- ABS – co to jest?
- Powszechnie uznaje się, że kupując samochód, należy mieć ogólny zakres wiedzy dotyczący wyposażenia. W ten sposób można zadbać o swoje bezpieczeństwo, komfort jazdy, ale również o to, by auto posiadało właściwe funkcje. Dużym zainteresowaniem wśród początkujących kierowców cieszą się między innymi ABS i czujniki parkowania. Czym właściwie jest ABS? Tak naprawdę zaliczany jest do elementów układu hamulcowego, a jego funkcją jest zapobieganie blokowaniu się kół w trakcie hamowania. Samochód, który posiada wspomniany element, uznawany jest za maksymalnie bezpieczny.
- ABS – jak działa?
- Jak sprawdzić czujnik ABS?
- Jak hamować z ABS?
- Hamowanie z ABS w zimie
- ESP – co to jest?
- Jak działa ESP?
- ESP na śniegu
Informacje
ESP – systemy bezpieczeństwa w samochodach
Posiadanie samochodu wiąże się z komfortem przemieszczania się z miejsca na miejsce. Jednocześnie od czasu do czasu należy przygotować się na koszty związane z wymianą opon, przeglądem, ubezpieczeniem, czy też naprawą. Przede wszystkim regularne dbanie o auto sprawia, że koszty użytkowania są znacznie niższe. Dlatego warto o tym pamiętać, jeśli chce się posiadać swój samochód.
ABS – co to jest?
Powszechnie uznaje się, że kupując samochód, należy mieć ogólny zakres wiedzy dotyczący wyposażenia. W ten sposób można zadbać o swoje bezpieczeństwo, komfort jazdy, ale również o to, by auto posiadało właściwe funkcje. Dużym zainteresowaniem wśród początkujących kierowców cieszą się między innymi ABS i czujniki parkowania. Czym właściwie jest ABS? Tak naprawdę zaliczany jest do elementów układu hamulcowego, a jego funkcją jest zapobieganie blokowaniu się kół w trakcie hamowania. Samochód, który posiada wspomniany element, uznawany jest za maksymalnie bezpieczny.
ABS – jak działa?
Posiadając samochód z ABS, bardzo wiele osób zastanawia się nad tym, w jaki sposób tak naprawdę działa. Otóż przede wszystkim należy pamiętać o tym, że nawet jeśli auto posiada w posiadaniu tego typu opcje, należy sprawdzić, czy wszystko działa w odpowiedni sposób. Sam ABS działa tak, że pulsacyjnie zmniejsza i zwiększa siłę hamowania w taki sposób, by samo koło znajdowało się na granicy poślizgu. Opony osobowe to również klucz do sukcesu. Ponieważ odpowiednio dobrane i systematycznie wymieniane gwarantują, że system ABS będzie działał w odpowiedni sposób. Właściwe funkcjonowanie samochodu to nie tylko dopilnowanie, by poszczególne układy były sprawne, ale sama czujność ze strony kierowcy także będzie miała duże znaczenie. Dlatego opony dostawcze powinny również być dostosowane do pojazdu, szczególnie jeśli jest on regularnie obciążany ładunkiem.
Jak sprawdzić czujnik ABS?
Przy uszkodzonym czujniku podstawowym objawem jest zapalona kontrolka od ABS. Ponadto przy każdej próbie hamowania pojawia się blokada kół. Często pojawia się również awaria innych układów. Dlatego warto sprawdzać co jakiś czas, czy wszystko funkcjonuje w odpowiedni sposób. Co może być przyczyną awarii? Może pojawić się przerwanie lub zwarcie kabli, jednak równie często zdarzają się duże luzy łożysk na kołach. Problemy z czujnikiem ABS mogą pojawić się także przy mechanicznych uszkodzeniach koła, dlatego, jeśli pojawi się jakiś problem z nimi, warto reagować szybko, gdyż w przeciwnym razie można będzie narazić się na dodatkowe koszty.
Jak hamować z ABS?
Prawidłowe działanie ABS to nie tylko sprawny układ, ale również właściwe zachowanie kierowcy. Właśnie dlatego należy zwrócić swoją uwagę na swoje zachowanie na drodze, ponieważ od niego w dużej mierze będzie zależał efekt. W sytuacji, gdy chce się skorzystać z układu ABS, należy przycisnąć pedał hamulca aż do samego końca i wytrzymać w tej pozycji aż do momentu, w którym samochód się całkowicie zatrzyma. Nawet jeśli istnieje konieczność ominięcia jakiejś przeszkody, należy wykonywać manewr, cały czas trzymając wciśnięty hamulec.
Hamowanie z ABS w zimie
Opony osobowe na zimę to podstawa. To właśnie dzięki nim można zapewnić sobie maksymalnie bezpieczną jazdę przy niesprzyjających warunkach atmosferycznych. Już delikatna siła nacisku na hamulec i niewielka prędkość pojazdu powodują, że ABS zaczyna działać. Dlatego opony dostawcze muszą być zimowe. Ponadto należy zwrócić uwagę na fakt, że samochody dostawcze często są obciążone załadunkami, co sprawia, że sprawność samochodu ma jeszcze większe znaczenie, gdyż zatrzymanie go w trudnych warunkach może stanowić trudność. Zimą droga hamowania się wydłuża, dlatego należy uwzględnić to w przypadku konieczności zatrzymania pojazdu. Gwałtowna próba skorzystania z ABS może prowadzić do wpadnięcia w poślizg.
ESP – co to jest?
Elektroniczny program stabilizacji jazdy, który jest stosowany od 1995 roku. Tak naprawdę umożliwia on zapanowanie nad pojazdem w sytuacji, gdy na drodze pojawia się niebezpieczeństwo. Wykorzystywany jest w momencie, w którym należy wykonać gwałtowne manewry przy ekspresowym pokonaniu zakrętu. Nie zawsze to śliskość drogi jest przyczyna utraty panowania nad pojazdem, ponieważ może być to spowodowane również zbyt dużą prędkością samochodu.
Jak działa ESP?
Zastosowanie ESP to przede wszystkim możliwość bezpiecznego wyjścia z przeróżnych niebezpiecznych sytuacji na drodze. Nie tylko zapobiega ślizganiu się kół, ale również ułatwia podjeżdżanie pod strome jezdnie. Tak naprawdę umożliwia komfortowe poruszanie się pojazdem, bez względu na prędkość, warunki atmosferyczne. Jednocześnie należy uwzględnić fakt, że mimo wszystko to również sposób prowadzenia samochodu będzie wpływał na bezpieczeństwo. Dlatego należy na każdym kroku pilnować, by był on odpowiedni.
ESP na śniegu
ESP jest szczególnie przydatny, jeśli chodzi o warunki atmosferyczne, które panują w czasie zimy. Dlatego warto zwrócić na to swoją uwagę, by móc wykorzystać jego funkcje w sytuacjach, z którymi można się wtedy spotkać. Zapewnia maksymalne bezpieczeństwo, co jest ogromną pomocą dla kierowcy. Umożliwia poruszanie się po drodze i zapobiega wypadaniu z niej, nawet jeśli pokonuje się zakręty. Opony osobowe, które będą dobrane do pory roku, również wpływają na skuteczność tego systemu. Dlatego należy dopilnować, by zmieniać je okresowo i sprawdzać ich stan.