Odpowiednio dobrane ogumienie samochodu jest
gwarancją komfortowej oraz bezpiecznej jazdy. Ich prawidłowa przyczepność
minimalizuje ryzyko spowodowania groźnej kolizji, w wyniku której zagrożone
jest życie i zdrowie samego kierowcy, jak również pozostałych uczestników ruchu
drogowego. Nie należy więc ignorować tej kwestii ani na niej oszczędzać.
Właściciele swoich pojazdów od zawsze zderzają się z tym samym dylematem:
wybrać opony nowe czy używane. Każde
rozwiązanie posiada swoje plusy i minusy. Zupełnie nowe opony
letnie mogą mieć astronomiczne
ceny, z kolei ich używane odpowiedniki nierzadko są już nadmiernie
wyeksploatowane. Wybierając ogumienie, należy zwrócić uwagę na wiele ważnych
czynników.
Zużyte opony – kiedy wymienić?
Niezależnie, na jaki typ ogumienia padł wybór,
kierowcy najczęściej kupują opony nowe i
używane w sezonie jesienno-zimowym. Ich wymiana jest konieczna, gdy średnia
dobowa temperatura oscyluje około 7 stopni Celsjusza, a na drogach pojawia się
oblodzenie. Zarówno zimowe, jak i letnie
opony używane należy też zmienić, gdy stopień ich zużycia jest na tyle
wysoki, że uniemożliwia bezpieczną jazdę. Na ten stan wskazują wszelkie:
- ·
uszkodzenia,
- ·
pęcherze,
- ·
przecięcia
- ·
nierówności.
Według większości producentów opony powinny
zostać wymienione po 5 lub 6 latach od ich wyprodukowania. Wówczas warto udać
się do serwisu wulkanizacyjnego, gdzie można nabyć zarówno opony używane, jak i nowe.
Bieżnik opony
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa
minimalną wysokość bieżnika reguluje TWI, czyli graniczny wskaźnik zużycia
opony. Jeżeli nie został on określony, wartość ta wynosi minimum 1,6 mm, przy
czym dla autobusów jest to poziom 3 mm. TWI może obowiązywać zarówno letnie,
jak i zimowe opony używane. Kierowcy
powinni więc zwrócić uwagę na ten parametr podczas dokonywania zakupu
ogumienia. Można go w bardzo łatwy sposób sprawdzić, ponieważ znajduje się na
bocznej powierzchni opony. Równie skuteczną metodą jest wykorzystanie
specjalnego miernika głębokości bieżnika czy suwmiarki. Prawo wskazuje, że
można stosować opony używane letnie,
mające wysoki poziom zużycia powierzchni czołowej.
Minimalny bieżnik opony zimowej
Wybierając używane
opony zimowe lub letnie, należy pamiętać, że minimalna głębokość ich
bieżnika nie może być mniejsza niż 4 mm. Tylko taki poziom gwarantuje
bezpieczną jazdę na oblodzonej, ośnieżonej czy mokrej nawierzchni. Kierowca nie
straci wówczas sterowności i przyczepności. Nabywając nawet opony jak nowe, których bieżnik
znajduje się na najniższym poziomie 1,6 mm, znacząco wzrasta ryzyko
spowodowania groźnej kolizji, niosącej zagrożenie dla zdrowia i życia samego
kierującego, jego pasażerów, a także pozostałych uczestników ruchu drogowego.
Warto pamiętać, że dobre opony zimowe cechują się miękkością. Muszą też posiadać możliwie
najgrubszy bieżnik.
Jakie opony używane warto kupić?
Ceny opon
używanych zimowych oraz letnich są dużo niższe niż modeli nowych, niedawno
wyprodukowanych. Jednak ich jakość pozostawia często wiele do życzenia. Zdarza
się, że właściciel pojazdu zupełnie nieświadomie nabywa całkowicie
wyeksploatowane ogumienie. Aby uniknąć tego błędu, który w przyszłości może
przynieść przykre konsekwencje, warto wcześniej dokładnie się zorientować, gdzie kupić używane opony,
reprezentujące równocześnie wysoką jakość. Przed nabyciem należy sprawdzić
następujące ich parametry:
- ·
wiek opony,
- ·
wysokość bieżnika,
- ·
zawartość kompletu,
- ·
czas użytkowania.
Tylko tak można ograniczyć ryzyko związane z
zakupem używanych opon.
