Opony do klasyków

Miłośnicy motoryzacji bardzo często sięgają po amerykańskie klasyczne konstrukcje. Motoryzacja rodem ze Stanów Zjednoczonych nie była oczywiście jedyną, które w okresie międzywojennym i powojennym produkowała niesamowite samochody, ale globalizacja i kultura popularna przyczyniła się do stworzenia wielu kultowych pojazdów. Takie marki, które doczekały się chociażby obecności w popularnych serialach i filmach lub teledyskach, są dzisiaj chętnie odrestaurowywane. Klasyczne konstrukcje wymagają jednak sięgnięcia po bardzo precyzyjnie dopasowane opony do oldtimerów i oryginalne ogumienie producenta dla nieśmiertelnych klasyków.

Znani producenci opon do klasyków

Większość z klasyków, które trafiają dzisiaj do kolekcji pasjonatów motoryzacji, to samochody wyprodukowane po roku 20-tym, przeważnie jednak w latach 50-tych i późniejszych. Praktycznie każda taka legendarna marka była w swojej historii związana z wyścigami samochodowymi i wsparcie specjalistycznych dostawców opon było kluczowe do zdeklasowania rywali na torze. Dla osoby wybierając opony SUV dla swojego markowego samochodu, liczy się tylko kilka najbardziej rozpoznawalnych marek globalnych jak Continental. Michelin, Dunlop albo Goodyear i faktycznie są to marki, które bardzo często mają w swojej ofercie doskonałe opony do klasyków – zarówno amerykańskich jak i europejskich czy azjatyckich.

Globalizacja i popularyzacja poszczególnych marek, moda na tuning i konserwację klasyków oraz oldtimerów przyczynił się do utrzymania, a nawet zwiększenia opłacalności tego rynku. Posiadanie w swojej ofercie ogumienia dla takich oryginalnych konstrukcji liczących ponad pięćdziesiąt lat jest dla wielu producentów punktem honoru i dowodzi aspiracji do najwyższych celów. Jednak te globalne marki oczywiście nie były dostawcami opon dla większości z klasycznych modeli – właściciele takich oldtimerów produkcji Yaguar’a, Aston Martina czy Mustanga szukają więc przeważnie ogumienia dedykowanego tym konkretnym modelom, a więc precyzyjnych historycznie.

Poszukiwani są więc producenci i dostawcy z czasów, kiedy wiele z tych pojazdów ścigało się ze sobą w legendarnych wyścigach i rajdach – na szczęście jest spory rynek na klasyczne opony do europejskich i amerykańskich oldtimerów, więc z pomocą Internetu można w atrakcyjnych cenach nabyć oryginalne ogumienie idealnie dopasowane do kolekcjonerskiego samochodu. BFGoodrich, Lester, Coker Classic, Fireston lub Avon i Denman to firmy, które obecne są na rynku motoryzacyjnym od wielu dekad i tworzą nie tylko opony zimowe, czy letnie, ale przede wszystkim tworzą te same wzory i modele opon, które zapewniły im i współpracującym z nimi stajniom motoryzacyjnym wiele ekscytujących zwycięstw i rekordowych osiągnięć w historii.

 

Opony do oldtimerów – pytania i odpowiedzi

Sprowadzenie w pełni oryginalnego lub doskonale odwzorowującego oryginalne klasyczne opony ogumienia bywa czasochłonne i kosztowne, ponieważ wielu z producentów działa wyłącznie na regionalnym, np. japońskim czy amerykańskim rynku i sam koszt sprowadzenia takiej specyficznej opony bywa nie lada wyzwaniem logistycznym. Wielu amatorów własnych przeróbek, posiadacze kolekcjonerskich edycji samochodów mogą czuć pokusę przed użyciem poprzedniej, używanej dętki do nowej opony, jednak taka oszczędność jest zdecydowanie niewskazana i może prowadzić do szybkiej degeneracji tak ogumienia jak i dętki.

To nie jedyne wskazówki i rady, jakie można przekazać miłośnikom takich oldtimerów, polujących w Internecie na opony do klasyków. W zależności od szczegółowych parametrów konstrukcyjnych pojazdu i historii danego modelu, niezmienne wskazówki w tej dziedzinie. Przykłady? Rozmiar ogumienia i szerokość felg to nie jedyne wskazania istotne przy sprowadzeniu opon do oldtimerów – konieczne jest sprawdzenie obwodu lub chociaż wysokości opony. Po zmianie ogumienia wskazania prędkościomierza mogą być zawyżone lub zaniżone w zależności od obwodu i przekroju założonej opony. Przy montażu dwóch opon diagonalnych i dwóch radialnych, opony radialne powinny być zawsze montowane na tylnej osi, zaś diagonalne na przedniej.