Czy dobre opony faktycznie są takie ważne?

W wielu wpisach na temat opon, na które trafimy w internecie, te czarne gumowe walce są wynoszone do rangi najważniejszego elementu samochodu. Elementu, od którego zależy nasze zdrowie i życie. Jesteśmy straszeni makabrycznymi scenariuszami wypadków spowodowanych złym stanem ogumienia i tragicznymi konsekwencjami. Ale czy faktycznie powinniśmy aż tak wiele uwagi przywiązywać do kwestii opon?

Cóż, odpowiedź na pytanie postawione w tytule moglibyśmy sprowadzić do krótkiego tak.  Wynika to z prostego faktu, o którym wspominaliśmy już przy okazji poprzednich wpisów. Chodzi o to, że opony to najważniejszy system bezpieczeństwa w samochodach. Można je nawet określić systemem bezpieczeństwa wszystkich innych systemów bezpieczeństwa.

Wystarczy zdać sobie sprawę z tego, że opony to jedyne, co łączy samochód z nawierzchnią. Wiemy, słyszeliście to już miliony razy. Ale nie zawsze zwraca się uwagę na to, że ta powierzchnia styku jest dla typowego samochodu osobowego, jak np. VW Golf, naprawdę niewielka.

Dobre opony i systemy elektroniczne w samochodzie

Przy oponach w popularnym rozmiarze 205/55 R16 całkowita powierzchnia styku wszystkich czterech opon z asfaltem jest zbliżona do powierzchni kartki A4. Od tej niewielkiej powierzchni zależy bardzo wiele. Właściwie zależy od niej wszystko, co związane z poruszaniem się samochodem.

Nie chodzi już nawet o drogę hamowania, odporność na aquaplaning czy przyczepność w zakręcie. Chociaż niewątpliwe też. Jest jednak jeszcze jeden ważny aspekt, o którym często się zapomina. Chodzi o to, że na tej niewielkiej powierzchni styku opony z asfaltem bazuje większość systemów bezpieczeństwa w samochodzie. Począwszy od ABS-u czy ESP przez napęd na wszystkie koła, kontrolę trakcji, zaawansowane systemy wektorowania momentu obrotowego aż po launch control.

Jeśli opony nie zapewnią optymalnej przyczepności, czyli w ujęciu kolokwialnym i w nawiązaniu do tematu tego tekstu nie będą dobre, to cała wysublimowana elektronika dbająca o trakcję naszego samochodu na niewiele się zda. Będzie interweniować zbyt pochopnie i zbyt często. Przyczyni się również do nadmiernej eksploatacji innych elementów samochodu przez niepotrzebne wzbudzanie elektroniki przyhamowującej poszczególne koła, by ustabilizować tor jazdy.

Dobre opony a komfort jazdy

Warto również pamiętać, że dobre opony przekładają się na komfort jazdy. Przede wszystkim ten akustyczny. Szum dobiegający z kół, a więc generowany przez opony ma bardzo duży udział w całkowitym szumie, jaki panuje w kabinie samochodu podczas jazdy. Producenci dwoją się i troją, aby go zminimalizować. Tworzą specjalne felgi z komorami akustycznymi niwelującymi hałas powstający na styku opon z nawierzchnią, stosują w oponach specjalne wypełnienie tłumiące hałas, montują grubsze, akustyczne szyby i mnóstwo materiału tłumiącego. Tymczasem złej jakości opony z nierówno zużytym bieżnikiem przekreślają te wszystkie starania i generują spory szum. A ten bardzo męczy w dłuższej trasie.

Właśnie dlatego wychodzimy z założenia, że dobre opony faktycznie są bardzo ważnym elementem samochodu. Jazda na starym, zbyt mocno lub/i nierówno zużytym ogumieniu wątpliwej jakości to proszenie się o kłopoty.

Dobre opony? Czyli jakie?

Pozostaje wyjaśnienie kwestii czym są te dobre opony? Czy dobre opony to te najlepsze i najdroższe, jakie można kupić?

Nic z tych rzeczy.

Dobre opony to takie, które są dobrze dobrane do naszych oczekiwań, tego, w jaki sposób korzystamy z pojazdu i dopasowane do samego samochodu. Dla niektórych z Was dobrą oponą będą budżetowe Dębice Passio 2, bo idealnie wpiszą się w Wasz spokojny charakter jazdy po mieście i będą odpowiednie do małego samochodu miejskiego. Dla innych dobrą oponą będą ekologiczne Hankook Kinergy Eco, a dla jeszcze innych Micheliny Pilot Sport o sportowym zacięciu.

Pamiętajcie więc, aby jeździć na oponach w dobrej kondycji odpowiednio dobranych do Waszych potrzeb. To wcale nie muszą być te najdroższe opony. Pomocą w doborze takich dobrych opon służą nasi konsultanci.