Kobiety w sportach motorowych

Wśród wielu grup społecznych wciąż powszechne jest stereotypowe przekonanie, że kobiety lub osoby starsze nie są predestynowane do bezpiecznej i skutecznej jazdy samochodem. W rzeczywistości jednak ani wiek ani płeć nie jest przeszkodą do bardzo dobrej jazdy samochodem wyścigowym, rajdowym, gokartem czy dowolnym motocyklem. Kobiety za kierownicą auta wyścigowego wciąż udowadniają poprzez swoją obecność w świecie motosportu, że doskonale odnajdują się w tym świecie do niedawna zdominowanym przez mężczyzn. I to nie tylko jako kierujące, ale także w zespołach mechaników, inżynierów czy menadżerów. 

Kobiety znakomicie radzą sobie na torach wyścigowych

Jeśli spojrzeć na markową W Series, czyli najwyższą i najtrudniejszą serię wyścigową z wyłącznym udziałem kobiet – Polki są tam reprezentowane średnio przez dwie lub trzy zawodniczki, co przy trzydziestoosobowym składzie W Series daje całkiem przyzwoity wynik. Oczywiście w motosporcie oprócz naturalnego talentu i stałego treningu, do odniesienia sukcesu niezbędne jest także posiadanie wsparcia finansowego i logistycznego.  Z całą pewnością jednak nie ma innej ścieżki – ani dla mężczyzny ani dla kobiety – awansu w motosporcie, aniżeli stałe rozwijanie się poprzez udział w zawodach, turniejach, kwalifikacjach i różnych ligach. Zespoły fabryczne, podobnie jak prywatne zespoły, właśnie w takich miejscach wyszukują kolejnych talentów i starają się je przejmować na jak najwcześniejszym etapie ich rozwoju.

Nie tylko na torach

Skauting w motosporcie może nie jest aż tak rozbudowany jak w piłce nożnej, niemniej kobiety w motosporcie mogą szybko zwrócić na siebie uwagę w identyczny sposób, jak robią to mężczyźni – regularnie bijąc swoje rekordy i pokonując swoich oponentów na torze. Kolejne wygrane w młodzieżowych czy juniorskich turniejach, awans z małych samochodów na większe pojazdy, szybsze maszyny i bardziej wymagające środowisko – z pewnością nie umkną osobom branżowo związanym z wyścigami. Te z kobiet, które w młodym wieku wykażą się wyjątkowymi osiągnięciami za kierownicą mogą liczyć na lepszy sprzęt – mocniejsze silniki, profesjonalne opony Pirelli, nowoczesne hamulce i w efekcie bardziej konkurencyjną konstrukcję pojazdu.

Kobieta za kierownicą samochodu wyścigowego

Kobiety w sportach motorowych mają dzisiaj możliwość rywalizowania z innymi kobietami, ale na wcześniejszych etapach prowadzenia kariery rywalizować muszą niejednokrotnie również z chłopcami, co ostatecznie przekłada się na to, że później po osiągnięciu dojrzałości zawodniczej są wcale nie mniej sprawne i nastawione na rywalizację niż przedstawiciele płci przeciwnej. O sukcesie na torze decyduje często refleks, koordynacja ruchowa i umiejętność podejmowania dobrych oraz szybkich decyzji, a także odporność na stres – we wszystkich tych aspektach dobrze poprowadzona zawodniczka może radzić sobie równie dobrze, jak mężczyźni.

Kobieta za kierownicą bolidu

Oczywiście od sukcesów w rajdach czy wyścigach np. Formuły 4 czy WTCC do zasiadania w najszybszych i najpotężniejszych maszynach, droga jest długa i trudna, wymaga później wsparcia sponsorów, ale rosnąca popularność kobiecej W Series oraz medialność najbardziej rozpoznawalnych kobiet za kierownicą przyczyniły się do otwarcia szerzej drzwi do motosportowej czołówki przed Paniami. Dlatego widok kobiety za kierowcą bolidu nadal jest rzadkością i kobiety muszą spędzić o wiele więcej czasu w niższych klasach jak F4 czy F3, żeby liczyć na angaż w wyższych rozgrywkach. Musi regularnie udowadniać swoją wyższość, a przynajmniej nie schodzić poniżej pewnego satysfakcjonującego poziomu, albowiem niejednokrotnie media czy komentatorzy motosportu poświęcają dodatkowe miejsce kobietom na torze. Kobieta za kółkiem wyścigówki czuje jednak także dodatkową presję na sobie wynikającą z tego, że reprezentują wszystkie kobiety na świecie i ich niepowodzenia czy zła jazda będzie rzutowała później na kariery innych Pań.

Coraz częściej rezygnuje się z udziału Grid Girls podczas zawodów W Series

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu nie do pomyślenia byłaby obecność kobiet w najszybszych samochodach wyścigowych, co jednak wraz z postępem społecznym, kulturowym i cywilizacyjnym stało się oznaką seksizmu. Zaczęto więc podkreślać, że kobiety mają pełne prawo czuć się równymi względem mężczyzn – efektem czego dzisiaj jest nie tylko obecność kobiet za kierownicą, ale również odchodzenie od obecności Grid Girls. Uważa się, że tzw. „podprowadzające” w kusych strojach podkreślających ich fizyczne walory nie przystają do współczesnych, progresywnych czasów.

Zarządzanie wyścigami

Naturalnie nie brakuje innych miejsc i stanowisk w szeroko pojętym motosporcie, w których odnaleźć mogą się kobiety. Te, które nie są kierowcami mogą skutecznie prowadzić kariery zawodników jako menadżerki czy agentki. Coraz częściej kobiety wchodzą w skład zespołów mechaników i inżynierów, są zatrudniane przez firm produkujących np. hamulce czy opony całoroczne do wyścigów. Mogą być odpowiedzialne za logistykę lub zarządzanie wyścigami, coraz częściej pracują również w mediach jako dziennikarki, prowadzące program czy komentujące wyścigi. W rajdach, gdzie bardzo ważna jest także pozycja pilota, kobieta za kółkiem wyścigówki wciąż jest rzadziej spotykana niż kobieta-pilot.

Polki za kółkiem

Jedną z pierwszych Polek, które stały się popularne dzięki swojej karierze w wyścigach samochodowych była dziennikarka Martyna Wojciechowska. Dzisiaj Polek, które liczą się w wyścigach najróżniejszych klas, wciąż przybywa. Najczęściej zaczynają od wygrywania Mistrzostw Polski, by stopniowo przechodzić do rywalizacji z innymi zawodniczkami w Europie. Zwieńczeniem takiej zawodniczej kariery dla kobiety w motosporcie jest zaproszenie do rywalizacji w W Series – najbardziej prestiżowej serii wyścigowej wyłącznie dla kobiet.