Opony zimowe w Europie. Kiedy i w jakich państwach konieczna jest zmiana opon na zimowe?

Chociaż w wielu aspektach prawodawstwo Unii Europejskiej jest zunifikowane i obywatele Europy mogą cieszyć się tymi samymi prawami – dotyczy to zakresu praw podstawowych czy naturalnych. Jeśli chodzi o przepisy drogowe czy telekomunikacyjne, cały czas trwa globalizacja i również rzeczywistość, w jakiej funkcjonują kierowcy czy użytkownicy telefonów podróżujący międzynarodowo stale się do siebie upodabnia. Wciąż jednak różnice w indywidualnych przepisach i regulacjach – zwłaszcza dotyczących jazdy zimą, nocą i w innych trudnych warunkach – pomiędzy poszczególnymi państwami bywają bardzo wyraźne i jeśli jest się kierowcą zawodowym lub turystą planującym daleką podróż, trzeba je znać.

Obowiązek opon zimowych w Europie

Jazda z określoną prędkością regulowana jest przez szereg nakazów i oznaczeń drogowych – obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa podczas jazdy samochodem również, podobnie rzecz ma się z jazdą z zapalonymi światłami przednimi pojazdu i wymianą opon zimowych w samochodzie. Naturalnie kwestia tego, że tablica.pl opony zimowe mogą być odgórnie narzucone i wymagane prawnie w wielu krajach nie oznacza jeszcze, że osoba mająca np. wielosezonowe opony całoroczne do swojego samochodu musi koniecznie kupować nowy zestaw ogumienia dedykowanego wyłącznie zimowym warunkom drogowym, albowiem o tym, jak dokładnie rozumiane jest ogumienie zimowe i jakie warunki techniczne muszą być spełnione przez zestaw opon w samochodzie, aby został uznany za bezpieczny zimą – decydują zawsze przepisy szczegółowe danego państwa.

Naturalnie nie brakuje kierowców – zwłaszcza prywatnych, albowiem w przypadku prowadzenia działalności transportowej i biznesu w logistyce niewielu przedsiębiorców pozwoliłoby sobie na jazdę bez spełnienia wszystkich przepisów szczegółowych – poszukujących oszczędności również w takim elemencie. Warto jednak zawsze pamiętać o tym, że profesjonalne zimowe opony w Czechach jak i Polsce mogą uchronić podróżującego nie tylko przed utratą kontroli nad pojazdem w skrajnie trudnych warunkach drogowych.

 

Kraje bez obowiązku zmiany opon na zimowe

Nawet jeśli kolizja drogowa nie była winą prowadzącego dany pojazd, jego ubezpieczyciel bez wątpienia będzie dokładnie badał wszystkie okoliczności zdarzenia, a wykrycie niezgodności wyposażenia lub stanu technicznego samochodu z przepisami lokalnymi w większości przypadków ułatwia ubezpieczycielowi odrzucenie jakichkolwiek roszczeń odszkodowawczych. Dlatego decyzja o tym, aby sprawdzić gdzie obowiązują opony zimowe jeszcze przed wyjazdem w dłuższą trasę jest sposobem na uniknięcie nie tylko nieprzyjemnych sytuacji drogowych czy poprawę bezpieczeństwa – to także obowiązek, jeśli chcemy być przygotowani na najgorsze i liczymy na realne wsparcie ze strony posiadanego ubezpieczenia OC i AC. Najbardziej liberalne przepisy w Europie dotyczącej tej kwestii, nie wprowadzające żadnych regulacji i obowiązków na kierowców, obowiązują w następujących krajach:

- Polska

- Wielka Brytania

- Irlandia

- Portugalia

- Holandia

- Belgia

- Luksemburg

- Węgry

- Albania

- Grecja

- Macedonia

- Bułgaria

- Dania

 

Kraje z obowiązkiem zmiany opon na zimowe

Oczywiście nikt nie ma wątpliwości, że w warunkach wyjątkowo ciężkich nie tylko opony zimowe pomagają podróżować bezpiecznie wtedy, gdy inne produkty kompletnie nie dają sobie rady. Także w przypadku pojazdów specjalistycznych jak chociażby ciężarówki albo SUVy, właściwie dopasowane ogumienie na zimę I lato potrafi zagwarantować maksymalny komfort jazdy oraz bezpieczeństwo podróżnych za jednym razem. Kraje, które zdecydowały się na wprowadzenie bardzo sztywnych regulacji dotyczących wymiany ogumienia w samochodach na zimowe, w dużej mierze zaliczają się do szeroko rozumianych krajów północy i wschodu, gdzie warunki zimowe utrzymują się znacznie dłużej w roku i potrafią być nieporównanie ostrzejsze, aniżeli w pozostałej części kontynentalnej Europy.

