- Czym jest system monitorowania ciśnienia w oponach?
- System TPMS bezpośredni a pośredni – na czym polega różnica?
- System TPMS bezpośredni
- Właściwe ciśnienie wpływa także na osiągi samochodu
- System TPMS pośredni
- Na czym polega TPMS pośredni?
- Wady systemu pośredniego TPMS
- Czy warto kupić zestaw czujników ciśnienia TPMS?
- Zestaw montażowy TPMS
- Zimą kontrola ciśnienia w oponach nabiera jeszcze większego znaczenia
- Czujniki TPMS zimą
- Jak działa czujnik ciśnienia w oponach w systemie bezpośrednim?
- Wady bezpośredniego systemu TPMS
- Czy można wyłączyć czujniki ciśnienia w oponach?
Informacje
Czujniki ciśnienia w oponach – system TPMS (7059)
Standardy techniczne w samochodach są nieustannie podnoszone, dyktowane zarówno nowymi regulacjami, jak i przełomami technologicznymi, które producenci wprowadzają do wszystkich nowych modeli swoich pojazdów. Zmiany te przekładają się między innymi na zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa jazdy, dlatego przez znaczną część kierowców odbierane są pozytywnie. Warto jednak zaznaczyć, że w kwestii tych technicznych nowinek wymagana jest nowa wiedza – trzeba zdawać sobie sprawę z tego, jak funkcjonują, na co pozwalają, a także z ewentualnej konieczności ich naprawy w razie usterki i jak radzić sobie z ich ograniczeniami. Dzisiejszym tematem sączujniki TPMS – co powinno się o nich wiedzieć?Jak działa czujnik ciśnienia w oponach? Jaka jest czujnik ciśnienia cena?
Czym jest system monitorowania ciśnienia w oponach?
Pierwszą kwestią, którą powinno się przybliżyć, jest dokładna definicja, jaką określa się czujniki ciśnienia TPMS. Innymi słowy - TPMS co to jest? Jak sama nazwa wskazuje, urządzenia te mają za zadanie monitorować ciśnienie w oponach samochodu, zapewniając kierowcy informację o stanie ogumienia. Rozwiązanie to pozwala mieć bieżący wzgląd na poziom powietrza w kołach, który z zawsze nieco obniża się z biegiem czasu. Wiedza ta pozwala na regularną kontrolę ciśnienia, wykrywając problem już zawczasu, a jednocześnie ograniczając ryzyko potencjalnego wypadku, wzmożonego zużycia opon i znacznego obniżenia komfortu jazdy.
System TPMS bezpośredni a pośredni – na czym polega różnica?
Czujnik ciśnienia powietrza w oponach , zgodnie z przepisami Unii Europejskiej, jest obowiązkowym urządzeniem w każdym samochodzie. Nie oznacza to jednak, że wszystkie czujniki ciśnienia w oponach są identyczne i nie funkcjonują w ten sam sposób. Wśród sprzętów tych istnieje podstawowy podział, który rozróżnia się na systemy:
- zewnętrzne,
- wewnętrzne.
Niezależnie od tego, na jaki czujnik ciśnienia powietrza się zdecyduje, efekty powinny spełniać jednakowe normy. Pomimo tego, ważne jest zrozumienie kluczowych różnic w tych urządzeniach.
System TPMS bezpośredni
W większości przypadków czujniki ciśnienia typu bezpośredniego spisują się lepiej i są dokładniejsze, lecz wiąże się to z pewnymi utrudnieniami. Kierowca z pewnością najbardziej odczuje to, że takie TPMS po prostu więcej kosztuje, zarówno przy montażu, jak i jego eksploatacji. Czy rezultaty przynoszone taki czujnik ciśnienia opon są warte dodatkowych wydatków? Jest to już kwestia w głównej mierze indywidualna – dla niektórych kierowców TPMS cena nie ma w końcu większego znaczenia, gdy w grę wchodzi bezpieczeństwo.
Właściwe ciśnienie wpływa także na osiągi samochodu
Związku z osiągami samochodu oraz stanem ogumienia można dopatrzyć się bardzo łatwo, dlatego nie jest tajemnicą, że odpowiednie ciśnienie gra tu istotną rolę. Prawidłowo naprężone koła zapewniają lepszą przyczepność i optymalne toczenie, prowadząc z kolei do ograniczenia zużycia paliwa podczas jazdy. Wentyle z czujnikiem ciśnienia pozwalają tu na lepszą kontrolę stanu opon, z których powietrze uchodzi przecież w sposób naturalny.
