Czujnik temperatury silnika

Nie ulega wątpliwości, że silnik stanowi jeden z kluczowych podzespołów w każdym samochodzie. Element ten musi wykazywać pełna sprawność i niezawodność, aby jazda danym autem była komfortowa, wydajna i bezpieczna. Z uwagi na nieustanną i bardzo intensywną eksploatację, silnik musi radzić sobie z dość uciążliwymi warunkami, które wymagają od niego solidnej, wyspecjalizowanej konstrukcji. Istotna jest tutaj temperatura, w której układ ten musi funkcjonować. Odpowiednie nagrzanie pracującego silnika znajduje się pomiędzy 90°C a 100°C, dlatego, gdy temperatura zaczyna odstawać od normy, ryzyko usterki oraz obniżenie efektywności napędu stają się poważnymi problemami. Podczas jazdy nie ma miejsca na tego typu awarie, konieczna jest zatem stała kontrola. Nieoceniony bywa tu czujnik temperatury silnika, który pozwala odczytać tę kluczową informację.

Czujnik temperatury płynu chłodzącego ma znaczenie dla wydajności silnika

Rola czujnika jest istotna także z uwagi na wydajne operowanie silnikiem, które z kolei przekłada się na jego mniejsze zużycie oraz ograniczenie kosztów związanych z paliwem. Podstawową funkcją tego urządzenia jest monitorowanie temperatury płynu chłodzącego, co zawsze okazuje się pomocne, aby ustalić właściwe proporcje w mieszance paliwa i powietrza. W sytuacji, w której silnik jest rozgrzany, dawka paliwa nie powinna być szczególnie duża, natomiast gdy silnik jest zimny, warto zmniejszyć jego udział w tej mieszance.

Za co odpowiada czujnik temperatury płynu chłodzącego?

Jak już wspomniano, czujnik temperatury płynu chłodzącego silnika robi dokładnie to, na co wskazuje jego nazwa – sprawdza aktualne nagrzanie tej substancji. Aby na bieżąco informować kierowcę o temperaturze silnika, urządzenie to wysyła informacje do tablicy rozdzielczej i jednostki, która zajmuje się sterowaniem silnika. Dzięki danym zapewnionym przez ten element samochodowego pomaga zoptymalizować pracę silnika i uczynić jazdę wydajniejszą.

Uszkodzony czujnik temperatury – objawy

Przyczyny uszkodzenia czujnika temperatury mogą być różne, lecz zazwyczaj sprowadzają się one albo do usterek mechanicznych, albo do zwykłego zużycia wywołanego intensywną, długotrwałą eksploatacją. Nie powinno się bagatelizować takiej awarii, ponieważ naraża się swój samochód na poważniejsze konsekwencje.

Całe szczęście, objawy uszkodzenia czujnika temperatury nie są szczególnie trudne do zauważenia – wymienić można wśród nich:

·         zwiększone zużycie paliwa,

·         trudności w odpalaniu silnika,

·         zaburzenia pracy napędu,

·         zwiększona emisja tlenku węgla,

·         tendencja pojazdu do gaśnięcia.

Warto zaznaczyć, że potwierdzenie podejrzeń takiej usterki wymaga specjalistycznego wyposażenia do diagnostyki samochodowej.

Informacje o temperaturze silnika odczytasz z deski rozdzielczej.

Jak wszystkie najistotniejsze informacje o stanie samochodu, temperatura silnika może być odczytana z deski rozdzielczej, co w dzisiejszych czasach uznaje się za standard. Odpowiedzialny kierowca zawsze powinien mieć tę wartość na oku, aby móc wykorzystać uzyskane w ten sposób dane.

Wymiana czujnika temperatury

Uszkodzony czujnik temperatury płynu chłodzącego można naprawić, przywracając mu dawną sprawność. Niestety, z uwagi na położenie tego elementu i konieczność spuszczenia zawartego w nim płynu, proces ten może okazać się zbyt problematyczny i skomplikowany.

Alternatywą jest tu wymiana tego elementu. Po jego demontażu i wprowadzeniu części zamiennej warto upewnić się, że instalacja przebiegła w sposób prawidłowy, a także uzupełnić brakujące płyny chłodzące.

Prawidłowa temperatura silnika

Standardowy zakres temperatury pomiędzy 90°C a 100°C to prosty, a w większości przypadków uniwersalny wskaźnik odpowiedniego nagrzania silnika. Jeśli korzysta się z nowoczesnego i w pełni sprawnego czujnika, dostęp do informacji o temperaturze silnika ma się praktycznie cały czas. Wniosek nasuwa się więc sam – warto regularnie kontrolować funkcjonalność tego elementu i w pełni wykorzystać jego zalety, aby móc cieszyć się spokojną i wydajną jazdą samochodem.