Polska należy do grupy trzynastu krajów Europy, w których nie
występuje obowiązek jazdy na oponach
zimowych. W związku z tym to kierowca decyduje, jakiego ogumienia używa w
ciągu całego roku. Od wielu lat trwa jednak dyskusja nad bezpieczeństwem
takiego rozwiązania. Właściciele pojazdów niejednokrotnie znajdują w takim
podejściu sposób na oszczędności. W warsztatach samochodowych i
wulkanizacyjnych ceny nowych opon oraz koszt ich wymiany jest często naprawdę
wysoki. Na skutek nieuregulowania tej kwestii przez prawo drogowe opony zimowe mogą, lecz nie muszą być zmieniane co
sezon. Warto jednak pamiętać, że korzystanie z modeli letnich na oblodzonych
drogach stwarza wysokie zagrożenie wpadnięcia w poślizg i spowodowania groźnej
kolizji.
W jej wyniku narażone jest zdrowie i życie zarówno samego kierującego,
jak i pozostałych uczestników ruchu drogowego. Wyższy poziom bezpieczeństwa to
główny argument zwolenników dokonania zmiany w przepisach, które wprowadziłyby obowiązek używania opon zimowych w Polsce.
Druga strona dyskusji sprzeciwia się prawnemu uregulowaniu tej kwestii ze
względu na coraz łagodniejsze zimy, mniejszą ilość śniegu i wyższe temperatury
w tym okresie. Twierdzą, że opony letnie są w stanie poradzić sobie w takich warunkach
atmosferycznych. Eksperci zgodnie jednak podkreślają, że kierowcy powinni
odwiedzić serwis wulkanizacyjny, gdy temperatura w ciągu dnia zacznie
systematycznie spadać poniżej 7°C.
Kiedy zmienić opony na zimowe?
Choć w Polsce nie są obowiązkowe
opony zimowe, to z pewnością każdy kierowca, który kiedykolwiek doświadczył
poślizgu, doceni ich obecność, zwłaszcza podczas poruszania się na oblodzonych
drogach. Zdania w tej kwestii wciąż są jednak podzielone, a ustawa o wymianie opon po prostu nie
istnieje. Należy więc kierować się przede wszystkim bezpieczeństwem swoim,
swoich pasażerów, a także innych uczestników ruchu drogowego. Na odpowiedni
moment, aby wybrać się do warsztatu wulkanizacyjnego, wskazują aktualne warunki
atmosferyczne. Kierowcy nie mogą czekać, aż pojawią się pierwsze przymrozki,
gdyż grozi to kolizją.
Opony w
Polsce powinny zostać wymienione z pewnym wyprzedzeniem. Jakim? Producenci
opon, a także eksperci w dziedzinie ogumienia twierdzą, że najlepszym momentem
zmiany modeli letnich na zimowe jest czas, kiedy średnia dobowa temperatura
kształtuje się na poziomie około 7oC. Budowa zimówek sprawia, że są
one odporne na twardnienie. W procesie ich produkcji wykorzystuje się bowiem
miękką gumę. Specjalne mieszanki sprawdzają się nawet w najmroźniejsze dni. W
ich składzie często występuje krzemionka połączona z olejkiem ze skórki
pomarańczy, dzięki czemu struktura ogumienia jest niezwykle elastyczna. Ponadto
porowata ich budowa zbiera śnieg i wyrzuca go poza pojazd, wspomagając tym
samym hamowanie. Mimo że używanie opon
zimowych w Polsce nie jest obowiązkowe, znaczna część kierowców decyduje
się na ich coroczną wymianę, właśnie ze względu na kwestię bezpieczeństwa.
Obowiązek opon zimowych w krajach europejskich
Nie wszystkie kraje europejskie wprowadziły obowiązek opon zimowych. Jednym z takich państw jest właśnie
Polska, Wielka Brytania, Francja, Hiszpania, Portugalia czy Holandia. Wybierając
się w podróż do jednego z krajów Europy, warto wiedzieć, co przepisy drogowe
mówią na temat ogumienia w sezonie zimowym. Obowiązkowe zimowe oponywystępują w następujących krajach:
·
Austria,
·
Białoruś,
·
Bośnia-Hercegowina,
·
Bułgaria,
·
Czechy,
·
Estonia,
·
Finlandia,
·
Niemcy,
·
Islandia,
·
Łotwa,
·
Litwa,
·
Macedonia,
·
Mołdawia,
·
Czarnogóra,
·
Rosja,
·
Serbia,
·
Słowenia,
·
Szwecja.
To właśnie w tych państwach istnieją specjalne przepisy, regulujące
terminy wymiany opon, a także wykazujące wysokość kary za zlekceważenie tego
wymogu. W Bułgarii nakaz opon zimowych
obowiązuje od 15 listopada do 1 marca, choć możliwe jest również stosowanie
opon całorocznych oraz letnich, ale wyłącznie w sytuacji, gdy bieżnik ma co
najmniej 4 mm. W Austrii przepisy prawa stanowią, że dokonana zmiana opon od 1 listopada powinna
trwać do 15 kwietnia. Podobny nakaz występuje w Czechach, przy czym kończy się
on nieco wcześniej, bo 31 marca. W Estonii oraz w Finlandii kierowcy muszą
odwiedzić serwis wulkanizacyjny przed 1 grudnia. Obowiązek zimowych opon w tych krajach trwa odpowiednio do 1 marca
oraz do końca lutego. Kary na nieprzestrzeganie tych przepisów są różne i mogą
wynosić od 49 euro w Luksemburgu do nawet 135 euro we Francji. W Polsce zmiana opon z letnich na zimowe nie
jest ustanowiona prawem, ale zalecają ją eksperci w trosce o zdrowie i życie
kierowców.