ABC Wulkanizacji – na czym polega naprawa opon?

Wulkanizacja większości osób kojarzy się z miejscem, gdzie wymienia się opony letnie na opony zimowe czy zakleja w nich dziury – to typowa naprawa opon. Za tym pojęciem kryje się jednak znacznie więcej, a sam proces przyczynił się do gwałtownego rozwoju przemysłu oponiarskiego. Czym zatem jest proces wulkanizacji?

Wulkanizacja opon - co to jest?

Chcą odpowiedzieć na pytanie, co to jest wulkanizacja opon, konieczne jest cofnięcie się do 1839 roku. Wtedy właśnie Charles Goodyear dokonał przełomowych odkryć, które zapoczątkowały dynamiczny postęp w branży motoryzacyjnej. Opracował proces obróbki kauczuku, który jest głównym składnikiem opon. Uzyskanie surowca wystarczająco twardego, wytrzymałego i elastycznego stało się możliwe dzięki połączeniu i podgrzaniu kauczuku z siarką. Chociaż obecnie do produkcji opon zamiast siarki używa się innych substancji, metoda wciąż jest taka sama. W dzisiejszych czasach ogumienie otrzymuje się głównie z kauczuku syntetycznego, a dążenie do uzyskania coraz trwalszych i bezpieczniejszych modeli, zmusza producentów do opracowywania nowych i lepszych mieszanek, by klejenie opon było jak najmniej konieczne. Pojęcie, jakim jest wulkanizacji na przestrzeni lat ewoluowało i dziś jest raczej kojarzone z naprawą opon oraz ich bieżnikowaniem.

Wulkanizacja - na czym polega proces naprawy opon?

Chociaż opony są trwałe i wytrzymałe na uszkodzenia, każdy kierowca przynajmniej raz w życiu złapie „gumę”. W takiej sytuacji możemy kupić nowe opony lub zwulkanizować uszkodzoną. Wiemy już, co to jest wulkanizacja opon od strony produkcji ogumienia. Z tym procesem mamy także do czynienia, kiedy chcemy zregenerować te już posiadane. Mówiąc wprost, aby naprawić przebitą oponę, należy uzupełnić jej ubytki i wypełnić dziurę. Wyróżnić można dwa sposoby.

·         Wulkanizacja na zimno – szybka, tania oraz łatwo dostępna. Tak naprawioną oponę użytkować można przez kilkanaście miesięcy. Nie nadaje się do dużych uszkodzeń.

·         Wulkanizacja na gorąco – można naprawiać duże ubytki. Jest to rozwiązanie trwałe i wytrzymałe. Ze względu na skomplikowany proces naprawy, jest mniej dostępna i droższa.

Warto pamiętać, że na ostateczną skuteczność wulkanizacji wpływ ma zarówno rodzaj, miejsce, jak i wielkość przerwania. W niektórych przypadkach naprawa opon samochodowych może być nieopłacalna.

Wulkanizacja na zimno

Dobrym rozwiązaniem w przypadku niewielkich, punktowych uszkodzeń wywołanych np. przez gwóźdź, jest wulkanizacja opon na zimno, nazywana także chemiczną. Do uzupełnienia ubytku używa się odpowiednio dobranego środka chemicznego, który uszczelnia oponę. Naprawa ogumienia tą metodą nie wymaga dużego doświadczenia ani wprawy, dzięki czemu jest ogólnodostępna i tania. Sam proces przebiega szybko i sprawnie. Opona zyskuje kilkanaście miesięcy życia. Spokojnie wytrzyma do czasu, aż będziemy wymieniać np. opony letnie na opony zimowe.

Wulkanizacja na ciepło (gorąco)

Wulkanizacja na gorąco nawiązuje do samego procesu obróbki kauczuku. Pod wpływem wysokiej temperatury należy odtworzyć brakujący fragment opony przy użyciu specjalnej mieszanki powstałej podczas wulkanizacji. Dobranie odpowiednich proporcji oraz składników pozwala na otrzymanie gumy charakteryzującej się zbliżonymi właściwościami do tej w uszkodzonej oponie. Ponieważ proces wulkanizacyjny wymaga specjalistycznej wiedzy oraz dużego doświadczenia, nie każdy serwis oferuje naprawę tą metodą. Warto jednak poszukać profesjonalnego warsztatu, ponieważ opony wulkanizowane na ciepło są wytrzymałe i trwałe. To metoda, którą z powodzeniem można stosować przy dużych ubytkach.

