Sklep internetowy z oponami – Dobierz opony online – Noweopony.pl

Informacje

Jak jeździć autem zimą?

4 marca 20234 min

Zima w europejskich warunkach bywa bardzo trudna dla kierowców. Pojawiają się skrajnie niskie temperatury i niedogodności takie, jak śnieg i lód na nawierzchni. Bardzo ważne jest wówczas stosowanie opon przeznaczonych do jazdy w takich warunkach, ale też stosowanie właściwej techniki. Jak jeździć autem zimą, aby czuć się bezpiecznie i potrafić zareagować właściwie w każdej sytuacji? Czy warto skorzystać ze specjalnych kursów oferowanych przez niektóre szkoły nauki jazdy?

Jak jeździć autem zimą

Zimą niezwykle istotne jest stosowanie się do najważniejszych zasad bezpieczeństwa. Kiedy tylko temperatura powietrza spadnie poniżej siedmiu stopni Celsjusza, koniecznie trzeba wymienić stare opony na opony zimowe – przed montażem koniecznie trzeba sprawdzić, czy bieżnik jest wystarczający i opony nadają się jeszcze do jazdy. Dobre jakościowo zimowe opony znacznie podnoszą poziom bezpieczeństwa, ponieważ idealnie przylegają do nawierzchni i nie ślizgają się po lodzie, śniegu, ani błocie.

Kolejną kwestią jest zastosowanie właściwej techniki jazdy. W trudnych warunkach trzeba poruszać się znacznie wolniej, niż latem, a jednocześnie pamiętać o najważniejszych zasadach, które zapobiegają wpadnięciu w poślizg.

Jak podjechać pod oblodzoną górkę

Bezpieczny podjazd pod wzniesienie, które jest oblodzone, wymaga sporego doświadczenia. Na pewno trzeba się do tego manewru przygotować. Co polecają zawodowi kierowcy?

  • Zachowanie odpowiedniego odstępu od samochodów znajdujących się z przodu lub odczekanie, aż znajdą się na wzniesieniu,
  • unikanie zatrzymywania się w trakcie wykonywania manewru,
  • utrzymanie stałej prędkości jazdy, która jest adekwatna do warunków,
  • przed rozpoczęciem manewru bardzo ważne jest ustawienie odpowiedniego biegu, aby nie było konieczności jego redukcji w trakcie jazdy.

Jeśli zimą stoimy w korku na wzniesieniu, najważniejsze jest zachowanie odpowiedniej odległości. Hamowanie na śliskiej nawierzchni nie jest tak łatwe, jak w normalnych warunkach i dodatkowa odległość od innych pojazdów może okazać się kluczowa dla zachowania bezpieczeństwa.

Jak hamować zimą

Zwykle możliwe jest bezpieczne przeprowadzenie manewru hamowania. Nie zawsze jednak na drodze taka możliwość istnieje. Konieczność awaryjnego hamowania może sprawić, że tylna oś pojazdy, pomimo działającego ABS-u zacznie wysuwać się z toru jazdy. Należy wówczas szybko dokonać oceny sytuacji. Można hamować dalej, ryzykując dalsze wychylanie się samochodu z toru lub zwolnić na chwilę pedał hamulca, prostując w ten sposób tył. Niestety, refleks kierowcy jest tu kluczowy, ponieważ im później podejmiemy decyzję w trakcie jazdy, tym trudniej będzie nam uzyskać prawidłowy tor jazdy.

Jak zjeżdżać z góry samochodem w zimie

Bywa, że w czasie zjazdu z górki przyczepność opon jest niewystarczająca i nie może ono wytracić prędkości i bezpiecznie zatrzymać się. Nawet profesjonalne zimowe opony Dębica i innych renomowanych producentów mogą nie poradzić sobie z nadmierną prędkością. W takich sytuacjach konieczna jest szybka analiza. Być może najbezpieczniejszym manewrem okaże się wjechanie w zaspę śnieżną. Jest to korzystniejsze rozwiązanie, niż wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle lub zderzenie z innym pojazdem.

Jazda po lodzie autem - co warto wiedzieć?