W krajach skandynawskich jak chociażby Szwecja opony zimowe są obligatoryjne z uwagi na fakt, że zima tam potrafi zaatakować bardzo bezwzględnie, a przy niskiej gęstości zaludnienia i wybitnie terenowym charakterze dróg publicznych i wewnętrznych zimowe wypadki tam mogą być szczególnie trudne do zorganizowania szybkiej pomocy. Jednak nie tylko kraje narażone na nagły atak zimy lub mające problemy z gęstością zaludnienia albo drogami publicznymi nakazują opony zimowe 1 listopada lub w inaczej zdefiniowanym okresie zimowy. Niemcy oraz Austria to przykłady krajów, w których śmiertelność wypadków drogowych stoi na relatywnie niskim poziomie a pozostałe uwarunkowania transportowe i drogowe również są bardzo korzystne, a mimo wszystko prawodawcy sięgnęli po takie rozwiązanie jak obowiązkowe opony zimowe. Poniższa lista prezentuje najważniejsze informacje dotyczące obowiązkowego zimowego ogumienia w krajach Europy:

 

- Norwegia – kierowca w sezonie zimowym (po 1 listopada) ma obowiązek zadbać o przyczepność opon, co może oznaczać nie tylko spełnienie odpowiednich norm przez samo ogumienie (modele M+S lub 3PMSF), a także konieczność posiada  na wyposażeniu podczas podróży np. łańcucha na opony, a w przypadku samochodów ciężarowych w niektórych okręgach jak Oslo także konieczność posiadania opon z kolcami;

 

- Szwecja – sezon zimowy jest krótszy, ale bardziej restrykcyjny aniżeli w Norwegii, gdyż zaczyna się już 1 grudnia i dotyczy absolutnie wszystkich pojazdów osobowych i ciężarowych, również zagranicznych i turystycznych, które powinny w tym okresie być wyposażone w opony z oznaczeniem minimum M+S lub 3PMSF, a dodatkowo samochody zawsze na swoim wyposażeniu komplet łańcuchów do opon na wypadek nagłego załamania warunków pogodowych;

 

- Finlandia – podobnie jak w przypadku Norwegii oraz Szwecji, również w Finlandii kierowców samochodów ciężarowych oraz osobowych, także zagranicznych, obowiązuje konieczność stosowania opon zimowych oraz posiadania na wyposażeniu łańcuchów zimowych;

 

- Estonia, Łotwa, Litwa – w tych trzech państwach, z którymi Polska z racji swojego usytuowania prowadzi bardzo intensywną wymianę ruchu transportowego, przepisy dotyczące obligatoryjnego ogumienia zimowego są niemal identyczne, w okresie zimowym (od początku listopada do końca marca) wszyscy kierowcy bez wyjątku muszą mieć obowiązkowe opony zimowe, a łańcuchy lub kolce są wymagane tylko w przypadku wystąpienia najtrudniejszych warunków drogowych jak oblodzenie;

 

- Niemcy – niemiecki model przepisów drogowych jest zdecydowanie inny, ponieważ nie wskazuje sztywnych dat sezonu zimowego, w których kierowcy muszą z automatu zmienić opony letnie na opony zimowe 1 listopada, nawet przez cały rok kierujący pojazdem ma obowiązek zadbać o jego odpowiedni stan technicznym, a co za tym idzie nawet jeśli w środku lata na danych drogach kierowca nie posiada opon zimowych, łańcuchów lub nawet łopaty umożliwiającej odkopanie zasypanego pojazdu – wtedy może liczyć na dodatkowe, wyższe mandaty;

 

- Opony zimowe – Czechy

Zimowe opony Czechy to temat odrębny nie tylko dlatego, że Polacy w ostatnich latach coraz aktywniej przemierzają drogi Czech zarówno podczas podróży do Austrii, Chorwacji, Włoch i innych południowych państw Europy – Czechy same w sobie stały się częstym celem podróży Polaków. Tutaj przepisy drogowe są warunkowe – na wszystkich kierowców nałożony jest obowiązek wymiany opony na zimowe w okresie od listopada do końca marca. Dodatkowo jednak, opony zimowe Czechy muszą być zabezpieczone łańcuchami zimowymi wszędzie tam, gdzie drogi publiczne nie są posypywane solą na zimę. Kierujący pojazdem na Czechach musi więc dokładnie sprawdzać, jaki jest status dróg, z których będzie korzystał.