Test opon zimowych ADAC 2020 w rozmiarze 185/65 R15

Zbliża się zima, a zatem wszyscy użytkownicy dróg powinni czym prędzej rozejrzeć się za odpowiednimi dla ich samochodu oponami, które zapewnią im komfort i przede wszystkim bezpieczeństwo w trudnych warunkach atmosferycznych? Jak wypadły w tym roku opony, które wzięły udział w wymagających testach ADAC? Pod lupą znalazł się rozmiar 185/65/15R.

Zwycięski Dunlop Winter Response 2 185/65 R15

Prawdopodobnie każdy kierowca kojarzy markę Dunlop. Ten nienajnowszy już model giganta zwyciężył w tym roku, zostawiając za swoimi plecami w prestiżowym teście ADAC Kleber Krisalp HP3, oraz Pirelli Cinturato Winter.

Dunlop Winter Responce został szczególnie wyróżniony między innymi za doskonałą przyczepność podczas jazdy na śniegu. Dodatkowo świetnie zachowuje się zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Co więcej – jazda na tych oponach wiąże się również ze zmniejszonym zużyciem paliwa. Długotrwałe prace nad projektem konstrukcji tego modelu przyniosły doskonałe rezultaty. Opona dzięki równomiernie rozłożonej sile nacisku jest dużo mniej eksploatowana, dzięki czemu dłużej można będzie się cieszyć z jej użytkowania. 

Słabe strony? Owszem – hałas. W tym wypadku trudno spodziewać się rewelacyjnych wyników, gdyż żadne zimówki nigdy nie rozpieszczają akustycznie. Opony całoroczne zresztą również.

Niespodziewane miejsce Kleber Krisalp HP3

Dużym zaskoczeniem szczególnie dla laików jest zajęcie drugiego miejsca w teście ADAC, Kleber Krisalp HP3. Opona tak naprawdę ze średniej półki, osiągnęła w nim dużo lepsze rezultaty niż giganci z tak zwanej półki premium, przy nieporównywalnie niższych kosztach zakupu.

Co ciekawe, o ile opona Kleber zanotowała gorsze rezultaty w kluczowym dla wyników porównaniu jazdy na mokrej i zaśnieżonej nawierzchni z Dunlop, to w przypadku trwałości i przyczepności na suchej drodze, pokonała znanego rywala.

Mieszanka gumowa zastosowana w tym modelu świetnie pracuje w niskiej temperaturze i wspomaga tym samym auto podczas hamowania. Dodatkowo doskonałe rozmieszczenie rowków i lameli na bieżniku, pozwala zachować dobrą przyczepność przy zmieniających się warunkach atmosferycznych. 

Podium dla Pirelli Cinturato Winter

Ostatnie, trzecie miejsce na podium zajęła opona - kojarząca się głównie ze sportami motorowymi - od włoskiego Pirelli. Ten zdecydowanie sportowy model osiągnął najlepsze wyniki w odniesieniu do poziomu hałasu. Jazda na nich jest bardzo przyjemna i komfortowa. Innym i zdecydowanie ważniejszym aspektem, który zresztą wprowadził Pirelli na podium - zaraz za plecami biorącej udział w teście ADAC Kleber Krisalp HP3, było doskonałe zachowanie swoich właściwości podczas jazdy zarówno na mokrej, suchej, oraz zaśnieżonej nawierzchni.

Jazda na tych włoskich oponach, wiąże się jednak ze zwiększonym wynikiem spalania. Jej żywotności również nie można zapisać po stronie plusów. Niemniej jednak jest to bardzo udany model, w którym zróżnicowane lamele są w stanie poprawić zarówno przyczepność i stabilność, a proces manewrowania staje się przyjemnością.

Które opony do zadań specjalnych?

Na podium wymagającego testu trafiły opony klasy premium, czyli Pirelli i Dunlop, oraz mniej znana, ale jednocześnie polecana przez 99% swoich użytkowników opona Kleber. 

Oczywiście testy rządzą się swoimi prawami i każda z wyżej wymienionych musi spełniać jak najwyższe standardy, ale został również przeprowadzony ranking poszczególnych kategorii takich, jak chociażby jazda na suchej nawierzchni. 

