Miłośnicy
motoryzacji bardzo często sięgają po amerykańskie klasyczne konstrukcje.
Motoryzacja rodem ze Stanów Zjednoczonych nie była oczywiście jedyną, które w
okresie międzywojennym i powojennym produkowała niesamowite samochody, ale globalizacja
i kultura popularna przyczyniła się do stworzenia wielu kultowych pojazdów.
Takie marki, które doczekały się chociażby obecności w popularnych serialach i
filmach lub teledyskach, są dzisiaj chętnie odrestaurowywane. Klasyczne
konstrukcje wymagają jednak sięgnięcia po bardzo precyzyjnie dopasowane opony
do oldtimerów i oryginalne ogumienie producenta dla nieśmiertelnych
klasyków.
Znani producenci opon do klasyków
Większość z
klasyków, które trafiają dzisiaj do kolekcji pasjonatów motoryzacji, to
samochody wyprodukowane po roku 20-tym, przeważnie jednak w latach 50-tych i
późniejszych. Praktycznie każda taka legendarna marka była w swojej historii
związana z wyścigami samochodowymi i wsparcie specjalistycznych dostawców opon
było kluczowe do zdeklasowania rywali na torze. Dla osoby wybierając opony SUV dla swojego markowego samochodu, liczy się
tylko kilka najbardziej rozpoznawalnych marek globalnych jak Continental.
Michelin, Dunlop albo Goodyear i faktycznie są to marki, które bardzo często
mają w swojej ofercie doskonałe opony do klasyków – zarówno
amerykańskich jak i europejskich czy azjatyckich.
Globalizacja
i popularyzacja poszczególnych marek, moda na tuning i konserwację klasyków
oraz oldtimerów przyczynił się do utrzymania, a nawet zwiększenia opłacalności
tego rynku. Posiadanie w swojej ofercie ogumienia dla takich oryginalnych
konstrukcji liczących ponad pięćdziesiąt lat jest dla wielu producentów punktem
honoru i dowodzi aspiracji do najwyższych celów. Jednak te globalne marki
oczywiście nie były dostawcami opon dla większości z klasycznych modeli –
właściciele takich oldtimerów produkcji Yaguar’a, Aston Martina czy Mustanga
szukają więc przeważnie ogumienia dedykowanego tym konkretnym modelom, a więc
precyzyjnych historycznie.
Poszukiwani
są więc producenci i dostawcy z czasów, kiedy wiele z tych pojazdów ścigało się
ze sobą w legendarnych wyścigach i rajdach – na szczęście jest spory rynek na klasyczne
opony do europejskich i amerykańskich oldtimerów, więc z pomocą Internetu
można w atrakcyjnych cenach nabyć oryginalne ogumienie idealnie dopasowane do
kolekcjonerskiego samochodu. BFGoodrich, Lester, Coker Classic, Fireston lub
Avon i Denman to firmy, które obecne są na rynku motoryzacyjnym od wielu dekad
i tworzą nie tylko opony zimowe, czy letnie, ale przede wszystkim tworzą te
same wzory i modele opon, które zapewniły im i współpracującym z nimi stajniom
motoryzacyjnym wiele ekscytujących zwycięstw i rekordowych osiągnięć w
historii.
Opony do oldtimerów – pytania i odpowiedzi
Sprowadzenie
w pełni oryginalnego lub doskonale odwzorowującego oryginalne klasyczne
opony ogumienia bywa czasochłonne i kosztowne, ponieważ wielu z producentów
działa wyłącznie na regionalnym, np. japońskim czy amerykańskim rynku i sam
koszt sprowadzenia takiej specyficznej opony bywa nie lada wyzwaniem
logistycznym. Wielu amatorów własnych przeróbek, posiadacze kolekcjonerskich
edycji samochodów mogą czuć pokusę przed użyciem poprzedniej, używanej dętki do
nowej opony, jednak taka oszczędność jest zdecydowanie niewskazana i może
prowadzić do szybkiej degeneracji tak ogumienia jak i dętki.
To nie
jedyne wskazówki i rady, jakie można przekazać miłośnikom takich oldtimerów,
polujących w Internecie na opony do klasyków. W zależności od
szczegółowych parametrów konstrukcyjnych pojazdu i historii danego modelu,
niezmienne wskazówki w tej dziedzinie. Przykłady? Rozmiar ogumienia i szerokość
felg to nie jedyne wskazania istotne przy sprowadzeniu opon do oldtimerów –
konieczne jest sprawdzenie obwodu lub chociaż wysokości opony. Po zmianie
ogumienia wskazania prędkościomierza mogą być zawyżone lub zaniżone w
zależności od obwodu i przekroju założonej opony. Przy montażu dwóch opon
diagonalnych i dwóch radialnych, opony radialne powinny być zawsze montowane na
tylnej osi, zaś diagonalne na przedniej.