Bieżnikowanie opon

A gdyby tak zregenerować zużyte opony? Okazuje się, że jest to możliwe, dzięki procesowi bieżnikowania, ściśle związanego z wulkanizacją. Jest to zabieg, który pozwala odzyskać utracone właściwości gumy, poprzez nałożenie nowego bieżnika lub jego pogłębienie. Połączenie materiałów jest możliwe poprzez wulkanizowanie opon. Regenerować można opony letnie, zimowe, a także opony całoroczne. Bieżnikowanie ma wiele zalet:

·         jest ekonomiczne – taka opona jest nawet 30% tańsza od najtańszych modeli opon,

·         zmniejsza koszty eksploatacji – kilkukrotne bieżnikowanie opon zwiększa ich żywotność,

·         jest ekologiczne – regeneracja opon jest znacznie bardziej przyjazne dla środowiska niż produkcja nowych egzemplarzy,

·         zmniejsza zagrożenie aquaplaningiem- bieżnikowane opony mają często głębszy bieżnik.

Trzeba wiedzieć, że nie wszystkie modele nadają się do bieżnikowania. Muszą to być specjalne opony, przeznaczone do regeneracji. Warto jednak rozważyć zakup, zwłaszcza na zimę. Bieżnikowane opony zimowe to inwestycja w zdrowie i życie. Świeży, zregenerowany bieżnik to bezpieczniejsze rozwiązanie od zużytych, wyeksploatowanych opon tradycyjnych.

Wulkanizator do opon – czy przenośne zestawy naprawcze mają sens?

Dowiedzieliśmy się, co to jest wulkanizacja opon i jakie są sposoby na ich naprawę. Warto zatem rozważyć, czy przenośny zestaw naprawczy się sprawdzi? Czy to właściwe rozwiązanie? Na przebicie opony nigdy nie jesteśmy przygotowani. To zdarzenie spontaniczne, niezaplanowane. Osoby zapobiegawcze, które wykupują Assistance, mogą liczyć na pomoc, na którą często trzeba poczekać kilka godzin. Nie każdy ma również w samochodzie koło zapasowe. W takich przypadkach praktycznym i wygodnym rozwiązaniem jest zestaw naprawczy, który łatwo i szybko pozwoli uzupełnić ubytki i uszczelnić dziurę. Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań, takich jak kleje, paski uszczelniające czy płyny. Można również zaopatrzyć się w przenośny wulkanizator do opon metodą na ciepło. Niezależnie od tego, czy mamy koło zapasowe lub ubezpieczenie, warto mieć w wyposażeniu samochodu zestaw do szybkiej naprawy.

Koło zastępcze czy zestaw naprawczy?

W nowych samochodach coraz rzadziej spotkać można koło zapasowe na rzecz zestawu naprawczego. Dzieje się tak ze względu na oszczędność miejsca w bagażniku.

Zestaw naprawczy, dzięki któremu możliwa jest naprawa opony zajmuje mało miejsca i pozwala na szybką naprawę uszkodzenia bez zdejmowania koła, co jest rozwiązaniem pożądanym w przypadku kobiet. Należy jednak mieć na uwadze, że naprawa opony ma tylko umożliwić przemieszczenie się do domu lub serwisu wulkanizacyjnego. Nie jest to trwałe ani wytrzymałe rozwiązanie. Poważnych, rozległych uszkodzeń również nie da się tym sposobem naprawić. Zupełnie inaczej jest w przypadku wymiany koła, które umożliwia nam kontynuowanie podróży.

Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest po prostu wożenie zarówno koła zapasowego, jak i zestawu naprawczego. W zależności od okoliczności będziemy mogli dokonać wyboru, czy wolimy szybko załatać dziurę i jechać naprawić oponę, czy chcemy wymienić koło i w spokoju dotrzeć do celu podróży.