Kwestia doboru odpowiedniego ogumienia w motocyklach jest kluczowa, gdyż w bezpośredni sposób przekłada się na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Od opon zależna jest stabilność, przyczepność oraz sterowność pojazdy, co jest wyjątkowo istotne z punktu widzenia motocyklisty. Wniosek nasuwa się sam - warto bliżej zapoznać się z technicznymi aspektami opon motocyklowych, aby dokonać lepszego wyboru dla własnego jednośladu.
Opony motocyklowe – najważniejsze elementy
Pomimo
swojej pozornie prostej formy, konstrukcja opony motocyklowej jest zaskakująco
złożona. Ogumienie składa się z licznych, wyspecjalizowanych elementów, które
współgrają z sobą w celu zapewnienia kierowcy jak najlepszych warunków podczas
jazdy. Aby lepiej zrozumieć sposób, w jaki funkcjonuje koło, warto wymienić
najważniejsze jego podzespoły, są to:
·
Ścianki
boczne – boki koła to najcieńsze jego elementy, lecz wykonane są one ze
szczególnym naciskiem na odporność na odszktałcenia.
·
Szkielet
– część ta odpowiada za utrzymanie właściwego kształtu opony i podtrzymanie go
nawet przy intensywnej eksploatacji. Inaczej nazywany osnową bądź karkasem,
szkielet wykonany jest z wytrzymałych materiałów, będących w stanie znieść
napierające na niego obciążenie.
·
Bieżnik
– zewnętrzna część koła, mająca największy wpływ na jazdę. Od bieżnika zależą
kwestie takie jak przyczepność oraz odprowadzanie wody, błota i innych
niechcianych zabrudzeń.
Opony przednie i tylne
W
przypadku samochodów, pod względem konstrukcji, każda z opon jest taka sama.
Motocykle natomiast mają jasne rozróżnienie pod względem opon przednich oraz
tylnych, na co koniecznie trzeba zwrócić uwagę podczas ich doboru. Próba
zamontowania koła niezgodnie z jego przeznaczeniem wiąże się z poważnym
ryzykiem podczas jazdy, dlatego zawsze powinno się dopilnować, że każda z opon
znajduje się na swoim miejscu.
Różnica
polega tu przede wszystkim na konstrukcji bieżnika – część ta klejona jest w
zupełnie inny sposób. Ma to związek z innym rozkładem sił podczas przyspieszania
bądź hamowania, co przekłada się na osiągi motocykla. Opona tylna to często
opona dwuskładnikowa – wykonana ze specjalnej mieszanki, która ma na celu
podniesienie jej odporności na ścieranie i zużycie. Przód z kolei odczuwa
większą presję przy hamowaniu pojazdu, co należy mieć na uwadze przy wyborze
opony, która zachować musi równie wysokie standardy.
Oznaczenia na oponach motocyklowych
Nie
da kupić się dobrej opony motocyklowej bez jej uprzedniej identyfikacji. Trzeba
być obeznanym w tym, jak odczytywać opona motocyklowa oznaczenia, aby
zawsze dokładnie wiedzieć, z jakiego rodzaju sprzętem ma się do czynienia. Indeksy
opon motocyklowych zawierają w sobie wiele informacji, które są kluczowe
dla poznania faktycznej specyfikacji danego modelu opony. Kwestie takie jak budowa
opony motocyklowej czy rozmiar opony motocyklowej są przedstawione
za pomocą numeracji. Bardzo istotną informacją jest również indeks nośności
opon motocyklowych, który jej precyzuje dopuszczalne obciążenie.
Chociaż oznaczenia opony motocyklowej mogą na pierwszy rzut oka wydawać
się skomplikowane, to nie są one niczym trudnym do odszyfrowania. Rozmiary
opon motocyklowych (szerokość i średnicę) opisuje się w calach,
natomiast opony motocyklowe oznaczenia określające typ opony to proste
skróty:
·
Opona
diagonalna: -
·
Opona
diagonalna z opasaniem: B
·
Opona
tylko do motocykli: M/C
·
Opona
w wersji specjalnej: A
·
Opona
na tor bez homologacji drogowej: NHS
·
Opona
wzmacniana: RF
·
Opona
radialna: R
·
Opona
przeznaczona na tył: Rear
·
Opona
przeznaczona na przód: Front
·
Opona
dętkowa: TT
·
Opona
bezdętkowa: TL
Rozmiary opon motocyklowych
Krótko
mówiąc, wymiary opon motocyklowych są różne, jednak mają duże znaczenie
w przypadku doboru ogumienia do pojazdu. To oczywiste, że skuter korzysta z kół
o nieco innych wymiarach na przykład motocross, co trzeba uwzględnić podczas
zakupów. Głównym źródłem informacji jest tu oznakowanie opon motocyklowych –
trzeba przyrównać je do zaleceń producenta moto, które zawarte są w instrukcji
pojazdu. Jedynie w ten sposób można mieć pewność, że są one z wybranym modelem
w pełni kompatybilne.
Opony motocyklowe używane
Kwestia
motocyklowych opon używanych jest dość kontrowersyjna – z jednej strony jest to
okazja, aby nieco zaoszczędzić na ogumieniu pojazdu, a z drugiej spore ryzyko
natrafienia na uszkodzony i niefunkcjonalny produkt. Budowa opony
motocyklowej, chociaż zaprojektowana z myślą o trwałości, nie jest
całkowicie odporna na zużycie, dlatego istnieje realna szansa, że opona z
drugiej ręki nie zachowała swojej sprawności. Ogólnie rzecz biorąc, jest to
raczej odradzana inwestycja, ponieważ za priorytet powinno obierać się
bezpieczeństwo na drodze, na które ogumienie motocyklowe ma
niezaprzeczalny wpływ.
Ile bieżnika ma nowa opona motocyklowa?
Nie
ma ogólnie przyjętego standardu w ilości bieżnika – jest to parametr
uzależniony od producenta oraz modelu danej opony. Motocykl sportowy,
wyczynowy, a turystyczny mają nieco inne wymogi, co znajduje odzwierciedlenie
także w ilości bieżnika. Nie oznacza to jednak, że nie powinno się na tę
kwestię zwracać należytej uwagi. Prawo w Polsce określa, że najmniejsza
dozwolona wartość to 1,6 milimetra, dlatego powinno się regularnie kontrolować
zużycie tej części opony.
Jak odczytać datę produkcji opony?
Data
produkcji opony jest bardzo ważna przy wyborze odpowiedniego modelu, dlatego
powinno się potrafić ją odczytać. Przy sprawdzaniu skrótu DOT, uwagę trzeba
zwrócić na znajdujące się po nim cyfry. Powinno być ich cztery, z czego dwie
ostatnie oznaczają rok produkcji, a dwie pierwsze tydzień danego roku. Na
przykład „1409” oznacza 14 tydzień 2009 roku.
Ile atmosfer w oponach motocyklowych?
Ilość
atmosfer w oponie to informacja, którą zazwyczaj uzyskuje się od samego
producenta, który umieszcza ją w instrukcji. Rzecz jasna, rozsądny kierowca
powinien również sam kontrolować ciśnienie, decydując się na taki pomiar
przynajmniej raz w tygodniu. Bezpieczeństwo to podstawa, dlatego nie można
zaniedbać stanu swojego pojazdu.