Korzystna cena, gwarancja, pewność – nowe opony ekonomiczne
Kupno opon
używanych
zawsze wiąże się z dużym ryzykiem. Ogumienie może być bowiem nadmiernie
wyeksploatowane, posiadać pęknięcia, pęcherze, nacięcia i nierówności, a także
minimalny poziom bieżnika. To wszystko wyraźnie zwiększa niebezpieczeństwo
spowodowania groźnego wypadku na drodze. Należy więc zrezygnować ze stosowanie
tego rodzaju modeli. Warto jednak rozważyć zakup nowych opon, ale pochodzących
z nieco tańszej klasy ekonomicznej. Zwykle pochodzą one od mniej znanych
producentów chińskich, japońskich czy koreańskich. Ich jakość potwierdzają
pozytywnie zaliczone testy. Jest to wymóg stawiany azjatyckim koncernom przez
Unię Europejską.
Opony używane – zalety i wady zakupu
Używane
opony letnie
czy zimowe posiadają następujące zalety:
- ·
niska cena – za równowartość jednej lub dwóch nowych opon można nabyć
cały komplet ich używanych odpowiedników,
- ·
ekologiczny zakup – wybierając opony
używane, kierowca przyczynia się do ograniczenia ilości odpadów,
trafiających do środowiska,
- ·
stan techniczny – po dokładnych oględzinach, opona używana może
wykazywać właściwe parametry techniczne.
Opony
samochodowe używane letnie oraz zimowe mają następujące wady:
- ·
zły stan techniczny – używane opony mogą posiadać nierówności,
pęcherze, nacięcia,
- ·
ryzyko na drogach – mniejsza przyczepność i niski bieżnik grożą utratą
sterowności,
- ·
krótsza żywotność opon używanych.
Zakup ogumienia z drugiej ręki niemal zawsze
wiąże się z ryzykiem obecności ukrytego defektu czy wady fabrycznej.
Minimalny bieżnik opony letniej
Wybierając opony
letnie używane, należy pamiętać, że poziom bieżnika nie może być mniejszy
niż 3 mm. Tylko tak ogumienie będzie w stanie prawidłowo odprowadzać wodę.
Dzięki temu ryzyko poślizgu hydrodynamicznego jest minimalne, a prowadzenie
pojazdu bardziej komfortowe i bezpieczne. Sprawny technicznie bieżnik nie
powinien także uginać się na skutek nacisku palca. Opony używane muszą posiadać co najmniej dwukrotnie grubszy bieżnik
niż jego obowiązkowa minimalna wartość – 1,6 mm.
Jaka data produkcji?
Wielu kierowców zastanawia się, jak kupować używane opony, aby nie
zostać oszukanym. Nabycie nadmiernie wyeksploatowanej opony wiąże się bowiem z
dużym ryzykiem spowodowanie groźnych kolizji drogowych. Przed zakupem warto
więc sprawdzić nie tylko głębokość bieżnika oraz stan techniczny ogumienia,
czyli obecność pęknięć, pęcherzy czy nierówności, ale również wiek opony.
Specjalne oznaczenie widnieje na jej bocznej powierzchni. Dlaczego jest to tak
istotne? Z tego względu, że producenci zalecają wymianę opon po 5-6 latach od
daty ich produkcji. Po tym czasie mieszanka gumowa stopniowo traci swoje
właściwości.
Jaki czas użytkowania?
Wybierając nawet kilkuletnie używane letnie opony, można popełnić bardzo poważny błąd, który
polega na niesprawdzeniu czasu ich użytkowania. Fakt, że data produkcji tego
typu ogumienia nie jest odległa, nie oznacza, że znajduje
się ono w dobrym stanie technicznym. Mogło być bowiem przez cały ten czas
użytkowane, co znacząco pogłębiło zużycie. Z pewnością pojawiły się pewne
nierówności, pęknięcia czy pęcherze. Duże znaczenie ma także sposób
magazynowania. Opony używane, ale
przechowywane z dala od promieni słonecznych, wilgoci i chemikaliów wykazują
dłuższą żywotność. Dlatego też poza poziomem bieżnika warto również zwracać
uwagę na wiek ogumienia i czas jego eksploatacji.
Na pewno komplet?
Nabywając zimowe czy letnie opony używane w komplecie, może dojść do sytuacji, w której
ich stan techniczny będzie bardzo niski. Poza tym często okazuje się, że na
komplet ten składają się wyłącznie opony zapasowe innych samochodów. Oznacza
to, że nie zostanie spełniony warunek, mówiący, że opony tej samej osi powinny
być bliźniacze, a więc posiadać taką samą głębokość bieżnika, rodzaj gum,
rozmiar oraz markę. Użytkowanie takich modeli zwiększa ryzyko spowodowanie
niebezpiecznych wypadków drogowych, niosących zagrożenie dla zdrowia i życia
samego kierowcy, jego pasażerów oraz pozostałych uczestników ruchu.