Informacje
Opony motocyklowe – budowa oznaczenia i rozmiary
Kwestia doboru odpowiedniego ogumienia w motocyklach jest kluczowa, gdyż w bezpośredni sposób przekłada się na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Od opon zależna jest stabilność, przyczepność oraz sterowność pojazdu, co jest wyjątkowo istotne z punktu widzenia motocyklisty. Wniosek nasuwa się sam – warto bliżej zapoznać się z technicznymi aspektami opon motocyklowych, aby dokonać lepszego wyboru dla własnego jednośladu.
Opony motocyklowe – najważniejsze elementy
Pomimo swojej pozornie prostej formy, konstrukcja opony motocyklowej jest zaskakująco złożona. Ogumienie składa się z licznych, wyspecjalizowanych elementów, które współgrają z sobą w celu zapewnienia kierowcy jak najlepszych warunków podczas jazdy. Aby lepiej zrozumieć sposób, w jaki funkcjonuje koło, warto wymienić najważniejsze jego podzespoły, są to:
· Ścianki boczne – boki koła to najcieńsze jego elementy, lecz wykonane są one ze szczególnym naciskiem na odporność na odszktałcenia.
· Szkielet – część ta odpowiada za utrzymanie właściwego kształtu opony i podtrzymanie go nawet przy intensywnej eksploatacji. Inaczej nazywany osnową bądź karkasem, szkielet wykonany jest z wytrzymałych materiałów, będących w stanie znieść napierające na niego obciążenie.
· Bieżnik – zewnętrzna część koła, mająca największy wpływ na jazdę. Od bieżnika zależą kwestie takie jak przyczepność oraz odprowadzanie wody, błota i innych niechcianych zabrudzeń.
Opony przednie i tylne
W przypadku samochodów, pod względem konstrukcji, każda z opon jest taka sama. Motocykle natomiast mają jasne rozróżnienie pod względem opon przednich oraz tylnych, na co koniecznie trzeba zwrócić uwagę podczas ich doboru. Próba zamontowania koła niezgodnie z jego przeznaczeniem wiąże się z poważnym ryzykiem podczas jazdy, dlatego zawsze powinno się dopilnować, że każda z opon znajduje się na swoim miejscu.
Różnica polega tu przede wszystkim na konstrukcji bieżnika – część ta klejona jest w zupełnie inny sposób. Ma to związek z innym rozkładem sił podczas przyspieszania bądź hamowania, co przekłada się na osiągi motocykla. Opona tylna to często opona dwuskładnikowa – wykonana ze specjalnej mieszanki, która ma na celu podniesienie jej odporności na ścieranie i zużycie. Przód z kolei odczuwa większą presję przy hamowaniu pojazdu, co należy mieć na uwadze przy wyborze opony, która zachować musi równie wysokie standardy.
Oznaczenia na oponach motocyklowych
Nie da kupić się dobrej opony motocyklowej bez jej uprzedniej identyfikacji. Trzeba być obeznanym w tym, jak odczytywać opona motocyklowa oznaczenia, aby zawsze dokładnie wiedzieć, z jakiego rodzaju sprzętem ma się do czynienia. Indeksy opon motocyklowych zawierają w sobie wiele informacji, które są kluczowe dla poznania faktycznej specyfikacji danego modelu opony. Kwestie takie jak budowa opony motocyklowej czy rozmiar opony motocyklowej są przedstawione za pomocą numeracji. Bardzo istotną informacją jest również indeks nośności opon motocyklowych, który jej precyzuje dopuszczalne obciążenie.
Chociaż oznaczenia opony motocyklowej mogą na pierwszy rzut oka wydawać się skomplikowane, to nie są one niczym trudnym do odszyfrowania. Rozmiary opon motocyklowych (szerokość i średnicę) opisuje się w calach, natomiast opony motocyklowe oznaczenia określające typ opony to proste skróty:
· Opona diagonalna: -
· Opona diagonalna z opasaniem: B
· Opona tylko do motocykli: M/C
· Opona w wersji specjalnej: A
· Opona na tor bez homologacji drogowej: NHS
· Opona wzmacniana: RF
· Opona radialna: R
· Opona przeznaczona na tył: Rear
· Opona przeznaczona na przód: Front
· Opona dętkowa: TT
· Opona bezdętkowa: TL
Rozmiary opon motocyklowych
Krótko mówiąc, wymiary opon motocyklowych są różne, jednak mają duże znaczenie w przypadku doboru ogumienia do pojazdu. To oczywiste, że skuter korzysta z kół o nieco innych wymiarach na przykład motocross, co trzeba uwzględnić podczas zakupów. Głównym źródłem informacji jest tu oznakowanie opon motocyklowych – trzeba przyrównać je do zaleceń producenta moto, które zawarte są w instrukcji pojazdu. Jedynie w ten sposób można mieć pewność, że są one z wybranym modelem w pełni kompatybilne.
Opony motocyklowe używane
Kwestia motocyklowych opon używanych jest dość kontrowersyjna – z jednej strony jest to okazja, aby nieco zaoszczędzić na ogumieniu pojazdu, a z drugiej spore ryzyko natrafienia na uszkodzony i niefunkcjonalny produkt. Budowa opony motocyklowej, chociaż zaprojektowana z myślą o trwałości, nie jest całkowicie odporna na zużycie, dlatego istnieje realna szansa, że opona z drugiej ręki nie zachowała swojej sprawności. Ogólnie rzecz biorąc, jest to raczej odradzana inwestycja, ponieważ za priorytet powinno obierać się bezpieczeństwo na drodze, na które ogumienie motocyklowe ma niezaprzeczalny wpływ.
Ile bieżnika ma nowa opona motocyklowa?
Nie ma ogólnie przyjętego standardu w ilości bieżnika – jest to parametr uzależniony od producenta oraz modelu danej opony. Motocykl sportowy, wyczynowy, a turystyczny mają nieco inne wymogi, co znajduje odzwierciedlenie także w ilości bieżnika. Nie oznacza to jednak, że nie powinno się na tę kwestię zwracać należytej uwagi. Prawo w Polsce określa, że najmniejsza dozwolona wartość to 1,6 milimetra, dlatego powinno się regularnie kontrolować zużycie tej części opony.
Jak odczytać datę produkcji opony?
Data produkcji opony jest bardzo ważna przy wyborze odpowiedniego modelu, dlatego powinno się potrafić ją odczytać. Przy sprawdzaniu skrótu DOT, uwagę trzeba zwrócić na znajdujące się po nim cyfry. Powinno być ich cztery, z czego dwie ostatnie oznaczają rok produkcji, a dwie pierwsze tydzień danego roku. Na przykład „1409” oznacza 14 tydzień 2009 roku.
Ile atmosfer w oponach motocyklowych?
Ilość atmosfer w oponie to informacja, którą zazwyczaj uzyskuje się od samego producenta, który umieszcza ją w instrukcji. Rzecz jasna, rozsądny kierowca powinien również sam kontrolować ciśnienie, decydując się na taki pomiar przynajmniej raz w tygodniu. Bezpieczeństwo to podstawa, dlatego nie można zaniedbać stanu swojego pojazdu.