Opony nowe czy używane? Poradnik

Odpowiednio dobrane ogumienie samochodu jest gwarancją komfortowej oraz bezpiecznej jazdy. Ich prawidłowa przyczepność minimalizuje ryzyko spowodowania groźnej kolizji, w wyniku której zagrożone jest życie i zdrowie samego kierowcy, jak również pozostałych uczestników ruchu drogowego. Nie należy więc ignorować tej kwestii ani na niej oszczędzać. Właściciele swoich pojazdów od zawsze zderzają się z tym samym dylematem: wybrać opony nowe czy używane. Każde rozwiązanie posiada swoje plusy i minusy. Zupełnie nowe opony letnie mogą mieć astronomiczne ceny, z kolei ich używane odpowiedniki nierzadko są już nadmiernie wyeksploatowane. Wybierając ogumienie, należy zwrócić uwagę na wiele ważnych czynników.

Zużyte opony – kiedy wymienić?

Niezależnie, na jaki typ ogumienia padł wybór, kierowcy najczęściej kupują opony nowe i używane w sezonie jesienno-zimowym. Ich wymiana jest konieczna, gdy średnia dobowa temperatura oscyluje około 7 stopni Celsjusza, a na drogach pojawia się oblodzenie. Zarówno zimowe, jak i letnie opony używane należy też zmienić, gdy stopień ich zużycia jest na tyle wysoki, że uniemożliwia bezpieczną jazdę. Na ten stan wskazują wszelkie:

  • ·         uszkodzenia, 
  • ·         pęcherze,
  • ·         przecięcia 
  • ·         nierówności.

Według większości producentów opony powinny zostać wymienione po 5 lub 6 latach od ich wyprodukowania. Wówczas warto udać się do serwisu wulkanizacyjnego, gdzie można nabyć zarówno opony używane, jak i nowe.

Bieżnik opony

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa minimalną wysokość bieżnika reguluje TWI, czyli graniczny wskaźnik zużycia opony. Jeżeli nie został on określony, wartość ta wynosi minimum 1,6 mm, przy czym dla autobusów jest to poziom 3 mm. TWI może obowiązywać zarówno letnie, jak i zimowe opony używane. Kierowcy powinni więc zwrócić uwagę na ten parametr podczas dokonywania zakupu ogumienia. Można go w bardzo łatwy sposób sprawdzić, ponieważ znajduje się na bocznej powierzchni opony. Równie skuteczną metodą jest wykorzystanie specjalnego miernika głębokości bieżnika czy suwmiarki. Prawo wskazuje, że można stosować opony używane letnie, mające wysoki poziom zużycia powierzchni czołowej.

Minimalny bieżnik opony zimowej

Wybierając używane opony zimowe lub letnie, należy pamiętać, że minimalna głębokość ich bieżnika nie może być mniejsza niż 4 mm. Tylko taki poziom gwarantuje bezpieczną jazdę na oblodzonej, ośnieżonej czy mokrej nawierzchni. Kierowca nie straci wówczas sterowności i przyczepności. Nabywając nawet opony jak nowe, których bieżnik znajduje się na najniższym poziomie 1,6 mm, znacząco wzrasta ryzyko spowodowania groźnej kolizji, niosącej zagrożenie dla zdrowia i życia samego kierującego, jego pasażerów, a także pozostałych uczestników ruchu drogowego. Warto pamiętać, że dobre opony zimowe cechują się miękkością. Muszą też posiadać możliwie najgrubszy bieżnik.

Jakie opony używane warto kupić?

Ceny opon używanych zimowych oraz letnich są dużo niższe niż modeli nowych, niedawno wyprodukowanych. Jednak ich jakość pozostawia często wiele do życzenia. Zdarza się, że właściciel pojazdu zupełnie nieświadomie nabywa całkowicie wyeksploatowane ogumienie. Aby uniknąć tego błędu, który w przyszłości może przynieść przykre konsekwencje, warto wcześniej dokładnie się zorientować, gdzie kupić używane opony, reprezentujące równocześnie wysoką jakość. Przed nabyciem należy sprawdzić następujące ich parametry:

  • ·         wiek opony,
  • ·         wysokość bieżnika,
  • ·         zawartość kompletu,
  • ·         czas użytkowania.

Tylko tak można ograniczyć ryzyko związane z zakupem używanych opon.

