Opony motocyklowe a ich data produkcji

Wiek opon motocyklowych jest tematem, który wśród motocyklistów oraz pracowników warsztatów wulkanizacyjnych budzi spore kontrowersje. Sama data produkcji ma oczywiście duże znaczenie, ale należy również wziąć pod uwagę okres magazynowania opony przed dokonaniem sprzedaży, a także czas jej użytkowania. Ogumienie zużywa się znacznie szybciej, gdy znajduje się w użyciu. Odpowiedni moment jego wymiany jest jednak dla producentów trudny do określenia. W ofercie sklepów internetowych czy nawet w warsztatach samochodowych widnieją opony, których wiek to dwa lub trzy lata, ale niestety już kwalifikują się do utylizacji. Dzieje się tak ze względu na odpowiednie warunki ich przechowywania. Prawidłowo magazynowane kilkuletnie opony mogą posłużyć przez kolejne kilka lat. Dlatego też nie warto kierować się wyłącznie ich wiekiem, choć ten ma duże znaczenie.

Data na oponie motocyklowej – jak odczytać?

Oznaczenie DOT, czyli Department of Transportation umieszczone jest na ściance bocznej opony motocyklowej. Skrót ten informuje użytkownika o producencie, jak również fabryce, w której został wytworzony ten określony egzemplarz. Ostatnie cyfry sygnatury pozwalają wskazać wiek opony motocyklowej. I tak:

·         dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień produkcji opony,

·         dwie ostatnie cyfry oznaczają rok produkcji opony.

 

Jeżeli na oponie widnieje trzycyfrowy DOT, oznacza to, że została ona wyprodukowana przed 2000 rokiem. Odczytanie sygnatury jest bardzo łatwym zadaniem. Sposób postępowania jest niemal identyczny, jak w przypadku kodu, który posiadają opony zimowe czy letnie. Wystarczy podejść do motocykla i znaleźć czterocyfrowe oznaczenie na ściance bocznej jego opony. Datę produkcji należy sprawdzać przed dokonaniem zakupu, a więc na stronie internetowej producenta bądź już w serwisie wulkanizacyjnym.

 

Opony – ile lat mogą mieć maksymalnie?

Eksperci oraz producenci ogumienia zgodnie twierdzą, że maksymalny wiek opony motocyklowej nie powinien przekraczać dziesięciu lat. W najlepszym przypadku wynosi on powyżej kilku miesięcy. Należy jednak pamiętać, że nawet kilkuletnia opona magazynowana w sposób prawidłowy, profesjonalny oraz bezpieczny dla jej struktury, wciąż jest doskonałym wyborem. Może wówczas posłużyć przez kolejne kilka lat. Ryzyko wzrasta, gdy kierowca decyduje się na zakup używanego ogumienia. Poziom zużycia tego rodzaju opon zależy bowiem od stylu kierowania motocyklem. Dlatego też wielu motocyklistów błędnie zwraca uwagę wyłącznie na rok produkcji. Parametr ten nie jest jednak miarodajny i nie wskazuje faktycznego stanu opony. Takie podejście może skutkować nabyciem całkiem nowego modelu, który będzie już zupełnie zużyty, zniszczony i nienadający się do jazdy.

 

Wiek opony motocyklowej – co ma znaczenie?

Wybierając ogumienie, należy zwrócić uwagę nie tyle na wiek opony motocyklowej, ile na warunki, w jakich była ona magazynowana. Jej żywotność przedłuża prawidłowy sposób przechowywania. Polega on na wyeliminowaniu negatywnego wpływu:

·         promieni słonecznych,

·         wody i wilgotności,

·         zbyt wysokich temperatur,

·         zbyt niskich temperatur,

·         chemikaliów, np. benzyna, olej.

Dzięki właściwemu składowaniu nawet kilkuletnia opona posłuży użytkownikowi jeszcze przez kolejne kilka lat. Największemu zużyciu podlega bowiem w trakcie eksploatacji. Codziennie użytkowanie stopniowo niszczy ogumienie. Proces ten można opóźnić poprzez właściwy sposób kierowania pojazdem oraz regularne sprawdzanie stanu opony, czyli poziomu bieżnika oraz ciśnienia.