System TPMS pośredni
Pośrednie czujniki ciśnienia opon to pod pewnym względem tania alternatywa dla swoich bezpośrednich odpowiedników, lecz wcale nie oznacza to, z są one niefunkcjonalne! Odpowiednio zamontowane czujniki ciśnienia powietrza pośrednie sprawują się bardzo dobrze, a koszty związane z ich eksploatacją są stosunkowo niewysokie.
Na czym polega TPMS pośredni?
Monitorowanie ciśnienia w oponach czujnikami bezpośrednimi opiera się na porównywaniu ich prędkości w oparciu o systemy ABS oraz ESP. Nowsze, bardziej zaawansowane systemy, wykorzystują z kolei parametr wibracji poszczególnych kół.
Wady systemu pośredniego TPMS
Ograniczeniem pośredniego TPMS są głównie jego braki w odpowiedniej precyzji pomiaru oraz dość wolny czas reakcji na zmiany. Problemem może okazać się także konieczność ręcznej kalibracji oraz potencjalnie zaburzenia w pomiarach, gdy opony osobowe zostaną wymienione na inny model.
Czy warto kupić zestaw czujników ciśnienia TPMS?
Istnieje wiele powodów, aby zawsze mieć na uwadze poziom ciśnienia w oponach swojego pojazdu. Oprócz poprawy komfortu oraz bezpieczeństwa na drodze bardzo istotne są tu argumenty ekonomiczne. W ogólnym rozrachunku, czujniki ciśnienia w oponach cena może okazać się niższa od końcowego zysku, jaki związany jest z większym wpływem na osiągi pojazdu. Mianowicie, chodzi tutaj o łatwiejszą kontrolę nad stanem ogumienia – czujnik ciśnienia TPMS pozwala szybciej wykryć niedostateczną ilość powietrza w oponie i uzupełnić ten brak na długo przed wyrządzeniem faktycznych szkód ogumieniu. Jak wiadomo, wizyta wulkanizatora kosztuje o wiele mniej niż konieczność całkowitej wymiany koła.
Zestaw montażowy TPMS
Faktyczna czujnik ciśnienia w oponach cena obejmuje także odpowiedni zestaw montażowy, który trzeba wykorzystać przy jego zakładaniu. Jest to zazwyczaj skrzynka zawierająca wszystkie niezbędne nasadki, zawory oraz przedłużki, niezbędne, aby system monitorujący ciśnienie w oponach sprawował się prawidłowo.
Zimą kontrola ciśnienia w oponach nabiera jeszcze większego znaczenia
Sezon zimowy jest dla rogowców szczególnie wymagający, należy zatem zadać sobie pytanie – jak działają czujniki ciśnienia w oponach, gdy warunki są niesprzyjające? Okazuje się, że TPMS system jest w takich sytuacjach wyjątkowo istotny, ponieważ utrzymując ogumienie w optymalnym stanie, zyskuje się także lepszą przyczepność, która jest kluczowa dla stabilnej jazdy o tej porze roku.
Czujniki TPMS zimą
Warto jednak wziąć pod uwagę fakt, że z racji skrajnie odmiennych warunków, które panują na drogach latem oraz zimą, czujnik ciśnienia w oponach musi zostać dostosowany do pracy samochodu. Aby system ten sprawował się bez zarzutów, konieczna jest sezonowa kalibracja czujnika ciśnienia w oponach, która pozwala na zmianę ustawień i poprawę precyzji pomiarów.
Jak działa czujnik ciśnienia w oponach w systemie bezpośrednim?
Bezpośrednie czujniki ciśnienia do opon znajdują się we wnętrzu każdego z kół, dzięki czemu są w stanie na bieżąco przesyłać informacje o ilości powietrza w ogumieniu. Odbywa się to za pośrednictwem podzespołu odpowiedzialnego za gromadzenie danych, który jest równie istotny dla prawidłowego funkcjonowania TPMS.
Wady bezpośredniego systemu TPMS
Problemy, które przynoszą czujniki ciśnienia do opon typu bezpośredniego, opierają się przede wszystkim na ich eksploatacji. Nie jest tajemnicą, że bezpośredni czujnik cisnienia w oponach jest stosunkowo kosztowny, dlatego powinno się unikać sytuacji, w których ten będzie musiał zostać wymieniony. Co więcej, czujniki ciśnienia w kołach muszą podlegać co pewien czas kalibracji, aby przystosować je do zmiany warunków bazowych.
Czy można wyłączyć czujniki ciśnienia w oponach?
W niektórych sytuacjach kierowca może być skłonny wyłączyć TPMS, aby nie musieć martwić się o jego błędy. Jest to czynność z reguły odradzana, warto mieć także na uwadze różnice różnych systemów – TPM Skoda może wymagać zupełnie innej obsługi, co czujniki ciśnienia w oponach Renault Scenic.