Wulkanizacja większości osób kojarzy się z miejscem, gdzie wymienia się opony letnie na opony zimowe czy zakleja w
nich dziury – to typowa naprawa opon.
Za tym pojęciem kryje się jednak znacznie więcej, a sam proces przyczynił się
do gwałtownego rozwoju przemysłu oponiarskiego. Czym zatem jest proces wulkanizacji?
Wulkanizacja opon - co to jest?
Chcą odpowiedzieć na pytanie, co to jest wulkanizacja
opon, konieczne jest cofnięcie się do 1839 roku. Wtedy właśnie Charles
Goodyear dokonał przełomowych odkryć, które zapoczątkowały dynamiczny postęp w
branży motoryzacyjnej. Opracował proces obróbki kauczuku, który jest głównym
składnikiem opon. Uzyskanie surowca wystarczająco twardego, wytrzymałego i
elastycznego stało się możliwe dzięki połączeniu i podgrzaniu kauczuku z
siarką. Chociaż obecnie do produkcji opon zamiast siarki używa się innych
substancji, metoda wciąż jest taka sama. W dzisiejszych czasach ogumienie
otrzymuje się głównie z kauczuku syntetycznego, a dążenie do uzyskania coraz
trwalszych i bezpieczniejszych modeli, zmusza producentów do opracowywania
nowych i lepszych mieszanek, by klejenie
opon było jak najmniej konieczne. Pojęcie, jakim jest wulkanizacji na przestrzeni lat ewoluowało i dziś jest raczej
kojarzone z naprawą opon oraz ich bieżnikowaniem.
Wulkanizacja - na czym polega proces naprawy opon?
Chociaż opony są trwałe i wytrzymałe na uszkodzenia, każdy
kierowca przynajmniej raz w życiu złapie „gumę”. W takiej sytuacji możemy kupić
nowe opony lub zwulkanizować uszkodzoną. Wiemy już, co to jest wulkanizacja
opon od strony produkcji ogumienia. Z tym procesem mamy także do czynienia,
kiedy chcemy zregenerować te już posiadane. Mówiąc wprost, aby naprawić
przebitą oponę, należy uzupełnić jej ubytki i wypełnić dziurę. Wyróżnić można
dwa sposoby.
·
Wulkanizacja na zimno – szybka, tania oraz łatwo
dostępna. Tak naprawioną oponę użytkować można przez kilkanaście miesięcy. Nie
nadaje się do dużych uszkodzeń.
·
Wulkanizacja
na gorąco – można naprawiać duże ubytki. Jest to rozwiązanie trwałe i
wytrzymałe. Ze względu na skomplikowany proces naprawy, jest mniej dostępna i
droższa.
Warto pamiętać, że na ostateczną skuteczność wulkanizacji
wpływ ma zarówno rodzaj, miejsce, jak i wielkość przerwania. W niektórych przypadkach
naprawa opon samochodowych może być
nieopłacalna.
Wulkanizacja na zimno
Dobrym rozwiązaniem w przypadku niewielkich, punktowych
uszkodzeń wywołanych np. przez gwóźdź, jest wulkanizacja opon na zimno, nazywana także chemiczną. Do
uzupełnienia ubytku używa się odpowiednio dobranego środka chemicznego, który
uszczelnia oponę. Naprawa ogumienia tą metodą nie wymaga dużego doświadczenia
ani wprawy, dzięki czemu jest ogólnodostępna i tania. Sam proces przebiega
szybko i sprawnie. Opona zyskuje kilkanaście miesięcy
życia. Spokojnie wytrzyma do czasu, aż będziemy wymieniać np. opony letnie na
opony zimowe.
Wulkanizacja na ciepło (gorąco)
Wulkanizacja na
gorąco nawiązuje do samego procesu obróbki kauczuku. Pod wpływem wysokiej
temperatury należy odtworzyć brakujący fragment opony przy użyciu specjalnej
mieszanki powstałej podczas wulkanizacji. Dobranie odpowiednich proporcji oraz
składników pozwala na otrzymanie gumy charakteryzującej się zbliżonymi
właściwościami do tej w uszkodzonej oponie. Ponieważ proces wulkanizacyjny wymaga specjalistycznej wiedzy oraz dużego
doświadczenia, nie każdy serwis oferuje naprawę tą metodą. Warto jednak
poszukać profesjonalnego warsztatu, ponieważ opony wulkanizowane na ciepło są
wytrzymałe i trwałe. To metoda, którą z powodzeniem można stosować przy dużych
ubytkach.
