także w przypadku pojazdów specjalistycznych jak chociażby ciężarówki albo
SUVy, właściwie dopasowane ogumienie na zimę I lato potrafi zagwarantować
maksymalny komfort jazdy oraz bezpieczeństwo podróżnych za jednym razem. Kraje,
które zdecydowały się na wprowadzenie bardzo sztywnych regulacji dotyczących
wymiany ogumienia w samochodach na zimowe, w dużej mierze zaliczają się do szeroko
rozumianych krajów północy i wschodu, gdzie warunki zimowe utrzymują się
znacznie dłużej w roku i potrafią być nieporównanie ostrzejsze, aniżeli w
pozostałej części kontynentalnej Europy.
W krajach skandynawskich jak
chociażby Szwecja opony zimowe są obligatoryjne z uwagi na fakt, że zima
tam potrafi zaatakować bardzo bezwzględnie, a przy niskiej gęstości zaludnienia
i wybitnie terenowym charakterze dróg publicznych i wewnętrznych zimowe wypadki
tam mogą być szczególnie trudne do zorganizowania szybkiej pomocy. Jednak nie
tylko kraje narażone na nagły atak zimy lub mające problemy z gęstością
zaludnienia albo drogami publicznymi nakazują opony zimowe 1 listopada lub
w inaczej zdefiniowanym okresie zimowy. Niemcy oraz Austria to przykłady
krajów, w których śmiertelność wypadków drogowych stoi na relatywnie niskim
poziomie a pozostałe uwarunkowania transportowe i drogowe również są bardzo
korzystne, a mimo wszystko prawodawcy sięgnęli po takie rozwiązanie jak
obowiązkowe opony zimowe. Poniższa lista prezentuje najważniejsze
informacje dotyczące obowiązkowego zimowego ogumienia w krajach Europy:
- Norwegia – kierowca w sezonie zimowym (po 1 listopada) ma
obowiązek zadbać o przyczepność opon, co może oznaczać nie tylko spełnienie
odpowiednich norm przez samo ogumienie (modele M+S lub 3PMSF), a także
konieczność posiada na wyposażeniu
podczas podróży np. łańcucha na opony, a w przypadku samochodów ciężarowych w
niektórych okręgach jak Oslo także konieczność posiadania opon z kolcami;
- Szwecja – sezon zimowy jest krótszy, ale bardziej
restrykcyjny aniżeli w Norwegii, gdyż zaczyna się już 1 grudnia i dotyczy
absolutnie wszystkich pojazdów osobowych i ciężarowych, również zagranicznych i
turystycznych, które powinny w tym okresie być wyposażone w opony z oznaczeniem
minimum M+S lub 3PMSF, a dodatkowo samochody zawsze na swoim wyposażeniu
komplet łańcuchów do opon na wypadek nagłego załamania warunków pogodowych;
- Finlandia – podobnie jak w przypadku Norwegii oraz
Szwecji, również w Finlandii kierowców samochodów ciężarowych oraz osobowych,
także zagranicznych, obowiązuje konieczność stosowania opon zimowych oraz
posiadania na wyposażeniu łańcuchów zimowych;
- Estonia, Łotwa, Litwa – w tych trzech państwach, z
którymi Polska z racji swojego usytuowania prowadzi bardzo intensywną wymianę
ruchu transportowego, przepisy dotyczące obligatoryjnego ogumienia zimowego są
niemal identyczne, w okresie zimowym (od początku listopada do końca marca)
wszyscy kierowcy bez wyjątku muszą mieć obowiązkowe opony zimowe, a łańcuchy
lub kolce są wymagane tylko w przypadku wystąpienia najtrudniejszych warunków
drogowych jak oblodzenie;
- Niemcy – niemiecki model przepisów drogowych jest
zdecydowanie inny, ponieważ nie wskazuje sztywnych dat sezonu zimowego, w
których kierowcy muszą z automatu zmienić opony letnie na opony zimowe 1
listopada, nawet przez cały rok kierujący pojazdem ma obowiązek zadbać o
jego odpowiedni stan technicznym, a co za tym idzie nawet jeśli w środku lata
na danych drogach kierowca nie posiada opon zimowych, łańcuchów lub nawet
łopaty umożliwiającej odkopanie zasypanego pojazdu – wtedy może liczyć na
dodatkowe, wyższe mandaty;
- Opony zimowe – Czechy
Zimowe opony Czechy to temat odrębny nie tylko dlatego, że Polacy w ostatnich latach coraz aktywniej przemierzają drogi Czech zarówno podczas podróży do Austrii, Chorwacji, Włoch i innych południowych państw Europy – Czechy same w sobie stały się częstym celem podróży Polaków. Tutaj przepisy drogowe są warunkowe – na wszystkich kierowców nałożony jest obowiązek wymiany opony na zimowe w okresie od listopada do końca marca. Dodatkowo jednak, opony zimowe Czechy muszą być zabezpieczone łańcuchami zimowymi wszędzie tam, gdzie drogi publiczne nie są posypywane solą na zimę. Kierujący pojazdem na Czechach musi więc dokładnie sprawdzać, jaki jest status dróg, z których będzie korzystał.