Zimą, nawet jazda autem po lodzie może być całkiem bezpieczna, jeśli pojazd wyposażony jest w sprawne hamulce i opony zimowe z dobrym bieżnikiem. Na drodze może nas jednak spotkać sytuacja, gdzie najlepsze opony napotykają na trudności. Lód i zbity, bardzo twardy śnieg tworzą nawierzchnię wyjątkowo śliską i niebezpieczną. Jak jeździć po lodzie, aby uniknąć kolizji i poślizgów?

Jadąc po lodzie zwykle tracimy przyczepność, o czym dowiadujemy się w momencie, kiedy chcemy wykonać manewr zakrętu lub zahamować. Jeśli samochód sprawia wrażenie pływającego, a układ kierowniczy jest nieco luźny – na pewno poruszamy się po lodzie. Przy próbie zahamowania samochodem z systemem ABS, hamulec zacznie od razu pulsować.

Jak zachować się w takiej sytuacji?

  • Nigdy nie należy panikować,
  • manewry powinny być wykonywane jak najdelikatniej,
  • nie wolno gwałtownie przyspieszać, hamować, ani skręcać.

Jak wyjść z poślizgu przedni napęd

Trzeba w takiej sytuacji pamiętać o zasadzie wciśniętego gazu. Za duże obroty mogą sprawić, że auto straci jeszcze bardziej przyczepność. Koła samochodu muszą obracać się niewiele szybciej, niż te obracające się w swobodny sposób.

Hamowanie na śliskiej nawierzchni takim samochodem polega na unikaniu używania hamulców i nie hamowaniu silnikiem. Należy delikatnie wciskać pedał gazu i nie dopuszczać do za dużej różnicy prędkości obrotowej pomiędzy kołami napędzanymi i tymi, które kręcą się swobodnie.

Wychodzenie z poślizgu tylny napęd

Sposobem na poślizg w takim samochodzie jest wyprzedzanie ruchu poślizgu nadwozia przy pomocy kierownicy. Trzeba zastosować tak zwaną kontrę. Nie używamy hamulców, a hamujemy przy pomocy silnika. Gaz należy ujmować w sposób delikatny i nie wolno wykonywać żadnych gwałtownych manewrów.

Jak wyjść z poślizgu 4x4

Bardzo ważna jest właściwa technika jazdy po lodzie autem z takim napędem. Zazwyczaj wystarczy kontra, którą łączy się z lekkim ujęciem lub dodaniem gazu. Auta z napędem 4x4 znacznie rzadziej wpadają w poślizgi i zwykle nie ma trudności z ich wyprowadzeniem, jeśli stosujemy się do podstawowych zasad bezpieczeństwa i jedziemy z właściwą prędkością, stosując opony zimowe w dobrej kondycji.

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Każdemu kierowcy z dłuższym stażem wydaje się, że wyrobił sobie odpowiednią pozycję ciała w trakcie jazdy i jest ona prawidłowa. Najczęściej jednak kierujemy się tu wygodą i pozycja ciała jest leżąca, a na kierownicy trzymamy wyprostowane ręce. Ten sposób prowadzenia samochodu bardzo utrudnia jednak wykonywanie szybkich i gwałtownych manewrów.

Prawidłowa jazda samochodem wymaga przyjęcia odpowiedniej, ergonomicznej i bezpiecznej pozycji. Należy ustawić siedzisko fotela tak, aby naciskając na sprzęgło, noga mogła pozostać nieco zgięta. Oparcie zaś powinno być ustawione nieco bardziej pionowo. Takie ustawienie pozwoli, aby kręgosłup w naturalny sposób amortyzował wstrząsy, które mogą zaburzać działania błędnika i nasze wyczucie równowagi.

Jak trzymać kierownicę

Kiedy wyregulujemy już właściwie fotel, warto zrobić to również z kierownicą. Należy ją ustawić w takiej odległości od kierowcy, aby trzymać ją w górnym punkcie przy pomocy lekko ugiętej ręki. Taka pozycja pozwala na błyskawiczne reakcje, nawet w bardzo trudnych warunkach. Bardzo istotne jest to, aby o każdej porze roku kierownicę trzymać zawsze obiema rękoma. Wówczas nawet przy przebiciu opony, unikniemy wyrwania kierownicy z dłoni, co mogłoby się skończyć tragicznie.

Znajdź opony w naszym sklepie

Sezon