Informacje
Opony bieżnikowane - co to jest i jak je rozpoznać?
Opony nalewane są naprawdę chętnie kupowane przez coraz większe rzesze kierowców. Są to produkty wtórne, które przeszły proces regeneracji. Na zużyty już bieżnik nakładana jest nowa warstwa, co sprawia, że żywotność ogumienia zostanie przedłużona. Czy warto wydawać pieniądze na takie opony?
Co to znaczy opony bieżnikowane
Jak wspomnieliśmy we wstępie, opony regenerowane to takie, które poddano procesowi regeneracji, kiedy bieżnik się zużył. Odtworzono go, sprawiając, że opona ponownie nadaje się do użycia. Opona bieżnikowana jest znacznie tańsza niż nowa. Nie ma więc nic dziwnego w tym, że ten rodzaj opon cieszy się coraz większą popularnością. Od lat opony bieżnikowane wykorzystywane są przez firmy budowlane i spedycyjne. Obecnie również coraz więcej posiadaczy aut osobowych decyduje na opony regenerowane.
Jak rozpoznać opony bieżnikowane
Zarówno bieżnikowana opona letnia, jak i zimowa do złudzenia przypominają opony nowe. Ktoś, kto nie ma doświadczenia i wiedzy może mieć dużą trudność z odróżnieniem opon bieżnikowanych od nowych. Tym, co odróżnia opony bieżnikowane od nowych – zarówno opony zimowe , jak i letnie – jest waga. Te bieżnikowane są sporo cięższe od nowych. Co ważne, bieżnik nie wygląda tak, jak na oponach oryginalnych. Wystarczy dobrze przyjrzeć się nazwie umieszczonej na oponach bieżnikowanych, aby zauważyć, że od popularnych firm różnią się zmianą szyku wyrazów czy przestawieniem jednej bądź dwóch liter. Jeśli jednak nie będziemy się zbyt mocno oponom przyglądać, różnic tych nie dostrzeżemy.
Fachowcy zgodnie twierdzą, że bieżnikowaniu można poddać praktycznie każdą oponę. Aby jednak tanie opony regenerowane dobrze sprawdzały się na drodze, warto bieżnikować te, które nie są starsze niż pięć lat. Istotna jest również głębokość bieżnika, która musi wynosić przynajmniej dwa – trzy milimetry. Co ważne, obecnie bieżnikuje się praktycznie każdy rodzaj opon. Bieżnikuje się opony:
- do samochodów osobowych – bieżnikowaniu poddaje się głównie popularne zimówki;
- do samochodów dostawczych typu C – jeśli chodzi o opony dostawcze , to regeneruje się głównie te do jazdy zimą;
- ciężarowe;
- rolnicze;
- wielkogabarytowe – proces bieżnikowania tyczy się głównie opon autobusowych.
Warto dodać, że najwięksi producenci opon na świecie mają opracowane własne metody bieżnikowania.
Liczba bieżnikowanych opon jest różna w zależności od ich rodzaju. W przypadku opon ciężarowych jest to około sto tysięcy opon rocznie. Oznacza to około dwadzieścia procent wszystkich opon, jakie kupowane przez klientów. W przypadku opon do samochodów osobowych regeneracji poddaje się około pięć procent wszystkich sprzedawanych w roku opon. Opony nalewane są jednak kupowane coraz chętniej.
Podczas bieżnikowania maksymalnie dwadzieścia procent starej opony jest zastępowane nową masą.
Obecnie stosuje się dwie metody bieżnikowania opon:
· na zimno;
· na gorąco.
Bieżnikowanie na zimno polega na doklejeniu do oczyszczonej opony fabrycznie nowego bieżnika. Proces ten pozwala na uzyskanie praktycznie każdego wykroju. Bieżnikowanie na gorąco jest procesem dużo bardziej kosztownym, ale zapewnia zdecydowanie lepszy efekt. Podczas bieżnikowania tą metodą wykorzystuje się wysokie ciśnienie oraz zwiększoną temperaturę. Na przygotowany karkas nanoszona jest nowa warstwa gumy. Następnie bieżnik odciskany jest w prasie hydraulicznej.
Czy warto kupić opony bieżnikowane
Za najważniejszą zaletę opon bieżnikowanych uważa się ich cenę. W zależności od tego, jaką oponę nową chcielibyśmy kupić, na komplecie możemy zaoszczędzić nawet przeszło tysiąc złotych. Co ważne, jeśli tylko opona jest użytkowana w prawidłowy sposób, proces regeneracji można przeprowadzać nawet kilka razy. W efekcie opony nalewane zimowe i letnie to naprawdę duża oszczędność.
Opony bieżnikowane wady
Specjaliści od motoryzacji zgodnie twierdzą, że z użytkowaniem opon bieżnikowanych zawsze wiąże się zwiększone ryzyko usterki karkasu opony. Nawet najlepiej wykonana regeneracja nie sprawi, że opona odzyska wszystkie parametry i będzie identyczna z tą nową. Gdyby tak było, nowych opon nigdy by przecież nie kupował. W przypadku opon bieżnikowanych należy liczyć się z niego mniejszą przyczepnością, a także większym generowanym hałasem, co przełoży się na komfort jazdy zwłaszcza na długich trasach. Bieżnikowane opony trzeba również dużo częściej wymieniać. Warto jednak pamiętać, że ostateczna trwałość takich opon – zarówno jeśli chodzi o opony letnie, jak i zimowe – uzależniona jest od sposobu, w jaki wykonano regenerację, a także od tego, jakie materiały zastosowano.
Bieżnikowane opony niewątpliwie zasługują na uwagę. Ich zakup wiąże się ze zdecydowanie mniejszym wydatkiem.