Korzystna cena, gwarancja, pewność – nowe opony ekonomiczne

Kupno opon używanych zawsze wiąże się z dużym ryzykiem. Ogumienie może być bowiem nadmiernie wyeksploatowane, posiadać pęknięcia, pęcherze, nacięcia i nierówności, a także minimalny poziom bieżnika. To wszystko wyraźnie zwiększa niebezpieczeństwo spowodowania groźnego wypadku na drodze. Należy więc zrezygnować ze stosowanie tego rodzaju modeli. Warto jednak rozważyć zakup nowych opon, ale pochodzących z nieco tańszej klasy ekonomicznej. Zwykle pochodzą one od mniej znanych producentów chińskich, japońskich czy koreańskich. Ich jakość potwierdzają pozytywnie zaliczone testy. Jest to wymóg stawiany azjatyckim koncernom przez Unię Europejską.

Opony używane – zalety i wady zakupu

Używane opony letnie czy zimowe posiadają następujące zalety:

  • ·         niska cena – za równowartość jednej lub dwóch nowych opon można nabyć cały komplet ich używanych odpowiedników,
  • ·         ekologiczny zakup – wybierając opony używane, kierowca przyczynia się do ograniczenia ilości odpadów, trafiających do środowiska,
  • ·         stan techniczny – po dokładnych oględzinach, opona używana może wykazywać właściwe parametry techniczne.

Opony samochodowe używane letnie oraz zimowe mają następujące wady:

  • ·         zły stan techniczny – używane opony mogą posiadać nierówności, pęcherze, nacięcia,
  • ·         ryzyko na drogach – mniejsza przyczepność i niski bieżnik grożą utratą sterowności,
  • ·         krótsza żywotność opon używanych.

Zakup ogumienia z drugiej ręki niemal zawsze wiąże się z ryzykiem obecności ukrytego defektu czy wady fabrycznej.

Minimalny bieżnik opony letniej

Wybierając opony letnie używane, należy pamiętać, że poziom bieżnika nie może być mniejszy niż 3 mm. Tylko tak ogumienie będzie w stanie prawidłowo odprowadzać wodę. Dzięki temu ryzyko poślizgu hydrodynamicznego jest minimalne, a prowadzenie pojazdu bardziej komfortowe i bezpieczne. Sprawny technicznie bieżnik nie powinien także uginać się na skutek nacisku palca. Opony używane muszą posiadać co najmniej dwukrotnie grubszy bieżnik niż jego obowiązkowa minimalna wartość – 1,6 mm.

Jaka data produkcji?

Wielu kierowców zastanawia się, jak kupować używane opony, aby nie zostać oszukanym. Nabycie nadmiernie wyeksploatowanej opony wiąże się bowiem z dużym ryzykiem spowodowanie groźnych kolizji drogowych. Przed zakupem warto więc sprawdzić nie tylko głębokość bieżnika oraz stan techniczny ogumienia, czyli obecność pęknięć, pęcherzy czy nierówności, ale również wiek opony. Specjalne oznaczenie widnieje na jej bocznej powierzchni. Dlaczego jest to tak istotne? Z tego względu, że producenci zalecają wymianę opon po 5-6 latach od daty ich produkcji. Po tym czasie mieszanka gumowa stopniowo traci swoje właściwości.

Jaki czas użytkowania?

Wybierając nawet kilkuletnie używane letnie opony, można popełnić bardzo poważny błąd, który polega na niesprawdzeniu czasu ich użytkowania. Fakt, że data produkcji tego typu ogumienia nie jest odległa, nie oznacza, że znajduje się ono w dobrym stanie technicznym. Mogło być bowiem przez cały ten czas użytkowane, co znacząco pogłębiło zużycie. Z pewnością pojawiły się pewne nierówności, pęknięcia czy pęcherze. Duże znaczenie ma także sposób magazynowania. Opony używane, ale przechowywane z dala od promieni słonecznych, wilgoci i chemikaliów wykazują dłuższą żywotność. Dlatego też poza poziomem bieżnika warto również zwracać uwagę na wiek ogumienia i czas jego eksploatacji.

Na pewno komplet?

Nabywając zimowe czy letnie opony używane w komplecie, może dojść do sytuacji, w której ich stan techniczny będzie bardzo niski. Poza tym często okazuje się, że na komplet ten składają się wyłącznie opony zapasowe innych samochodów. Oznacza to, że nie zostanie spełniony warunek, mówiący, że opony tej samej osi powinny być bliźniacze, a więc posiadać taką samą głębokość bieżnika, rodzaj gum, rozmiar oraz markę. Użytkowanie takich modeli zwiększa ryzyko spowodowanie niebezpiecznych wypadków drogowych, niosących zagrożenie dla zdrowia i życia samego kierowcy, jego pasażerów oraz pozostałych uczestników ruchu.