Wiek
opon motocyklowych jest tematem, który wśród motocyklistów oraz
pracowników warsztatów wulkanizacyjnych budzi spore kontrowersje. Sama data
produkcji ma oczywiście duże znaczenie, ale należy również wziąć pod uwagę
okres magazynowania opony przed dokonaniem sprzedaży, a także czas jej
użytkowania. Ogumienie zużywa się znacznie szybciej, gdy znajduje się w użyciu.
Odpowiedni moment jego wymiany jest jednak dla producentów trudny do
określenia. W ofercie sklepów internetowych czy nawet w warsztatach
samochodowych widnieją opony, których wiek to dwa lub trzy lata, ale niestety
już kwalifikują się do utylizacji. Dzieje się tak ze względu na odpowiednie
warunki ich przechowywania. Prawidłowo magazynowane kilkuletnie opony mogą
posłużyć przez kolejne kilka lat. Dlatego też nie warto kierować się wyłącznie
ich wiekiem, choć ten ma duże znaczenie.
Data na oponie motocyklowej – jak odczytać?
Oznaczenie DOT, czyli Department of Transportation umieszczone jest na
ściance bocznej opony motocyklowej. Skrót ten informuje użytkownika o
producencie, jak również fabryce, w której został wytworzony ten określony
egzemplarz. Ostatnie cyfry sygnatury pozwalają wskazać wiek opony motocyklowej. I tak:
·
dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień produkcji
opony,
·
dwie ostatnie cyfry oznaczają rok produkcji
opony.
Jeżeli na oponie widnieje trzycyfrowy DOT, oznacza to, że została ona
wyprodukowana przed 2000 rokiem. Odczytanie sygnatury jest bardzo łatwym
zadaniem. Sposób postępowania jest niemal identyczny, jak w przypadku kodu,
który posiadają opony zimowe czy letnie. Wystarczy podejść do motocykla i znaleźć czterocyfrowe
oznaczenie na ściance bocznej jego opony. Datę produkcji należy sprawdzać przed
dokonaniem zakupu, a więc na stronie internetowej producenta bądź już w
serwisie wulkanizacyjnym.
Opony – ile lat mogą mieć maksymalnie?
Eksperci oraz producenci ogumienia zgodnie twierdzą, że maksymalny wiek opony motocyklowej nie powinien
przekraczać dziesięciu lat. W najlepszym przypadku wynosi on powyżej kilku
miesięcy. Należy jednak pamiętać, że nawet kilkuletnia opona magazynowana w
sposób prawidłowy, profesjonalny oraz bezpieczny dla jej struktury, wciąż jest
doskonałym wyborem. Może wówczas posłużyć przez kolejne kilka lat. Ryzyko
wzrasta, gdy kierowca decyduje się na zakup używanego ogumienia. Poziom zużycia
tego rodzaju opon zależy bowiem od stylu kierowania motocyklem. Dlatego też
wielu motocyklistów błędnie zwraca uwagę wyłącznie na rok produkcji. Parametr
ten nie jest jednak miarodajny i nie wskazuje faktycznego stanu opony. Takie
podejście może skutkować nabyciem całkiem nowego modelu, który będzie już
zupełnie zużyty, zniszczony i nienadający się do jazdy.
Wiek opony motocyklowej – co ma znaczenie?
Wybierając ogumienie, należy zwrócić uwagę nie tyle na wiek opony motocyklowej, ile na
warunki, w jakich była ona magazynowana. Jej żywotność przedłuża prawidłowy
sposób przechowywania. Polega on na wyeliminowaniu negatywnego wpływu:
·
promieni słonecznych,
·
wody i wilgotności,
·
zbyt wysokich temperatur,
·
zbyt niskich temperatur,
·
chemikaliów, np. benzyna, olej.
Dzięki właściwemu składowaniu nawet kilkuletnia opona posłuży
użytkownikowi jeszcze przez kolejne kilka lat. Największemu zużyciu podlega bowiem
w trakcie eksploatacji. Codziennie użytkowanie stopniowo niszczy ogumienie.
Proces ten można opóźnić poprzez właściwy sposób kierowania pojazdem oraz
regularne sprawdzanie stanu opony, czyli poziomu bieżnika oraz ciśnienia.