Nakrętki i śruby do felg – poradnik

Znaczenie opon i pracy kół rozumie każdy, nie tylko kierowca zawodowy czy rajdowy. Detale takie jak zawieszenie, przeniesienie pędu na koła, kontrola trakcji, jakość montażu, siła hamowania kół – przekładają się na bezpieczeństwo i komfort jazdy w każdych warunkach. Nie warto oszczędzać na detalach, ponieważ nawet najlepsze opony zamontowane nieodpowiednimi śrubami do felg mogą kompletnie stracić swoje walory. Za każdy razem, gdy jeden z takich elementów się zużywa, konieczne jest znalezienie właściwego zamiennika lub odpowiednika. Takie elementy jak śrubki do felg nie muszą pochodzić od danego producenta, ale muszą być idealnie dopasowane do rodzaju danej piasty samochodowej. 

Jak dobrać śruby do felg?

Kilka podstawowych parametrów pozwala na sklasyfikowane potrzebnych części zamiennych do swojego pojazdu, a internetowe sklepy ułatwiają zlokalizowanie odpowiedniego modelu w zależności od marki, modelu, roku produkcji i wersji samochodu. Oryginalne śrubki do felg w pewnym momencie będą wymagały wymiany na nowe, a wtedy użytkownik po raz pierwszy może zrozumieć, że przekrój śrubki czy jej długość robocza, skok gwinta albo rodzaj osadzenia – determinują później konkretne wyniki osiągane w trasie. Naturalnie ryzyko użycia niewłaściwych śrub montażowych do felg nie jest bardzo wysokie, ponieważ w większości przypadków konstrukcja piasty po prostu uniemożliwiłaby zastosowanie innego rodzaju nakrętek i śrub, aniżeli te przewidziane przez producenta.

Przypadkowe pomylenie jednak śruby i sięgnięcie po model tylko nieznacznie dłuższy lub krótszy może nie wpłynąć na problem z samym montażem, ale późniejsze działanie układu napędu i hamowania, a nawet amortyzacji, może być znacząco zmienione. Jeśli zastosowane śrubki do felg będą nieodpowiednich rozmiarów lub będą stwarzały problem na etapie montażu, może dojść do zarysowania i innego mechanicznego uszkodzenia, np. felg, co w przyszłości może przyczynić się chociażby do szybszego korodowania tych elementów.

 

Śruby pływające do felg

Perfekcyjne dopasowanie śrubki do felg ma szczególne znaczenie przy wymianie poszczególnych elementów układu jezdnego, a w szczególności przy sięgnięciu po komplet nowych obręczy. Na szczęście technologicznie istnieje możliwość zastosowania takich rozwiązań jak dystanse, ale także śruby pływające, które pozwalają na zniwelowanie nieznacznej różnicy w rozstawie otworów, ale niekiedy te 2-4 milimetry możliwe do skompensowania poprzez śruby pływające, poszerzają możliwość działania. Zastosowanie śrub pływających może oczywiście mieć miejsce przede wszystkim, jeśli felga perfekcyjnie pasuje do piasty.

 

Szpilki i nakrętki do felg

Niektóre elementy stosowane w sportach motorowych, jako absolutny standard, znajdują również zastosowanie w przypadku zwykłych samochodów w codziennym ruchu. Oczywiście dość rzadko zdarza się, aby przy standardowej jeździe śrubki do felg luzowały się i wymagały dodatkowej stabilizacji poprzez nakrętki. Niemniej kupując samochód klasy premium często klient nawet nie wnika w takie detale – interesują go inne parametry pojazdu. Otrzymuje więc najlepsze możliwe rozwiązania, a wśród nich specjalne nakrętki czy opony zimowe premium w komplecie – a następnie przy serwisowaniu i obsłudze gwarancyjnej każdy z tych najmniejszych elementów jest odpowiednio konserwowany i w razie potrzeby wymieniany.

Kompletnie inaczej ma się sytuacja jeśli chodzi o szpile do felg, które zdecydowanie częściej wybierane są przez miłośników tuningu oraz motosportu, ponieważ wyraźnie ułatwiają proces wymiany obręczy, opon i felg. Sięgnięcie po to rozwiązanie w przypadku zwykłych użytkowników, wymieniających opony dwa razy do roku wraz z nadejściem i końcem sezonu zimowego, a tym bardziej w przypadku kierowców stosujących opony całoroczne, czy wielosezonowe – może nie mieć szczególnego sensu. Jeśli użytkownik samochodu często zmienia ustawienia pojazdu lub sprawdza rozmaite zestawy ogumienia, a tym bardziej w przypadku uczestników profesjonalnej rywalizacji, szpilki do felg oszczędzają czas i usprawniają proces wymiany każdego z elementów układu jezdnego.

 

Śruby antykradzieżowe – warto?

Chociaż plaga kradzieży felg aluminiowych z bardziej prestiżowych samochodów nie jest już w Polsce realnym problemem, tak jak miało to miejsce w pierwszej dekadzie XXI wieku, to wciąż najdroższe i najbardziej estetyczne felgi mogą przykuwać uwagę złodziei. Ponieważ felgi w wersji premium kosztują krocie, zainwestowanie w antykradzieżowe śrubki do felg wydaje się być najmniejszym możliwym kosztem. Na pewno nie warto oszczędzać na ubezpieczeniu drogiego pojazdu czy nieruchomości, licząc na to, że nigdy nie będą potrzebne. Antykradzieżowe śruby nie zapewnią, że złodzieje nie podejmą próby, ale przez swoją konstrukcję stanowczo utrudnią całą procedurą i wydłużą podejście do kradzieży, dając szansę na zareagowanie innym.

 

Zaślepki do śruby do kół czyli szybki tuning

.Podstawowe śrubki do felg dopasowywane są pod kątem podstawowych parametrów technicznych i wymiarów, metod osadzenia, typu klucza. Po zakończonym demontażu i montażu wielu miłośników tuningu chce zadbać o estetykę i nakładki na śruby pozwalają zamaskować mało widowiskowe i niekoniecznie atrakcyjne wyglądające elementy montażowe felg i kół. Wtedy warto sięgnąć po zaślepki na śruby, które mogą mieć nie tylko funkcję maskującą. Mogą bardzo skutecznie podkręcać wygląd całego kompletu dzięki swoim dowolnie projektowanym elementom graficznym i całej palecie dostępnych kolorów i faktur.