W tej kategorii testu ADAC, Kleber Krisalp HP3 nie miał sobie równych, wyprzedzając Michelin Alpin A4 i Dunlop Sp Winter Response 2.

Na mokrej nawierzchni najlepiej sprawdziły się opony Continental WinterContact TS860, przed Dunlop SP Winter Response 2, oraz Goodyear UltraGrip 9.

Jazda po śniegu to wspólne zwycięstwo Dunlop SP Winter Response 2 i Sava Eskimo S3+. Tuż za ich plecami znalazła się opona Nokian WR D4.

W kategorii jazda na lodzie, pierwsze miejsce zajęła opona Davanti Wintoura, a kolejne miejsca to wspólnie: Michelin Alpin A4 , Nokian WR D4, Gislaved Euro*Frost 6, Sava Eskimo S3+, oraz Viking WinTech.

Trudnym wyborem było wyłonienie zwycięzcy w kategorii na najniższy poziom hałasu. Cztery marki uzyskały w tym teście identyczny rezultat i były to Pirelli Cinturato Winter, Continental WinterContact TS860, Gislaved Euro*Frost 6, Toyo Snowprox S943. Co ciekawe, zabrakło wśród zwycięzców – wydawać by się mogło dobrej opony Uniroyal.

Najmniejsze spalanie z kolei osiągniemy jeżdżąc na oponach zwycięzcy całego testu, czyli Dunlop Winter Response 2, chociaż wspólnie z ogumieniem Davanti Wintoura. Na podium, nieznacznie za zwycięzcami tej kategorii, znalazł się również model Nokian WR D4 .

Jedyną bardzo dobrą oceną określającą żywotność ogumienia, może pochwalić się Michelin Alpin A4. Tutaj odniosła ona bezapelacyjne zwycięstwo. 

Jedyną bardzo dobrą oceną określającą żywotność ogumienia, może pochwalić się Michelin Alpin A4. Tutaj odniosła ona bezapelacyjne zwycięstwo.

Na co zwrócić uwagę podczas zakupu nowych opon?

Czynników, które mają wpływ na komfortowe użytkowanie opon jest całe mnóstwo. W wielu kategoriach można również rozpatrywać wszelkie za i przeciw konkretnemu modelowi. Co sprawia, że jednak wybieramy opony od Michelin, a nie przykładowo mniej znaną markę, która już „namieszała” w teście ADAC, Kleber Krisalp HP3?

Rozmiar zimowej opony 185/65/R15 jest jednym z najbardziej popularnych. Wynika to w dużej mierze z tego, że jest dość wąska i relatywnie wysokoprofilowa, co wpływa na jej dobre zachowanie w śniegu. Dodatkowym atutem jest cena. Należy pamiętać, że im wyższy rozmiar felgi i tym samym opony, tym kwota do zapłaty również będzie wyższa. 

W momencie, gdy znany jest już budżet, jaki chce się przeznaczyć na zakup, na pewno warto rozpocząć swoje poszukiwania idealnej opony od poznania opinii w internecie. Jest cała masa stron i grup na portalach społecznościowych poświęconych tematyce motoryzacji. Ten temat przewijał się przez nie setki razy i użytkownicy na pewno mają swoje typy, przyzwyczajenia i mogą wskazać dobre i złe strony danego modelu. 

Należy też pomyśleć, czy wybrana opona spełni swoje zadania na terenie, po którym się głównie przemieszczamy. Ogumienie, które sprawdzi się na autostradzie i przy dużych prędkościach, nie będzie doskonałe w warunkach miejskich i odwrotnie. W przypadku źle dokonanego wyboru, może wystąpić problem z hałasem wewnątrz auta, a to nigdy nie jest komfortowe. 

Trzeba również sprawdzić, jak wymarzony model zachowa się podczas hamowania na lodzie, mokrej i zaśnieżonej nawierzchni. Nie można się bać zapytać o radę specjalistów, chociażby w serwisach.

Jedno jest pewne – wybór idealnej opony nie będzie łatwy. Nie warto jednak oszczędzać kilku złotych, jeżeli w grę wchodzi bezpieczeństwo i komfort na drodze.