Wśród wielu
grup społecznych wciąż powszechne jest stereotypowe przekonanie, że kobiety lub
osoby starsze nie są predestynowane do bezpiecznej i skutecznej jazdy
samochodem. W rzeczywistości jednak ani wiek ani płeć nie jest przeszkodą do
bardzo dobrej jazdy samochodem wyścigowym, rajdowym, gokartem czy dowolnym
motocyklem. Kobiety za kierownicą auta wyścigowego wciąż udowadniają
poprzez swoją obecność w świecie motosportu, że doskonale odnajdują się w tym
świecie do niedawna zdominowanym przez mężczyzn. I to nie tylko jako kierujące,
ale także w zespołach mechaników, inżynierów czy menadżerów.
Kobiety znakomicie radzą sobie na torach wyścigowych
Jeśli
spojrzeć na markową W Series, czyli najwyższą i najtrudniejszą serię wyścigową
z wyłącznym udziałem kobiet – Polki są tam reprezentowane średnio przez dwie
lub trzy zawodniczki, co przy trzydziestoosobowym składzie W Series daje
całkiem przyzwoity wynik. Oczywiście w motosporcie oprócz naturalnego talentu i
stałego treningu, do odniesienia sukcesu niezbędne jest także posiadanie
wsparcia finansowego i logistycznego. Z
całą pewnością jednak nie ma innej ścieżki – ani dla mężczyzny ani dla kobiety
– awansu w motosporcie, aniżeli stałe rozwijanie się poprzez udział w zawodach,
turniejach, kwalifikacjach i różnych ligach. Zespoły fabryczne, podobnie jak
prywatne zespoły, właśnie w takich miejscach wyszukują kolejnych talentów i
starają się je przejmować na jak najwcześniejszym etapie ich rozwoju.
Nie tylko na torach
Skauting w
motosporcie może nie jest aż tak rozbudowany jak w piłce nożnej, niemniej kobiety
w motosporcie mogą szybko zwrócić na siebie uwagę w identyczny sposób, jak
robią to mężczyźni – regularnie bijąc swoje rekordy i pokonując swoich
oponentów na torze. Kolejne wygrane w młodzieżowych czy juniorskich turniejach,
awans z małych samochodów na większe pojazdy, szybsze maszyny i bardziej
wymagające środowisko – z pewnością nie umkną osobom branżowo związanym z
wyścigami. Te z kobiet, które w młodym wieku wykażą się wyjątkowymi
osiągnięciami za kierownicą mogą liczyć na lepszy sprzęt – mocniejsze silniki,
profesjonalne opony Pirelli,
nowoczesne hamulce i w efekcie bardziej konkurencyjną konstrukcję pojazdu.
Kobieta za kierownicą samochodu wyścigowego
Kobiety w
sportach motorowych
mają dzisiaj możliwość rywalizowania z innymi kobietami, ale na wcześniejszych
etapach prowadzenia kariery rywalizować muszą niejednokrotnie również z
chłopcami, co ostatecznie przekłada się na to, że później po osiągnięciu
dojrzałości zawodniczej są wcale nie mniej sprawne i nastawione na rywalizację
niż przedstawiciele płci przeciwnej. O sukcesie na torze decyduje często
refleks, koordynacja ruchowa i umiejętność podejmowania dobrych oraz szybkich decyzji,
a także odporność na stres – we wszystkich tych aspektach dobrze poprowadzona
zawodniczka może radzić sobie równie dobrze, jak mężczyźni.
Kobieta za kierownicą bolidu
Oczywiście
od sukcesów w rajdach czy wyścigach np. Formuły 4 czy WTCC do zasiadania w
najszybszych i najpotężniejszych maszynach, droga jest długa i trudna, wymaga
później wsparcia sponsorów, ale rosnąca popularność kobiecej W Series oraz
medialność najbardziej rozpoznawalnych kobiet za kierownicą przyczyniły się do
otwarcia szerzej drzwi do motosportowej czołówki przed Paniami. Dlatego widok
kobiety za kierowcą bolidu nadal jest rzadkością i kobiety muszą spędzić o
wiele więcej czasu w niższych klasach jak F4 czy F3, żeby liczyć na angaż w
wyższych rozgrywkach. Musi regularnie udowadniać swoją wyższość, a przynajmniej
nie schodzić poniżej pewnego satysfakcjonującego poziomu, albowiem
niejednokrotnie media czy komentatorzy motosportu poświęcają dodatkowe miejsce
kobietom na torze. Kobieta za kółkiem wyścigówki czuje jednak także
dodatkową presję na sobie wynikającą z tego, że reprezentują wszystkie kobiety
na świecie i ich niepowodzenia czy zła jazda będzie rzutowała później na
kariery innych Pań.
Coraz częściej rezygnuje się z udziału Grid Girls podczas zawodów W Series
Jeszcze
kilkadziesiąt lat temu nie do pomyślenia byłaby obecność kobiet w najszybszych
samochodach wyścigowych, co jednak wraz z postępem społecznym, kulturowym i
cywilizacyjnym stało się oznaką seksizmu. Zaczęto więc podkreślać, że kobiety
mają pełne prawo czuć się równymi względem mężczyzn – efektem czego dzisiaj
jest nie tylko obecność kobiet za kierownicą, ale również odchodzenie od
obecności Grid Girls. Uważa się, że tzw. „podprowadzające” w kusych strojach
podkreślających ich fizyczne walory nie przystają do współczesnych,
progresywnych czasów.
Zarządzanie wyścigami
Naturalnie
nie brakuje innych miejsc i stanowisk w szeroko pojętym motosporcie, w których
odnaleźć mogą się kobiety. Te, które nie są kierowcami mogą skutecznie
prowadzić kariery zawodników jako menadżerki czy agentki. Coraz częściej
kobiety wchodzą w skład zespołów mechaników i inżynierów, są zatrudniane przez
firm produkujących np. hamulce czy opony całoroczne do
wyścigów. Mogą być odpowiedzialne za logistykę lub zarządzanie wyścigami, coraz
częściej pracują również w mediach jako dziennikarki, prowadzące program czy
komentujące wyścigi. W rajdach, gdzie bardzo ważna jest także pozycja pilota, kobieta
za kółkiem wyścigówki wciąż jest rzadziej spotykana niż kobieta-pilot.
Polki za kółkiem
Jedną z
pierwszych Polek, które stały się popularne dzięki swojej karierze w wyścigach
samochodowych była dziennikarka Martyna Wojciechowska. Dzisiaj Polek, które
liczą się w wyścigach najróżniejszych klas, wciąż przybywa. Najczęściej
zaczynają od wygrywania Mistrzostw Polski, by stopniowo przechodzić do
rywalizacji z innymi zawodniczkami w Europie. Zwieńczeniem takiej zawodniczej
kariery dla kobiety w motosporcie jest zaproszenie do rywalizacji w W Series –
najbardziej prestiżowej serii wyścigowej wyłącznie dla kobiet.