Bez względu
na rodzaj ogumienia, jego odpowiednie przechowywanie zimą lub latem na kolejny
sezon, podobnie jak właściwe jego montowanie i pompowanie – ma największy wpływ
na jakość jazdy oraz bezpieczeństwo w podróży. Chociaż coraz większą
popularność zyskują opony całoroczne, to dla osób ceniących sobie optymalne warunki
prowadzenia, martwiących się np. przyczepnością pojazdu w skrajnie niesprzyjających
warunkach – opona zimowa sprawdzi się na pewno lepiej w warunkach obniżonej
przyczepności jak i nagłego spadku temperatury. Oczywiście o ile poziom
ciśnienia w takiej oponie jest prawidłowy – jak to sprawdzić?
Ciśnienie w oponach
Jednym z
pierwszych i najważniejszych zagadnień związanych z ciśnieniem powietrza
wewnątrz opony samochodowej, jest sama kwestia pozyskania informacji na ten
temat. Oczywiście sama opona samochodowa posiada na sobie odpowiednie
oznaczenia producenta, które wskazują nie tylko kierunek ich montażu, ale
również kluczowe parametry techniczne, a wśród nich maksymalne dopuszczalne czy
zalecane ciśnienie opon zimowych. Okazuje się jednak, że w stosunku do ogumienia,
danego modelu opony czy tym bardziej konkretnego modelu pojazdu – pojawiają się
różne rodzaje wskazanych ciśnień. Warto więc przed podjechaniem do kompresora i
uzupełnieniem powietrza w oponach zimowych dokładnie prześledzić te informacje
– bezpośrednio od producenta. W tym miejscu kierowca czy użytkownik albo właściciel
samochodu może spotkać się z takim pojęciem jak homologowane ciśnienie opony zimowej.
Czym jest ciśnienie homologowane?
Słowo
homologacja oznacza uzyskanie przez dany pojazd mechaniczny stosownego
uprawnienia do poruszania się drogami publicznymi w danym kraju. Aby więc
producent samochodów mógł sprzedawać samochody na dany rynek, które następnie
będą mogły poruszać się po wszystkich drogach – musi przejść proces
homologacji, czyli weryfikacji wszystkich parametrów technicznych, systemów
bezpieczeństwa i metod konstrukcyjnych. Producent auta zgłasza do homologacji
wszystkie informacje dotyczące pojazdu, a ciśnienie
w zimowych oponach, podobnie jak w
ogumieniu letnim – jest tam precyzyjnie określone. Trzeba o tym pamiętać przed
uzupełnieniem powietrza w opinie np. na stacji benzynowej, ponieważ niektórzy
użytkownicy pojazdów mają tendencję do poszukiwania takich informacji np. w
Internecie, gdzie nie ma możliwości precyzyjnego określenia, czy wskazana
wartość jest faktycznie homologowana dla użytkowanego pojazdu.
Jakie ciśnienie w oponach zimowych – podstawowe porady.
Prawidłowe ciśnienie w oponach zimowych wyrażane może być w barach lub
atmosferach i w przypadku posiadania np. wyłącznie informacji o dopuszczalnej
ilości atmosfer w oponie, konieczne może być przeliczenie i przekonwertowanie
jednej wartości w drugą. Jednak to nie oznakowanie opony zimowej powinno być
kluczowe dla właściciela czy kierującego pojazdem przy decydowaniu o tym, do
jakiej wartości należy uzupełnić ewentualne braki powietrza w ogumieniu.
Kluczowe dla użytkownika samochodu muszą być wskazania producenta pojazdu,
które znaleźć można najszybciej w książce pojazdu, stanowiącą zawsze integralną
instrukcję obsługi dołączaną przez producenta do każdego modelu opuszczającego
jego fabrykę. Nie mając jej przy sobie warto poszukać tabliczki znamionowej,
ukrywanej najczęściej przy progu drzwi lub wlewie paliwa – jest to element
przytwierdzony na stałe do konstrukcji samochodu, w którym producent również
wskazuje prawidłowy zakres ciśnienia dopuszczalnego na przedniej oraz tylnej
osi danego pojazdu. Bardzo często informacje te podzielone są również w zależności
od konkretnego modelu pojazdu, ponieważ nawet nieznaczne różnice w masie, mocy
silnika albo konstrukcji pojazdu mogą wyraźnie wpłynąć na ilość zalecanego
powietrza w ogumieniu.
Zimowe warunki to prawdziwy test dla każdego ogumienia
Opony zimowe muszą być dość specyficzne i
zaawansowane – z jednej strony, muszą zapewniać wyższą przyczepność na śliskiej
powierzchni, z drugiej natomiast strony muszą być odporne na bardzo niskie
temperatury otoczenia, chociaż podczas samego toczenia się powstaje tarcie i
opór, a te wytwarzają energię cieplną rozgrzewającą ogumienie nawet w środku
zimy. Wszystkie te wzajemnie ścierające się siły i energie mogą być właściwie
opanowane i skierowane zgodnie z życzeniem projektantów samochodu tylko i
wyłącznie jeśli wszystkie cztery opony w samochodzie są tego samego modelu i są
napompowane do wartości wskazanej w homologacji.
Ciśnienie w oponach
a temperatura otoczeniaDo kanonu
wiedzy należy świadomość, że cząsteczki chemiczne – także te tworzące powietrze
oraz wodę – ulegają wraz z ich podgrzewaniem przyspieszeniu. Zderzają się ze
sobą, oddalając jednocześnie, więc w przypadku zarówno wody jak i powietrza
wraz ze wzrostem temperatury dochodzi do rozprężenia się konkretnego środka.
Jeśli więc powietrze w oponie ulega ciągłemu podnoszeniu temperatury –
ciśnienie w oponie będzie się zwiększało. Gdy natomiast opona ulega
wychłodzeniu i chłodzi się także powietrze w jej wnętrzu, ciśnienie w
oponach zimą spada. Dlatego tak ważne jest, aby zwłaszcza zimą i
szczególnie przed długimi, wymagającymi trasami – skontrolować szczegółowo stan
ogumienia.
Regularna kontrola jest kluczem do prawidłowego funkcjonowania opon. Za niskie ciśnienie w oponach – skutki i zagrożenia
Zarówno
zimą jak i latem, niedopilnowanie odpowiedniego ciśnienia w oponach samochodu
może mieć fatalne skutki – przede wszystkim może doprowadzić do szybszej utraty
kontroli nad pojazdem, a także do wydłużenia drogi hamowania. W warunkach
letnich – przy wysokiej temperaturze otoczenia oraz suchej nawierzchni - nawet
opony z nieznacznymi brakami powietrza powinny umożliwić skuteczne sterowanie
samochodem oraz bezpieczne hamowanie. Jednak niewłaściwe ciśnienie powietrza
w oponach zimowych może mieć już nieporównanie większe konsekwencje,
ponieważ niska temperatura na zewnątrz będzie prowadziła do dalszego obniżania
ciśnienia w oponach, a przez to ogromnego spadku walorów jezdnych pojazdu.
Natomiast zimą nawierzchnie drogowe wykazują się także zmniejszoną
przyczepnością i zwiększonym poślizgiem, więc wydłużenie drogi hamowania w
połączeniu z tymi warunkami zewnętrznymi stanowi kolosalne zagrożenie dla
zdrowia podróżujących.