Opony
odgrywają w samochodzie szczególną rolę nie tylko w sytuacji, gdy podczas zimy
nawierzchnie większości dróg stają się znacznie mniej przyczepne. Przyczepność
opony, także w trakcie lata czy wiosennych opadów deszczu, ma szczególne
znaczenie dla jakości prowadzenia pojazdu przez kierowcę, ale także dla
bezpieczeństwa wszystkich pasażerów czy ładunku. Bez względu na to, czy mowa
jest o samochodach osobowych czy ciężarowych – warto wiedzieć, jak zadbać o prawidłowe
ciśnienie w oponach swojego pojazdu.
Jakie ciśnienie w oponach letnich?
Prawidłowym
i jedynym wskazywanym przez producentów samochodów oraz mechaników miejscem, w
którym należy doszukiwać się takich informacji, jest książka pojazdu, w której
znajdują się wszystkie najważniejsze parametry. Wielu producentów aut
zamieszcza także w konstrukcji samochodu tzw. tabliczki znamionowe z
najważniejszymi informacjami – mogą być zlokalizowane np. w progu drzwi lub
przy bocznej belce samochodu. Na takich tabliczkach znamionowych producent auta
zamieszcza informację – najczęściej o zakresie dopuszczalnego ciśnienia, z
uwzględnieniem np. ilości pasażerów i załadunku pojazdu.
Prawidłowe ciśnienie w oponach
To kluczowe,
aby przed uzupełnieniem powietrza w ogumieniu potwierdzić najpierw te
parametry, albowiem nawet w ramach tej samej marki i rodziny samochodów,
poszczególne modele mogą się różnić np. masą i mocą silnika lub naciskiem na
przednią i tylną oś – a co za tym idzie, nieznacznie różnić będą się one
również wskazanym ciśnieniem kół. Co do ogólnej zasady przyjmuje się
twierdzenie, że samochody osobowe powinny posiadać w swoich oponach ciśnienie
rzędu 2-2.5 bara i przeważnie uzupełnienie powietrza w opinie do takiego pułapu
nie powinno wiązać się z żadnym ryzykiem czy niebezpieczeństwem, ale może np.
wpłynąć na ilość spalanego paliwa, przyczepność pojazdu – a przez to ogólne
warunki jezdne.
Ciśnienie w oponach a temperatura – dlaczego ciśnienie w oponach się zmienia?
Sam fakt
uzyskania informacji od producenta na temat dopuszczalnej ilości atmosfer w
ogumieniu pojazdu i upewnienie się np. z pomocą kompresora, że właśnie tyle
powietrza znajduje się wewnątrz opony – to pierwszy krok w utrzymaniu pojazdu
we właściwym stanie. Jednak ciśnienie w oponach może dość dynamicznie się
zmieniać w trakcie jazdy, o czym także należy pamiętać – zwłaszcza jeśli
poruszamy się pojazdem nie na tyle nowoczesnym, aby np. komputerowo i
elektronicznie mierzył ciśnienie w oponach w czasie rzeczywistym i ostrzegał
np. o jego spadku ze wskazaniem konkretnej opony. Użytkownicy nieco bardziej
leciwych pojazdów muszą pamiętać, że ciśnienie w oponach może się zmniejszać
nie tylko w przypadku najechania na znaczne nierówności terenu czy uszkodzenia
opony albo samego wentylu.
Opony całoroczne lub źle przechowywane w okresie
zimowym, po użyciu w kolejnym letnim sezonie także mogą wyjątkowo szybko gubić
swoje „zadane” ciśnienie. Każdy kierujący pojazdem powinien mieć również
świadomość jak wpływają na siebie wzajemnie ciśnienie
w oponach a temperatura otoczenia i
podłoża. Jedną z oczywistych zależności fizycznych jest rozszerzanie się
cząsteczek ogrzewanych i spowalnianie oraz zbliżanie się do siebie cząsteczek
ochładzanych. Dlatego opona napompowana do danego pułapu na stacji benzynowej
może dość skutecznie podnosić swoje ciśnienie wraz z nagrzewaniem się samego
ogumienia lub może to ciśnienie tracić, jeśli dochodzi do wyraźnego
wychłodzenia się opon.
Jak często sprawdzać ciśnienie w oponach?
Ze
względów bezpieczeństwa warto dokładnie upewnić się, zwłaszcza przed
wyruszeniem w długą trasę, jakie jest zalecane ciśnienie w oponach użytkowanego
pojazdu. Wtedy w razie potrzeby można szybko uzupełnić powietrze, co jest
możliwe bezproblemowo i bezpłatnie na każdej stacji benzynowej, z użyciem
stawianych tam kompresorów. Produkowane dzisiaj pojazdy są naszpikowane
czujnikami i elektronicznymi miernikami, dzięki którym na bieżąco na desce
rozdzielczej auta wyświetlane są informacje o ciśnieniu w każdej z opon –
kierujący takimi samochodami jak mercedes vito ciśnienie w oponach mają
więc pod kontrolą zawsze i wszędzie, bez względu na warunki.
Zalety utrzymywania dobrego ciśnienia w oponach
Dobrze
napompowana opona to przede wszystkim bezpieczeństwo, ponieważ auto zostało
zaprojektowane i przetestowane w najróżniejszych warunkach i wykazywało się
najlepszymi walorami sterowności właśnie przy danej wartości. Ma to także
ogromny wpływ na ścieżkę hamowania – napompowane opony letnie, dzięki odpowiednio
przygotowanym bieżnikom opon, znacznie lepiej spowalniają pojazd, co ma
szczególne znaczenie przy nagłym hamowaniu. Utrzymywanie odpowiedniej porcji
powietrza wewnątrz ogumienia przekłada się także na uzyskanie optymalnych
parametrów spalania paliwa, a więc wpływa na ekonomię jazdy.
Jakie są skutki niewłaściwego ciśnienia w oponach?
Opona,
która nie jest optymalnie napompowana, toczy się wolniej i ma większą
powierzchnię styczną z podłożem, co oznacza większy opór w trakcie toczenia.
Chociaż więc auto z niedopompowanymi kołami raczej nie powinno stać się nagle
podsterowne ani nadsterowne, to samo przyspieszenie auta czy jego amortyzacja,
podobnie jak spalanie paliwa w takiej sytuacji zmieni się na niekorzyść.