Standardowe opony samochodowe posiadają określone parametry. Jednym z
nich jest indeks nośności, który informuje, jakie maksymalne obciążenie może
wytrzymać opona w trakcie jazdy z największą dopuszczalną prędkością. Zdarza się,
że niektóre pojazdy potrzebują ulepszonej wersji ogumienie, które zniesie
znacznie większe obciążenie niż zwykle. Wówczas z pomocą przychodzą producenci,
oferujący wzmacniane opony.
Ich stosowanie może nieść za sobą wiele dodatkowych korzyści, zwłaszcza
w kwestii bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Budową są znacznie bardziej
wytrzymałe niż ich standardowe modele. Posiadają różne oznaczenia, a więc na
rynku dostępne są opony XL, RFD, REF
czy EXL. Na ich wybór decydują się wyłącznie kierowcy, którzy potrzebują
ogumienia, zdolnego wytrzymać nie tylko większe obciążenie, ale również wyższe
ciśnienie.
Opony wzmacniane – czym są?
Opona
wzmacniana jest takim rodzajem ogumienia, które potrafi
wytrzymać o wiele większe obciążenie oraz ciśnienie, niż standardowe ich
modele. Proces ich wytwarzania wykorzystuje grubszą gumę, bardziej wytrzymałe
materiały, a także zaawansowane technologicznie wzmocnienia. Dzięki temu tego
typu opony prezentują znacznie lepsze parametry, zwłaszcza w zakresie nośności.
Wynika to także z zastosowania odpowiedniej konstrukcji, która umożliwia
kierowcom wykorzystanie większego poziomu ciśnienia wewnątrz opony. Jest to szczególnie przydatne dla producentów
pojazdów o ogromnej masie. Opony
zimowe oraz letnie XL posiadają specjalne
oznaczenia, które pozwalają odróżnić je od tradycyjnego ogumienia. Ich
produkcją zajmują się koncerny, które reprezentują każdą klasę, a więc
ekonomiczną, średnią oraz premium. Opony
XL cieszą się dużym zainteresowaniem wśród właścicieli pojazdów o ogromnej
masie.
Oznaczenie opon wzmacnianych
Na pierwszy rzut oka ogumienie wzmacniane
niczym się nie różni od standardowych modeli. W obu przypadkach zewnętrzny
ich wygląd jest niemal identyczny. Producenci stosują więc specjalne oznaczenia opon XL, aby łatwiej je było
rozróżnić. Informują użytkownika o wykorzystaniu w procesie produkcyjnym
udoskonalonej, bardziej wytrzymałej konstrukcji. Określone symbole umieszczane
są obok innych parametrów, takich jak rozmiar, bieżnik czy nośność. Na
powierzchni opony widnieje najczęściej napis Extra Load lub Reinforced.
Oznaczają odpowiednio: podniesiona ładowność oraz wzmocniona. W zależności od
koncernu można również spotkać takie literowe kody jak:
·
RF,
·
EXL,
·
RFD,
·
REF.
Jednak wykorzystuje się je coraz rzadziej na rzecz powszechnego już
skrótu XL. Jego znaczenie jest odwrotne do symbolu SL, który odnosi się do
standardowych modeli i stanowi standard load.
Czym się różnią opony wzmacniane od opon standardowych?
Wzmocnienie
opony sprawia, że jej właściwości nośne ulegają znaczącej poprawie. Mogą
więc znieść o wiele większe obciążenie niż standardowe modele. Jest to główna
różnica. Producenci stosują w odniesieniu do nich także odmienne oznaczenia. Na
tradycyjnym ogumieniu widnieje symbol SL, czyli Standard Load, natomiast
udoskonalone opony oznaczone są skrótem XL, napisem Reinforced czy Extra Load.
Różnice widoczne są również w samym procesie produkcyjnym. Choć ich zewnętrzna
struktura jest identyczna, to wewnątrz opony
XL zastosowano dodatkowe, bardziej wytrzymałe materiały, np. podwójną
osnowę. Obecność wszystkich tych ulepszeń można dostrzec w jej stopce lub tuż
pod bieżnikiem. Ma to na celu podniesienie parametrów ogumienia w zakresie
nośności i ciśnienia. Z tego rozwiązania korzystają przede wszystkim
właściciele pojazdów o ogromnej masie.
Czym się charakteryzują opony wzmacniane?
Opony
wzmacniane XL wyróżniają się na tle standardowych modeli
wyższym indeksem nośności. Wzrasta on proporcjonalnie do poziomu ciśnienia, które
może znaleźć się w kołach. Udoskonalone ogumienie pozwala na napompowanie
znacznie większej jego ilości. Rozwiązanie to stosowane jest w przypadku
pojazdów, które dysponują homologacją. Zyskują one znacznie lepsze osiągi w
zakresie prędkości. Zwykle to producent wydaje odpowiednie zalecenia dotyczące
tego, czy w danym pojeździe powinny zostać użyte opony wzmacniane C. Jeżeli zajdzie taka konieczność, należy je
zamontować. Niektórzy kierowcy aut osobowych także decydują się na ich
wykorzystanie. Jednak nie przyniesie im to aż tak wyraźnych korzyści, jak ma to
miejsce w przypadku cięższych pojazdów.
Opony XL – zalety i wady
Symbol XL na oponie
oznacza, że jest to model wzmocniony. Do zalet tego rodzaju ogumienia należy:
·
wyższa nośność, pozwalająca na osiąganie
większych prędkości,
·
dłuższa żywotność,
·
większa odporność na uszkodzenia mechaniczne,
·
lepsza przyczepność,
·
większa sztywność,
·
wyższa odporność na przeciążenia,
·
lepsze właściwości trakcyjne,
·
skuteczne przenoszenie mocy pojazdów na drogę.
Wśród wad opon XL Extra
znajdują się:
·
wyższe koszty eksploatacji,
·
wyższy poziom emitowanego hałasu,
·
większe opory toczenia,
·
większe zużycie paliwa,
·
delikatne pogorszenie komfortu jazdy,
Właściciele pojazdów o ogromnej masie decydują się na zastosowanie
opon wzmocnionych, zgodnie z zaleceniami producenta. Dzięki temu ogumienie
wytrzymuje znacznie większe obciążenia niż standardowe modele. Pojazd porusza
się więc ze znacznie większą prędkością.
Opony XL – czy warto?
Wielu kierowców zastanawia się, czy powinni zastosować opony wzmocnione do osobówki.
Standardowe samochody niewiele jednak skorzystają na właściwościach tego
rodzaju ogumienia. Uzasadniona większa twardość
opony może jedynie posłużyć w autach, których silniki posiadają dużą moc.
Dzięki temu stabilniej będą zachowywać się na zakrętach, a także podczas
znacznego przyspieszania czy nagłego hamowania. Jednak zdaniem producentów
takie udoskonalenia przeznaczone są wyłącznie dla pojazdów, które mają często
ogromne masy. Aby zwiększyć swoją prędkość, potrzebują takich opon, których
ciśnienie będzie w stanie znieść dodatkowe, znacznie wyższe niż normalnie
obciążenie. Rozwiązanie to jest wykorzystywane także w przypadku aut
sportowych. Wyraźne poprawia ono ich osiągi.