Znaczenie
opon i pracy kół rozumie każdy, nie tylko kierowca zawodowy czy rajdowy. Detale
takie jak zawieszenie, przeniesienie pędu na koła, kontrola trakcji, jakość
montażu, siła hamowania kół – przekładają się na bezpieczeństwo i komfort jazdy
w każdych warunkach. Nie warto oszczędzać na detalach, ponieważ nawet najlepsze
opony zamontowane nieodpowiednimi śrubami do felg mogą kompletnie stracić swoje
walory. Za każdy razem, gdy jeden z takich elementów się zużywa, konieczne jest
znalezienie właściwego zamiennika lub odpowiednika. Takie elementy jak śrubki
do felg nie muszą pochodzić od danego producenta, ale muszą być idealnie
dopasowane do rodzaju danej piasty samochodowej.
Jak dobrać śruby do felg?
Kilka
podstawowych parametrów pozwala na sklasyfikowane potrzebnych części zamiennych
do swojego pojazdu, a internetowe sklepy ułatwiają zlokalizowanie odpowiedniego
modelu w zależności od marki, modelu, roku produkcji i wersji samochodu.
Oryginalne śrubki do felg w pewnym momencie będą wymagały wymiany na
nowe, a wtedy użytkownik po raz pierwszy może zrozumieć, że przekrój śrubki czy
jej długość robocza, skok gwinta albo rodzaj osadzenia – determinują później
konkretne wyniki osiągane w trasie. Naturalnie ryzyko użycia niewłaściwych śrub
montażowych do felg nie jest bardzo wysokie, ponieważ w większości przypadków
konstrukcja piasty po prostu uniemożliwiłaby zastosowanie innego rodzaju
nakrętek i śrub, aniżeli te przewidziane przez producenta.
Przypadkowe
pomylenie jednak śruby i sięgnięcie po model tylko nieznacznie dłuższy lub
krótszy może nie wpłynąć na problem z samym montażem, ale późniejsze działanie
układu napędu i hamowania, a nawet amortyzacji, może być znacząco zmienione.
Jeśli zastosowane śrubki do felg będą nieodpowiednich rozmiarów lub będą
stwarzały problem na etapie montażu, może dojść do zarysowania i innego
mechanicznego uszkodzenia, np. felg, co w przyszłości może przyczynić się
chociażby do szybszego korodowania tych elementów.
Śruby pływające do felg
Perfekcyjne
dopasowanie śrubki do felg ma szczególne znaczenie przy wymianie
poszczególnych elementów układu jezdnego, a w szczególności przy sięgnięciu po
komplet nowych obręczy. Na szczęście technologicznie istnieje możliwość
zastosowania takich rozwiązań jak dystanse, ale także śruby pływające, które
pozwalają na zniwelowanie nieznacznej różnicy w rozstawie otworów, ale niekiedy
te 2-4 milimetry możliwe do skompensowania poprzez śruby pływające, poszerzają
możliwość działania. Zastosowanie śrub pływających może oczywiście mieć miejsce
przede wszystkim, jeśli felga perfekcyjnie pasuje do piasty.
Szpilki i nakrętki do felg
Niektóre
elementy stosowane w sportach motorowych, jako absolutny standard, znajdują
również zastosowanie w przypadku zwykłych samochodów w codziennym ruchu.
Oczywiście dość rzadko zdarza się, aby przy standardowej jeździe śrubki do
felg luzowały się i wymagały dodatkowej stabilizacji poprzez nakrętki.
Niemniej kupując samochód klasy premium często klient nawet nie wnika w takie
detale – interesują go inne parametry pojazdu. Otrzymuje więc najlepsze możliwe
rozwiązania, a wśród nich specjalne nakrętki czy opony zimowe premium w
komplecie – a następnie przy serwisowaniu i obsłudze gwarancyjnej każdy z tych
najmniejszych elementów jest odpowiednio konserwowany i w razie potrzeby
wymieniany.
Kompletnie
inaczej ma się sytuacja jeśli chodzi o szpile do felg, które zdecydowanie
częściej wybierane są przez miłośników tuningu oraz motosportu, ponieważ
wyraźnie ułatwiają proces wymiany obręczy, opon i felg. Sięgnięcie po to
rozwiązanie w przypadku zwykłych użytkowników, wymieniających opony dwa razy do
roku wraz z nadejściem i końcem sezonu zimowego, a tym bardziej w przypadku
kierowców stosujących opony całoroczne, czy
wielosezonowe – może nie mieć szczególnego sensu. Jeśli użytkownik samochodu
często zmienia ustawienia pojazdu lub sprawdza rozmaite zestawy ogumienia, a
tym bardziej w przypadku uczestników profesjonalnej rywalizacji, szpilki do
felg oszczędzają czas i usprawniają proces wymiany każdego z elementów układu
jezdnego.
Śruby antykradzieżowe – warto?
Chociaż
plaga kradzieży felg aluminiowych z bardziej prestiżowych samochodów nie jest
już w Polsce realnym problemem, tak jak miało to miejsce w pierwszej dekadzie
XXI wieku, to wciąż najdroższe i najbardziej estetyczne felgi mogą przykuwać
uwagę złodziei. Ponieważ felgi w wersji premium kosztują krocie, zainwestowanie
w antykradzieżowe śrubki do felg wydaje się być najmniejszym możliwym
kosztem. Na pewno nie warto oszczędzać na ubezpieczeniu drogiego pojazdu czy
nieruchomości, licząc na to, że nigdy nie będą potrzebne. Antykradzieżowe śruby
nie zapewnią, że złodzieje nie podejmą próby, ale przez swoją konstrukcję
stanowczo utrudnią całą procedurą i wydłużą podejście do kradzieży, dając
szansę na zareagowanie innym.
Zaślepki do śruby do kół czyli szybki tuning
.Podstawowe śrubki
do felg dopasowywane są pod kątem podstawowych parametrów technicznych i
wymiarów, metod osadzenia, typu klucza. Po zakończonym demontażu i montażu
wielu miłośników tuningu chce zadbać o estetykę i nakładki na śruby pozwalają
zamaskować mało widowiskowe i niekoniecznie atrakcyjne wyglądające elementy
montażowe felg i kół. Wtedy warto sięgnąć po zaślepki na śruby, które mogą mieć
nie tylko funkcję maskującą. Mogą bardzo skutecznie podkręcać wygląd całego
kompletu dzięki swoim dowolnie projektowanym elementom graficznym i całej
palecie dostępnych kolorów i faktur.