Opony pełnią
niezwykle istotną rolę w driftingu. To dzięki nim możliwe jest uzyskanie
charakterystycznych śladów oraz dymu podczas wykonywania manewrów. Pasjonaci
motoryzacji, a przede wszystkim driftingu uwielbiają, kiedy guma kruszy się, a
bieżniki ogumienia odrywają w zastraszającym tempie. Na tym polega cała zabawa.
Jakie opony do driftu wybrać, aby manewry były bezpieczne dla ich
użytkownika i wystarczyły jak najdłużej? Podpowiadamy.
Drifting czyli poślizg kontrolowany
Większość
osób drifting kojarzy przede wszystkim z filmami akcji i wyścigami ulicznymi,
które są bardzo spektakularne. Ten widowiskowy i podnoszący adrenalinę sport
polega głównie na tym, aby przejazd samochodem był jak najbardziej
spektakularny i ciekawy. Prędkość odgrywa tu drugie miejsce. Technicznie rzecz
ujmując, sport ten to głównie wykonywanie manewru zakrętu przy sporej
prędkości, z jednoznacznym kontrolowanym poślizgiem. Powstaje przy tym wiele
dźwięków i innych efektów, jak na przykład dym. Rolą kierowcy jest utrata
przyczepności na tylnej osi, ale musi zachować przy tym kontrolę nad swoim
pojazdem. Bardzo ważne jest, aby podczas driftu korzystać z odpowiedniego
samochodu, ale technika jest tu podstawą. Im więcej treningów, tym większe
szanse na spektakularne przejazdy. Kierowca musi posiadać również odpowiednie opony
całoroczne, letnie lub zimowe, o czym za chwilę.
Jaka jest historia driftingu?
Jazdę
bokiem zaczęto ćwiczyć w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku, kiedy to
pasjonaci motoryzacji chcieli sprawdzić, w jaki sposób szybko i dynamicznie
pokonać kręte drogi. Pierwsze kroki stawiali wówczas n serpentynach i górskich
drogach, co było wyjątkowo niebezpieczne. Ponieważ publiczność pokochała
drifting i chciała go podziwiać, zaczęto stopniowo przenosić wyścigi do miast i
budować odpowiednie tory, które jednocześnie zwiększyły bezpieczeństwo.
Pojawiły się też pierwsze zawody w drifcie.
Jakie opony do driftu sprawdzą się najlepiej?
Aby móc
uprawiać ten sport, trzeba przygotować się na koszty. Konieczne są bowiem stałe
naprawy samochodu i wymiana opon. Jeśli kierowca ma nieco szczęścia, komplet
opon na tył starczy mu na kilka krótkich treningów, ale bywa, że przy dość
gwałtownym manewrze, traci je już za pierwszym razem. Prawdziwi zawodowcy
wykorzystują nawet kilka kompletów wysokiej jakości opon podczas jednego
wieczora.
Jakie
opony do driftu są
najbardziej odpowiednie? Okazuje się, że w przeciwieństwie do pozostałych
sportów motorowych, nie wszystkie opony muszą pochodzić z jednego kompletu.
Trzeba jednak mieć na uwadze to, że mogą zachowywać się w różny sposób podczas
rozmaitych manewrów i zachować ostrożność. Najlepiej montować lepsze opony na
przednią oś, ponieważ to ona odpowiada za sterowanie i przyczepność. Opony
montowane z tyłu muszą zaś być podatne na nadsterowność i z łatwością wpadać w
poślizgi, które są oczywiście przez kierowcę kontrolowane.
Na co zwrócić uwagę wybierając opony do driftu?
Każdy
kierowca trenujący drifty ma swoje personalne upodobania i preferencje, dlatego
powinien dopasowywać ogumienie pod siebie. Istotna jest również kwestia tego, z
jakiego pojazdu korzysta kierowca. Zwykle poleca się stosowanie szerszego
ogumienia na tylnej osi pojazdu. Profesjonaliści korzystają głównie z marek
premium, dedykowanych sportom motorowym. Popularne są na przykład opony
Michelin, Pirelli. Kluczowe znaczenie odgrywać powinna wzmacniana
boczna ściana gum, dla ich większej trwałości, ale również odporność na wysokie
temperatury, które pojawiają się zawsze podczas wykonywania manewrów ostrych
zakrętów. Takie modele nie wybuchają tak często, co zwiększa bezpieczeństwo
kierowcy i nie naraża pojazdu na kolizję.