Opony wzmacniane: wady i zalety

Standardowe opony samochodowe posiadają określone parametry. Jednym z nich jest indeks nośności, który informuje, jakie maksymalne obciążenie może wytrzymać opona w trakcie jazdy z największą dopuszczalną prędkością. Zdarza się, że niektóre pojazdy potrzebują ulepszonej wersji ogumienie, które zniesie znacznie większe obciążenie niż zwykle. Wówczas z pomocą przychodzą producenci, oferujący wzmacniane opony.

Ich stosowanie może nieść za sobą wiele dodatkowych korzyści, zwłaszcza w kwestii bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Budową są znacznie bardziej wytrzymałe niż ich standardowe modele. Posiadają różne oznaczenia, a więc na rynku dostępne są opony XL, RFD, REF czy EXL. Na ich wybór decydują się wyłącznie kierowcy, którzy potrzebują ogumienia, zdolnego wytrzymać nie tylko większe obciążenie, ale również wyższe ciśnienie.

Opony wzmacniane – czym są?

Opona wzmacniana jest takim rodzajem ogumienia, które potrafi wytrzymać o wiele większe obciążenie oraz ciśnienie, niż standardowe ich modele. Proces ich wytwarzania wykorzystuje grubszą gumę, bardziej wytrzymałe materiały, a także zaawansowane technologicznie wzmocnienia. Dzięki temu tego typu opony prezentują znacznie lepsze parametry, zwłaszcza w zakresie nośności. Wynika to także z zastosowania odpowiedniej konstrukcji, która umożliwia kierowcom wykorzystanie większego poziomu ciśnienia wewnątrz opony.  Jest to szczególnie przydatne dla producentów pojazdów o ogromnej masie. Opony zimowe oraz letnie XL posiadają specjalne oznaczenia, które pozwalają odróżnić je od tradycyjnego ogumienia. Ich produkcją zajmują się koncerny, które reprezentują każdą klasę, a więc ekonomiczną, średnią oraz premium. Opony XL cieszą się dużym zainteresowaniem wśród właścicieli pojazdów o ogromnej masie.

 

Oznaczenie opon wzmacnianych

Na pierwszy rzut oka ogumienie wzmacniane niczym się nie różni od standardowych modeli. W obu przypadkach zewnętrzny ich wygląd jest niemal identyczny. Producenci stosują więc specjalne oznaczenia opon XL, aby łatwiej je było rozróżnić. Informują użytkownika o wykorzystaniu w procesie produkcyjnym udoskonalonej, bardziej wytrzymałej konstrukcji. Określone symbole umieszczane są obok innych parametrów, takich jak rozmiar, bieżnik czy nośność. Na powierzchni opony widnieje najczęściej napis Extra Load lub Reinforced. Oznaczają odpowiednio: podniesiona ładowność oraz wzmocniona. W zależności od koncernu można również spotkać takie literowe kody jak:

·         RF,

·         EXL,

·         RFD,

·         REF.

Jednak wykorzystuje się je coraz rzadziej na rzecz powszechnego już skrótu XL. Jego znaczenie jest odwrotne do symbolu SL, który odnosi się do standardowych modeli i stanowi standard load.

 

Czym się różnią opony wzmacniane od opon standardowych?

Wzmocnienie opony sprawia, że jej właściwości nośne ulegają znaczącej poprawie. Mogą więc znieść o wiele większe obciążenie niż standardowe modele. Jest to główna różnica. Producenci stosują w odniesieniu do nich także odmienne oznaczenia. Na tradycyjnym ogumieniu widnieje symbol SL, czyli Standard Load, natomiast udoskonalone opony oznaczone są skrótem XL, napisem Reinforced czy Extra Load. Różnice widoczne są również w samym procesie produkcyjnym. Choć ich zewnętrzna struktura jest identyczna, to wewnątrz opony XL zastosowano dodatkowe, bardziej wytrzymałe materiały, np. podwójną osnowę. Obecność wszystkich tych ulepszeń można dostrzec w jej stopce lub tuż pod bieżnikiem. Ma to na celu podniesienie parametrów ogumienia w zakresie nośności i ciśnienia. Z tego rozwiązania korzystają przede wszystkim właściciele pojazdów o ogromnej masie.

 

Czym się charakteryzują opony wzmacniane?

Opony wzmacniane XL wyróżniają się na tle standardowych modeli wyższym indeksem nośności. Wzrasta on proporcjonalnie do poziomu ciśnienia, które może znaleźć się w kołach. Udoskonalone ogumienie pozwala na napompowanie znacznie większej jego ilości. Rozwiązanie to stosowane jest w przypadku pojazdów, które dysponują homologacją. Zyskują one znacznie lepsze osiągi w zakresie prędkości. Zwykle to producent wydaje odpowiednie zalecenia dotyczące tego, czy w danym pojeździe powinny zostać użyte opony wzmacniane C. Jeżeli zajdzie taka konieczność, należy je zamontować. Niektórzy kierowcy aut osobowych także decydują się na ich wykorzystanie. Jednak nie przyniesie im to aż tak wyraźnych korzyści, jak ma to miejsce w przypadku cięższych pojazdów.

 

Opony XL – zalety i wady

Symbol XL na oponie oznacza, że jest to model wzmocniony. Do zalet tego rodzaju ogumienia należy:

·         wyższa nośność, pozwalająca na osiąganie większych prędkości,

·         dłuższa żywotność,

·         większa odporność na uszkodzenia mechaniczne,

·         lepsza przyczepność,

·         większa sztywność,

·         wyższa odporność na przeciążenia,

·         lepsze właściwości trakcyjne,

·         skuteczne przenoszenie mocy pojazdów na drogę.

 

Wśród wad opon XL Extra znajdują się:

·         wyższe koszty eksploatacji,

·         wyższy poziom emitowanego hałasu,

·         większe opory toczenia,

·         większe zużycie paliwa,

·         delikatne pogorszenie komfortu jazdy,

Właściciele pojazdów o ogromnej masie decydują się na zastosowanie opon wzmocnionych, zgodnie z zaleceniami producenta. Dzięki temu ogumienie wytrzymuje znacznie większe obciążenia niż standardowe modele. Pojazd porusza się więc ze znacznie większą prędkością.

 

Opony XL – czy warto?

Wielu kierowców zastanawia się, czy powinni zastosować opony wzmocnione do osobówki. Standardowe samochody niewiele jednak skorzystają na właściwościach tego rodzaju ogumienia. Uzasadniona większa twardość opony może jedynie posłużyć w autach, których silniki posiadają dużą moc. Dzięki temu stabilniej będą zachowywać się na zakrętach, a także podczas znacznego przyspieszania czy nagłego hamowania. Jednak zdaniem producentów takie udoskonalenia przeznaczone są wyłącznie dla pojazdów, które mają często ogromne masy. Aby zwiększyć swoją prędkość, potrzebują takich opon, których ciśnienie będzie w stanie znieść dodatkowe, znacznie wyższe niż normalnie obciążenie. Rozwiązanie to jest wykorzystywane także w przypadku aut sportowych. Wyraźne poprawia ono ich osiągi.