Jakie powinno być ciśnienie w oponach letnich?

Opony odgrywają w samochodzie szczególną rolę nie tylko w sytuacji, gdy podczas zimy nawierzchnie większości dróg stają się znacznie mniej przyczepne. Przyczepność opony, także w trakcie lata czy wiosennych opadów deszczu, ma szczególne znaczenie dla jakości prowadzenia pojazdu przez kierowcę, ale także dla bezpieczeństwa wszystkich pasażerów czy ładunku. Bez względu na to, czy mowa jest o samochodach osobowych czy ciężarowych – warto wiedzieć, jak zadbać o prawidłowe ciśnienie w oponach swojego pojazdu.

Jakie ciśnienie w oponach letnich?

Prawidłowym i jedynym wskazywanym przez producentów samochodów oraz mechaników miejscem, w którym należy doszukiwać się takich informacji, jest książka pojazdu, w której znajdują się wszystkie najważniejsze parametry. Wielu producentów aut zamieszcza także w konstrukcji samochodu tzw. tabliczki znamionowe z najważniejszymi informacjami – mogą być zlokalizowane np. w progu drzwi lub przy bocznej belce samochodu. Na takich tabliczkach znamionowych producent auta zamieszcza informację – najczęściej o zakresie dopuszczalnego ciśnienia, z uwzględnieniem np. ilości pasażerów i załadunku pojazdu.

Prawidłowe ciśnienie w oponach

To kluczowe, aby przed uzupełnieniem powietrza w ogumieniu potwierdzić najpierw te parametry, albowiem nawet w ramach tej samej marki i rodziny samochodów, poszczególne modele mogą się różnić np. masą i mocą silnika lub naciskiem na przednią i tylną oś – a co za tym idzie, nieznacznie różnić będą się one również wskazanym ciśnieniem kół. Co do ogólnej zasady przyjmuje się twierdzenie, że samochody osobowe powinny posiadać w swoich oponach ciśnienie rzędu 2-2.5 bara i przeważnie uzupełnienie powietrza w opinie do takiego pułapu nie powinno wiązać się z żadnym ryzykiem czy niebezpieczeństwem, ale może np. wpłynąć na ilość spalanego paliwa, przyczepność pojazdu – a przez to ogólne warunki jezdne.

Ciśnienie w oponach a temperatura – dlaczego ciśnienie w oponach się zmienia?

Sam fakt uzyskania informacji od producenta na temat dopuszczalnej ilości atmosfer w ogumieniu pojazdu i upewnienie się np. z pomocą kompresora, że właśnie tyle powietrza znajduje się wewnątrz opony – to pierwszy krok w utrzymaniu pojazdu we właściwym stanie. Jednak ciśnienie w oponach może dość dynamicznie się zmieniać w trakcie jazdy, o czym także należy pamiętać – zwłaszcza jeśli poruszamy się pojazdem nie na tyle nowoczesnym, aby np. komputerowo i elektronicznie mierzył ciśnienie w oponach w czasie rzeczywistym i ostrzegał np. o jego spadku ze wskazaniem konkretnej opony. Użytkownicy nieco bardziej leciwych pojazdów muszą pamiętać, że ciśnienie w oponach może się zmniejszać nie tylko w przypadku najechania na znaczne nierówności terenu czy uszkodzenia opony albo samego wentylu.

Opony całoroczne lub źle przechowywane w okresie zimowym, po użyciu w kolejnym letnim sezonie także mogą wyjątkowo szybko gubić swoje „zadane” ciśnienie. Każdy kierujący pojazdem powinien mieć również świadomość jak wpływają na siebie wzajemnie ciśnienie w oponach a temperatura otoczenia i podłoża. Jedną z oczywistych zależności fizycznych jest rozszerzanie się cząsteczek ogrzewanych i spowalnianie oraz zbliżanie się do siebie cząsteczek ochładzanych. Dlatego opona napompowana do danego pułapu na stacji benzynowej może dość skutecznie podnosić swoje ciśnienie wraz z nagrzewaniem się samego ogumienia lub może to ciśnienie tracić, jeśli dochodzi do wyraźnego wychłodzenia się opon.

Jak często sprawdzać ciśnienie w oponach?

Ze względów bezpieczeństwa warto dokładnie upewnić się, zwłaszcza przed wyruszeniem w długą trasę, jakie jest zalecane ciśnienie w oponach użytkowanego pojazdu. Wtedy w razie potrzeby można szybko uzupełnić powietrze, co jest możliwe bezproblemowo i bezpłatnie na każdej stacji benzynowej, z użyciem stawianych tam kompresorów. Produkowane dzisiaj pojazdy są naszpikowane czujnikami i elektronicznymi miernikami, dzięki którym na bieżąco na desce rozdzielczej auta wyświetlane są informacje o ciśnieniu w każdej z opon – kierujący takimi samochodami jak mercedes vito ciśnienie w oponach mają więc pod kontrolą zawsze i wszędzie, bez względu na warunki.

Zalety utrzymywania dobrego ciśnienia w oponach

Dobrze napompowana opona to przede wszystkim bezpieczeństwo, ponieważ auto zostało zaprojektowane i przetestowane w najróżniejszych warunkach i wykazywało się najlepszymi walorami sterowności właśnie przy danej wartości. Ma to także ogromny wpływ na ścieżkę hamowania – napompowane opony letnie, dzięki odpowiednio przygotowanym bieżnikom opon, znacznie lepiej spowalniają pojazd, co ma szczególne znaczenie przy nagłym hamowaniu. Utrzymywanie odpowiedniej porcji powietrza wewnątrz ogumienia przekłada się także na uzyskanie optymalnych parametrów spalania paliwa, a więc wpływa na ekonomię jazdy.

Jakie są skutki niewłaściwego ciśnienia w oponach?

Opona, która nie jest optymalnie napompowana, toczy się wolniej i ma większą powierzchnię styczną z podłożem, co oznacza większy opór w trakcie toczenia. Chociaż więc auto z niedopompowanymi kołami raczej nie powinno stać się nagle podsterowne ani nadsterowne, to samo przyspieszenie auta czy jego amortyzacja, podobnie jak spalanie paliwa w takiej sytuacji zmieni się na niekorzyść.