Bieżnikowanie opon
A gdyby tak zregenerować zużyte opony? Okazuje się, że jest
to możliwe, dzięki procesowi bieżnikowania, ściśle związanego z wulkanizacją.
Jest to zabieg, który pozwala odzyskać utracone właściwości gumy, poprzez
nałożenie nowego bieżnika lub jego pogłębienie. Połączenie materiałów jest
możliwe poprzez wulkanizowanie opon.
Regenerować można opony letnie, zimowe, a także opony
całoroczne. Bieżnikowanie ma wiele zalet:
·
jest ekonomiczne – taka opona jest nawet 30%
tańsza od najtańszych modeli opon,
·
zmniejsza koszty eksploatacji – kilkukrotne
bieżnikowanie opon zwiększa ich żywotność,
·
jest ekologiczne –
regeneracja opon jest znacznie bardziej przyjazne dla środowiska niż produkcja
nowych egzemplarzy,
·
zmniejsza zagrożenie
aquaplaningiem- bieżnikowane opony mają często głębszy bieżnik.
Trzeba wiedzieć, że nie wszystkie
modele nadają się do bieżnikowania. Muszą to być specjalne opony, przeznaczone
do regeneracji. Warto jednak rozważyć zakup, zwłaszcza na zimę. Bieżnikowane
opony zimowe to inwestycja w zdrowie i życie. Świeży, zregenerowany bieżnik to
bezpieczniejsze rozwiązanie od zużytych, wyeksploatowanych opon tradycyjnych.
Wulkanizator do opon – czy przenośne zestawy naprawcze mają sens?
Dowiedzieliśmy się, co to jest wulkanizacja opon i
jakie są sposoby na ich naprawę. Warto zatem rozważyć, czy przenośny zestaw
naprawczy się sprawdzi? Czy to właściwe rozwiązanie? Na przebicie opony nigdy
nie jesteśmy przygotowani. To zdarzenie spontaniczne, niezaplanowane. Osoby
zapobiegawcze, które wykupują Assistance, mogą liczyć na pomoc, na którą często
trzeba poczekać kilka godzin. Nie każdy ma również w samochodzie koło zapasowe.
W takich przypadkach praktycznym i wygodnym rozwiązaniem jest zestaw naprawczy,
który łatwo i szybko pozwoli uzupełnić ubytki i uszczelnić dziurę. Na rynku
dostępnych jest wiele rozwiązań, takich jak kleje, paski uszczelniające czy
płyny. Można również zaopatrzyć się w przenośny wulkanizator do opon metodą na ciepło. Niezależnie od tego, czy
mamy koło zapasowe lub ubezpieczenie, warto mieć w wyposażeniu samochodu zestaw
do szybkiej naprawy.
Koło zastępcze czy zestaw naprawczy?
W nowych samochodach coraz rzadziej spotkać można koło
zapasowe na rzecz zestawu naprawczego. Dzieje się tak ze względu na oszczędność
miejsca w bagażniku.
Zestaw naprawczy, dzięki któremu możliwa jest naprawa opony zajmuje mało miejsca i
pozwala na szybką naprawę uszkodzenia bez zdejmowania koła, co jest
rozwiązaniem pożądanym w przypadku kobiet. Należy jednak mieć na uwadze, że
naprawa opony ma tylko umożliwić przemieszczenie się do domu lub serwisu
wulkanizacyjnego. Nie jest to trwałe ani wytrzymałe rozwiązanie. Poważnych,
rozległych uszkodzeń również nie da się tym sposobem naprawić. Zupełnie inaczej
jest w przypadku wymiany koła, które umożliwia nam kontynuowanie podróży.
Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest po prostu wożenie
zarówno koła zapasowego, jak i zestawu naprawczego. W zależności od
okoliczności będziemy mogli dokonać wyboru, czy wolimy szybko załatać dziurę i
jechać naprawić oponę, czy chcemy wymienić koło i w spokoju dotrzeć do celu
podróży.